Skyldigheter som fodervärd

B

Benny

Behöver verkligen hjälp med ett problem: vi har en hund placerad hos oss på foder. Har haft div problem med uppfödaren som är oerhört svår att samarbeta med (tro mig, vi har försökt!). Nu börjar det bli dags för utställningssäsong och nu vill hon att vi ska åka fram och tillbaka (5 timmars resa t.o.r) för trimning samt lämna hunden för själva utställningen, vilket blir ett antal gånger.

Enligt avtalet (skk standardavtal för fodervärdar) så har hon rätt att använda hunden i avel och även bruks/utställning men då ska hon stå för dessa kostnader. Är det så att vi flyttar längre bort så ska vi stå för den merkostnaden. Inte kan man tolka det på nå annat sätt än att det är hennes uppgift att hämta och lämna hunden om hon vill ställa ut den?

Ang avståndet så bodde vi här redan när vi fick hem hunden, men han var då i otroligt dåligt skick både mentalt och i kroppen så ingen kunde tro att han skulle bli tillräckligt snygg och tuff för att ställas ut (han var så utmobbad av resten av hennes hundflock att han var helt förstörd. Han var livrädd för allt, svansen mellan benen hela tiden och var till och med rädd för att busa). Vi har fått honom jättefin, han har vuxit ikapp och har blivit en tuff, glad och självsäker grabb.

Egentligen så är jag funtad så att jag vill ställa upp och vara sjysst mot allt och alla, men har inte fått annat än skit från uppfödaren så nu har jag bestämt mig för att helt enkelt inte göra mer än jag måste för henne.

Snälla hjälp mig reda ut vad som gäller! :cry: Är det upp till henne att hämta och lämna om hon vill använda honom i utställningar?
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Jag har alltså rätt att kräva att hon ska åka och hämta/lämna hunden?
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Vill hon ställa ut honom så är det hon som ska hämta och lämna om inget annat blivit överenskommet.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Svarar som uppfödare,som fodervärd ska du endast hålla hunden tillgänglig för avel och som du själv sagt stå för kostnaden om du flyttar bort.
Mao så ska uppfödaren stå för ALLA utgifter i samband med bruks/utställning/avel.
Bara att sätta hårt mot hårt,alt.hota med SKK.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Är det alltså så att uppfödaren ska stå för alla utställningskostnader, även fast jag själv ställer hunden eller är med på träningar av alla de slag? (I mitt fall Lure Coursing o.d.)
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Är det alltså så att uppfödaren ska stå för alla utställningskostnader, även fast jag själv ställer hunden eller är med på träningar av alla de slag? (I mitt fall Lure Coursing o.d.)

Beror väl på vad ni kommit överens om.
Jag ställer ut/tävlar bruks med min foderhund.
Och betalar det själv.
Jag fick henne på foder tack vare att jag var intresserad av att meritera henne.
I gengäld fick jag förmånen att få en väldigt bra hund.
Allt som har med avel att göra som Röntgen, ögonspegling odyl har däremot uppfödaren betalt.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Är det alltså så att uppfödaren ska stå för alla utställningskostnader, även fast jag själv ställer hunden eller är med på träningar av alla de slag? (I mitt fall Lure Coursing o.d.)
Om du själv ställer hunden av eget intresse, o inget annat är överenskommet så betalar du själv, samma med utbildningar o kurser, om ni inte avtalat annat.
Hunden är ju i princip din, förutom fortplantning x antal ggr.
Det är ju du som lever med hunden o skall se till att den får sina behov av fysisk o psykisk stimulans så att den fungerar i vardagen.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

För de hundar jag har ute på foder gäller att den aktive betalar.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Nej, så är det inte.

Det uppfödaren anmäler till och vill göra betalar denne och det du anmäler till och vill göra betalar du.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Tack alla som svarat!

Det är såsom jag tänkt själv. Det ligger ju i mitt intresse att ställa hunden och att aktivera den så att den mår bra, vare sig det är gratis eller inte. Dobbis så definitiva svar gjorde mig bara en smula osäker.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Mao så ska uppfödaren stå för ALLA utgifter i samband med bruks/utställning/avel.
Bara att sätta hårt mot hårt,alt.hota med SKK.

Varifrån har du fått det? Och tror du verkligen att skk tvingar en uppfödare att betala för aktiviteter som fodervärden vill göra med hunden??

Du är ju inte den enda uppfödaren på forumet, men däremot är du nog den enda som anser att en uppfödare ska stå för alla aktiviteter som fodervärden vill göra med hunden..
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Jag säger som Gnist mf.
Däremot har ibland mina fodervärdar kommit till oss för trimning inför utställning som jag vill att hunden ska åka på, men då har jag betalt bensin mm.
Jag kan trimma vardagstrimningen också, men då betalar jag ingen bensin, för det är inget jag ber om, utan de ber mig :)

Om jag kanske behöver lite hjälp på en utställning och frågar fodervärden om den kan förlja med, då står jag för allt, mat inträde osv. men frågar fodervärden om den får följa med, då får den stå för allt själv, ja mat mm alltså. Inget som har med hunden att göra.

Så vill man kommer man överrens, annars får man läsa upp fodervärdsavtalet.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Ur skk fodervärdsavtal:

"Fodervärden är skyldig att hålla tiken disponibel för överlåtaren, då
denne önskar nyttja tiken för parning, valpning och – om avtalet även
innefattar sådan rättighet – för utställning eller tävling/prov. Överlåtaren
har rätt att disponera hunden högst två dagar före utställning/prov och
högst två dagar därefter."
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Tack snälla Gnist och Dobbis för svar!

Jag har en fantastisk bra trimmare här hemma som kan hjälpa mig att hålla pälsen utställningsfin. Vill hon ändå åka så får hon göra det om hon vill men då får hon trimma hemma hos oss (kommer ju aldrig få tillbaka honom om hon tar med honom hem).

Jag kommer inte att sitta och åka för att behaga henne nå mer, jag har nog med mitt och orkar inte få mer skit av henne :grin:

Grana: jag hade så gärna åkt till henne för finputsa honom och följt med på utställningar inom rimliga avstånd. Tänk så kul det hade varit att va med på hela den grejen OM vi hade en bra kontakt. Jag har verkligen försökt men hon är ganska så j-la omöjlig :cry: Hon frågar inte heller "om vi kanske skulle kunna komma med honom" utan hon säger bara att kom hit med honom för jag måste trimma inför utst (max ett par dagar innan) och då blir man inte mer sugen på att ställa upp.

Jag mår verkligen dåligt av det här för jag veeet att hon kommer göra det här till en stor konflikt nu när vi kommer sätta ner foten :cry:. Snälla alla därute, se till att verkligen träffa uppfödaren flera gånger om ni ska bli fodervärd så att ni vet vilken person det är som ni ska samarbeta med!
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Tråkigt med så mycket krångel, min bror har också en strulig uppfödare.

Men är du då medveten att uppfödaren då har rätt att hämta din hund för att kunna ställa ut, jag tror de tom får hämta två dagar före i vissa fall.

I brorsans fall så ville uppfödaren hämta och ställa utomlands och de skulle åka med flera hundar, stressigt för en hund som inte klarade stressen och uppfödarens hundar hade jämt ögoninflamationer och förhudsinfektioner.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Så trist att höra att ni har det så.
Att vara fodervärd kan ju också, som i mitt och fleras fall, vara hur trevligt som helst.
Jag pratar tex om inte dagligen så näst upptill med min uppfödare om vårt stora gemensama ämne våran hund.
Har väldigt svårt för att tänka mig att vi skulle bli ovänner om något.

Men i mitt fall, var det inte så att jag äkte dit för att ta en hund på foder, utan jag kom för att köpa.
Och den tikvalp som verkade bäst i kullen och som jag ville ha, skulle uppfödaren själv ha:cry:
hennes systrar var jag inte så intresserad av...
Efter mycket disk. så lyckades jag övertala henne om att låta mig få stjärnskottet på foder (inte helt lätt):banana:
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Det är synd att det är strul men inget som det behöver vara. Bara att läsa fodervärdskontrakten o göra som det står. Uppfödaren kan inte ta hunden då gör den kontraktsbrott o det gillar inte SKK!

Din uppfödare behöver inte godta att din trimmare trimmar. Om uppfödaren inte får hämta hunden så är det du som gör kontraktsbrott o då kan det bli s att du blir av med hunden.

Kolla så att rutan där det står utställningsrätt är ikryssad. Annars kan hon troligen inte göra något alls.

Det ni bråkar om står klart o tydligt på avtalet o tyvärr så måste du släppa hunden samt att det är hon som hämtar o lämnar.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Eftersom att TS undrade om hon skulle stå för det som uppfödaren krävde så var det det jag svarade på.
jag ser ingenstanns där jag skrivit att vill fodervärden ta egen initiativ så ska uppfödaren även betala det :mad:

Så för att förtydliga UPPFÖDAREN betalar det den kräver ska göras med hunden,
Och FODERVÄRDEN betalar sin hobby ;)
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Eftersom att TS undrade om hon skulle stå för det som uppfödaren krävde så var det det jag svarade på.
jag ser ingenstanns där jag skrivit att vill fodervärden ta egen initiativ så ska uppfödaren även betala det :mad:

Så för att förtydliga UPPFÖDAREN betalar det den kräver ska göras med hunden,
Och FODERVÄRDEN betalar sin hobby ;)

Jag tolkade också ditt inlägg så som Gnist tolkade det. Så se inte sur ut för hon /vi tolkade fel. För då får du skriva bättre ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 160
Hundavel & Ras Min pappa ska få hem en hundvalp inom den närmsta veckan och det han har berättat om upplägget för mig lite fundersam. Det kan absolut...
2
Svar
23
· Visningar
2 662
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej Jag står inför en möjlighet att få ta över en 6 månader gammal hanhund genom ett fordervärdsavtal. Då jag inte är bekant med exakt...
Svar
15
· Visningar
2 204
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta...
2
Svar
20
· Visningar
2 897
Senast: Voffisarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp