Skyldigheter som fodervärd

Sv: Skyldigheter som fodervärd

Ungefär så ja, +


Folk är olika, jag skaffar inte hundar för att rädda dom, jag skaffar hundar för att jag vill ha en hund, en speciell hund, från en speciell ras.


Skönt det finns sånna som vill rädda.
Jag har gjort det själv, inte ens min ras jag är intresserad av.
Men räddat den har jag gjort och när jag fått fason på den har den fått ett nytt hem.
En skön känsla att kunna hjälpa.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Jag skulle oxå kunna skaffa mig en hund för att rädda den ur en dålig situation.

Till TS - tur att ni finns och kan ge vovven ett bra hem. Synd att det inte är ni som står som ägare bara:crazy:
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

När har ni uppfyllt allt i fodervärdskontraktet? Har ni 1 år kvar eller 5 år?


Rie
nyfiken
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

När har ni uppfyllt allt i fodervärdskontraktet? Har ni 1 år kvar eller 5 år?


Rie
nyfiken

Vi har 2,5 år kvar. Det känns som att det är på tok för långt tid men det är bara att göra det bästa av situationen. Jag får bra träning i att stå emot och inte låta mig bli överkörd i alla fall :angel:
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Jag har dock en fråga på det här;
Det känns som om uppfödaren har fler fördelar än fodervärden?
Fordervärden har fler skyldigheter och kan bli av med hunden om man inte följer kontraktet till punkt och pricka, men uppfödaren får visst göra lite som de vill eller?

Jag har en hund på foder där uppfödaren INTE uppfyllt sin del av avtalet, uppfödaren har inte betalat för alla omkostnader som har med aveln att göra till exempel. (Sen finns det ytterligare saker som gör att uppfödaren inte ligger på plus direkt).
Men det är tydligen helt acceptabelt??!
Jag har gjort precis allt som uppfödaren bett mig om, bland annat veterinära undersökningar som behövs för att hunden ska kunna gå i avel.

Men, som sagt det verkar helt okej. Och nu ska jag tydligen måste lämna ut hunden ytterligare en gång annars kan JAG åka dit för kontraktsbrott??!
Enligt juridiska var jag "dum" som åkte till veterinären och la ut pengar på de undersökningar som skulle göras innan parning, vilket jag naturligtvis inte gjorde på eget bevåg utan åkte efter att uppfödaren ringt och sagt: "Jag vill nu att du åker och göra dessa undersökningar, jag betalar dig givetvis sen".

Jag kan ju inte neka uppfödaren att hämta hunden, TROTS att uppfödaren redan brytit mot kontraktet (på mer än ett sätt).
Vad kan jag göra?
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Du kan inte göra så mycket,uppfödaren har rätt till sina 2 parningar.
Men du får väl påtala för hen att hen fortfarande är skyldig dig pengar för undersökningarna.
Även om jag naser att fodervärden redan borde veta att på vissa raser krävs vissa hälsoundersökningar som standard,tex HD/AD eller ev ögonlysning.
Mina mops o fralla "fodrare" vet att dom SKA patella efter 1 års ålder.
Jag står för andra ev.hälsoundersökningar,tex hjärta o ögonlysning (ej krav på rasen)
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Jo, jag visste om att det skulle göras undersökningar.
Men det står ju på SKK's fodervärdsavtal att ALLT som har med avel & valpkullar att göra SKA betalas av uppfödaren?!
En hälsoundersökning, vilket det inte är krav på från rasklubben/SKK, är ändå utförd eftersom uppfödaren gärna ville ha det så. Vilket jag naturligtvis gjorde eftersom vi (vad jag trodde) har ett gott samarbete.

Jag tycker att det känns väldigt tråkigt att man inte har några rättigheter som fodervärd.
Och jag tycker att det är tråkigt att det bara är vi som kan förlora hunden :(
Men uppfödarna får tydligen bete sig precis hur de vill...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 141
Hundavel & Ras Min pappa ska få hem en hundvalp inom den närmsta veckan och det han har berättat om upplägget för mig lite fundersam. Det kan absolut...
2
Svar
23
· Visningar
2 661
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej Jag står inför en möjlighet att få ta över en 6 månader gammal hanhund genom ett fordervärdsavtal. Då jag inte är bekant med exakt...
Svar
15
· Visningar
2 204
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta...
2
Svar
20
· Visningar
2 897
Senast: Voffisarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp