Skyldigheter som fodervärd

Sv: Skyldigheter som fodervärd

Det är synd att det är strul men inget som det behöver vara. Bara att läsa fodervärdskontrakten o göra som det står. Uppfödaren kan inte ta hunden då gör den kontraktsbrott o det gillar inte SKK!

Din uppfödare behöver inte godta att din trimmare trimmar. Om uppfödaren inte får hämta hunden så är det du som gör kontraktsbrott o då kan det bli s att du blir av med hunden.

Kolla så att rutan där det står utställningsrätt är ikryssad. Annars kan hon troligen inte göra något alls.

Det ni bråkar om står klart o tydligt på avtalet o tyvärr så måste du släppa hunden samt att det är hon som hämtar o lämnar.

Fast TS har väl aldrig skrivit att han/hon inte låter uppfödaren härmta. mer än att TS blir orolig då att hunden kanske inte kommer hem igen.
Men då finns ju kontraktet, så uppfödaren kan ju inte bara behålla hunden.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Nästa gång hon vill att ni lämnar hunden. Så säga bara att du är välkommen att hämta honom för trimning när du vill. Säger hon nåt då, så säg hon får läsa kontraktet. och att ni inte kan köra hela tiden, för det ska ni inte behöva.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Jo, det vet jag, i kontraktet så står det ju att hon har rätt att ha honom 2 dagar innan och 2 dagar efter en utställning så det är helt ok!
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Det är synd att det är strul men inget som det behöver vara. Bara att läsa fodervärdskontrakten o göra som det står. Uppfödaren kan inte ta hunden då gör den kontraktsbrott o det gillar inte SKK!

Din uppfödare behöver inte godta att din trimmare trimmar. Om uppfödaren inte får hämta hunden så är det du som gör kontraktsbrott o då kan det bli s att du blir av med hunden.

Kolla så att rutan där det står utställningsrätt är ikryssad. Annars kan hon troligen inte göra något alls.

Det ni bråkar om står klart o tydligt på avtalet o tyvärr så måste du släppa hunden samt att det är hon som hämtar o lämnar.


Jag var kanske lite otydlig, självklart får hon trimma honom men hon får hämta och lämna. Förra gången hade honom i 3 veckor och jag får tillbaka en hund som tappat 1,5 kg (på 8.4 kg hund) och det var det jag menade med att jag inte släpper iväg honom för trimning. Hon får jättegärna trimma, ställa ut och göra allt det hon har rätt till men jag orkar inte längre sitta och åka till en person som utnyttjar oss och är elak.

Så det är klart att jag släpper ifrån mig honom till henne den tiden hon har rätt till utan problem, men det jag inte vill är att tvingas åka hela den långa biten för att gynna en elak person. Jag vill bara göra min del av kontraktet och någonstans försöka få henne att göra sitt... hur nu det ska gå till :confused:
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Nästa gång hon vill att ni lämnar hunden. Så säga bara att du är välkommen att hämta honom för trimning när du vill. Säger hon nåt då, så säg hon får läsa kontraktet. och att ni inte kan köra hela tiden, för det ska ni inte behöva.


Tack för det svaret :bow: och tack gode Gud för att du verkar ha rätt!
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Kanske bättre att köpa los hunden?
Fråga om du får det:idea:
Möjligen enklast för båda parter?
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Vet du, det är faktiskt det jag hoppas på! Mitt hopp är att hon inser att vi kommer sätta ner foten och inte släppa hela vårat liv och ekonomi för hennes skull utan att bråka. När vi sedan erbjuder henne summan för att köpa loss hunden så kan hon helt enkelt inte låta bli :angel: Åh vilken dröm!
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Vet du, det är faktiskt det jag hoppas på! Mitt hopp är att hon inser att vi kommer sätta ner foten och inte släppa hela vårat liv och ekonomi för hennes skull utan att bråka. När vi sedan erbjuder henne summan för att köpa loss hunden så kan hon helt enkelt inte låta bli :angel: Åh vilken dröm!

Ja jag hade också frågat om du får köpa loss honom.

Och att hon behåller honom i 3 veckor, det ska ni heller inte behöva acceptera.

Så himla synd när sånt här inte fungerar.
Jag är så glad att jag blivit bra kompisar med mina fodervärdar och vi alltid kan diskutera hit och dit hur vi ska göra med allt :)
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Men hallå behöll hon hunden i 3 veckor. Det får hon inte göra. Visa henne kontraktet!!!!! Det är kontraktsbrott.

Är ni inte överänns så är kontraktet till för att följas. Om ni är överänns så kan ni ju göra som ni vill.

Sen kanske man inte ska vara knusslig o bråka om det gäller en dag hit eller dit det kan ju vara omständigheter men enl kontrakt så kan hon ha hunden 5 dagar i streck. två dagar innan utställning, utställningsdagen o två dagar efter.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Efter att ha läst igenom tråden igen funderar jag över varför man tar emot en sådan hund på foder?
Tycker ni verkligen att det var en hund som passade att gå i avel?

Ang avståndet så bodde vi här redan när vi fick hem hunden, men han var då i otroligt dåligt skick både mentalt och i kroppen så ingen kunde tro att han skulle bli tillräckligt snygg och tuff för att ställas ut (han var så utmobbad av resten av hennes hundflock att han var helt förstörd. Han var livrädd för allt, svansen mellan benen hela tiden och var till och med rädd för att busa). Vi har fått honom jättefin, han har vuxit ikapp och har blivit en tuff, glad och självsäker grabb.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Men vänta nu, jag förstår inte vad du ifrågasätter? Klart att hunden inte passar att gå i avel, men det är väl inte vårt beslut? Vi visste att vi kunde ge hunden ett underbart hem och trodde oss vara kapabla till att få hunden självsäker och glad igen, vilket vi verkligen har lyckats med. Han är som en helt annan hund idag, superlycklig och tuff med gott självförtroende :love: Det är ju inte så att vi vill att han ska avlas på eller att det skulle gagna oss på något sätt...

Jag anser inte heller att han bör avlas på, då han säkert från grunden är lite vek i psyket (men det hade nog knappt märkts om han fått komma till oss som valp). Hur som helst så är det inte upp till mig att bestämma om han ska paras eller inte utan det är helt och hållet uppfödarens vilja och jag kan ju inte säga något.

Eller missuppfattade jag dig nu, vad är det du ifrågasätter?
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Att ta en hund på foder innebär att uppfödaren har rätt att avla på den, det är lixom vitsen med att placera ut hundar på foder.

Varför ta emot en hund på foder som man inte anser hör hemma i avel?
Det bäddar ju för konflikter.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Men återigen så är det inte och kommer aldrig vara vårt beslut att para honom, utan det är uppfödarens (ännu är han inte parad men det är möjligt att han kommer bli det men det vet vi ju inte, bara uppfödaren)! Hade inte vi tagit honom på foder så hade antingen någon annan gjort det eller så hade han fått varit kvar i det hem och i den miljön som gjorde han så illa psykiskt! Kan du tala om för mig vad som hade blivit bättre om vi hade avtått från att ha tagit hem honom? Berätta gärna det för mig för jag fattar inte alls hur du tänker nu! Ska någon ifrågasättas så är det väl uppfödaren och inte jag om varför hunden ska paras!?

Jag tycker inte att han bör paras, men det är ingenting som jag tänker ta med uppfödaren utan hon har rätt till det och självklart fogar vi oss efter kontraktet! varför kommenterar du ens det? Snälla, upplys mig!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Jag skulle vilja vända på det.

Varför lämna ut en hund på foder som inte håller måttet mentalt. Men det kan ju faktiskt vara så att den helt enkelt inte trivdes på kenneln. En del hundar gör ju inte det o fixar inte hur det är där. Samt att lämna den 5 timmar bort o man ska själv ställa ut o trimma etc.
Men endel uppfödare tänker inte längre än ......
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Jag kan försäkra dig om att den här uppfödaren inte tänker längre än näsan räcker!

Hunden trivdes verkligen, verkligen inte med sitt kennelliv. Vissa passar ju bara inte i den miljön helt enkelt. Hon gjorde ju helt rätt i mitt tycke att placera ut honom hos någon annan, och vi är ju överlyckliga över att hon just valde oss! Att välja oss med tanke på avståndet var ju ytterst osmart, men jag tror att det helt enkelt va så att hon inte trodde sig kunna använda hunden i varken avel eller utställning då han var så vek och rädd. Vi fick aldrig det intrycket att han skulle ställas ut var och varannan helg och att hon tyckte att det var vår uppgift att sitta och åka trots att jag specifikt frågade vad som krävdes av oss. Hade hon sagt att oavsett vad kontraktet säger så är det ni som får sitta och åka med hunden till mig, ja då hade vi aldrig sagt ja för då hade vi ju fattat att det var som bäddat för konflikter. Uteendemässigt så var han ju långt efter sin ålder pga av att han var så nertryck. Hon hade nog aldrig kunnat ana att han skulle bli snyggast i kullen och en tuff kille i vår vård. Jag förstår att det är jobbigt för henne idag och med facit i handen så borde hon inte ha skickat iväg honom så långt och vi borde inte ha tagit emot honom... men det är ju lätt att va efterklok och vi älskar ju hunden mer än allt :love:

Hade jag varit i hennes sits så hade inte jag avlat på honom eftersom han säkert är vek i grunden och livet i kenneln gjorde det betydligt värre, men det är inte mitt beslut. Jag undrar fortfarande varför Vallhund ifrågasätter det?
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Jag skulle tro att Vallhund tycker att du valde fel när du valde att samarbeta med en uppfödare som avlar på ostabila hundar.

Att du redan när du tog hunden ansåg att han inte hade i aveln att göra..

Obs, detta är vad jag kan utläsa av vallhunds svar till dig och det kanske inte stämmer!
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Kl.

Även den bästa hunden går att "knäcka" i fel miljö. Kanske detta är en jättebra hund egentligen, men den fungerade inte i kennelmiljö.
Ja då säger väl nån att en bra hund ska fixa det.
Men det tycker inte jag. Det finns individer inom alla arter av djur, som trivs mer eller mindre med olika saker.

Jag är helt övertygad om att väldigt många procent avgör miljön. Visst finns arv mm, men miljön är väldgt mycket
Tycker det bara räcker att gå till MH.
Jag har alltid sagt att mycket där går på vad hunden gör och lever i för hem. Aktiva hundar, som får leka, kampa träna..ja lite av varje. Har hur mycket som helst gratis när man gör ett MH. För så himla mycket avgör med trasan mm.
Medans hundar som lever som rena sällskapshundar, bor ute i skogen med husse, ja tex. Får kämpa mer i sitt MH. Hunden är inte van att kampa/leka osv..

Vart jag vill komma. Jo, att har denna hunden inte trivts i sin miljö, har den heller inte visat sig från sin bästa sida.
Nu trivs den och kanske kanske, är det en stjärna som bor i Benny's hem :)


Och nu skriver väl nån att en mentalt bra hund ska klara av att vantrivas... Men det tycker inte jag. Ibland är det så konstigt, hundar de ska klara allt. Annars är det bara skit med dom. Men jag ser lite längre..
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Det låter mycket troligt, det är den enda tolkningen som jag kan komma fram till också...

Vi borde inte ha gett oss i lag med henne, det vet vi ju idag. Men då visste vi ju inte vilken slags människa (och uppfödare) hon är, eller hur hennes hundar lever. Vi skulle ha träffat henne ett antal gånger innan och verkligen kollat upp henne, för då hade vi nog fått reda på en del saker som skulle ha gjort att vi inte ville ha en hund från henne. Ex, personkemin stämmer inte alls mellan oss och bara det hade vi kommit fram till ganska snabbt om vi haft mer kontakt med henne innan vi plockade hem en av hennes hundar och förälskade oss i honom. Jag inser misstagen vi gjorde, men det är ju inte det tråden handlar om utan vad jag MÅSTE göra som fodervärd.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Jag tycker du säger mycket kloka saker i ditt inlägg! :bow:

När vi fick hem hunden så var han rädd för att busa, han visste inte ens vad man gör med leksaker (eller godis) och när han till slut började busa så såg man att han blev rädd för sig själv :confused: Nu busar han ju som en tok och kommer igång och kampar ordentligt! Det fanns ju inte i hans värld förut! Husse busar nu för tiden riktigt rejält och "grovt" med honom och han hakar på direkt. Tänk om han hade bott kvar hos henne och sen skulle hon kasta ut honom på ett MH-test :eek: Han hade nog fått en hjärtattack! Kan tillägga att hunden i höstas gjorde testet klart godkänt :angel: och matte och husse tar åt sig all ära för det (det är ju tack vare oss uppfödaren har ett bra testresultat att visa upp för omvärlden). Så det är mycket rimligt det du säger att även "bra" hundar kan bli knäckta i fel miljö! För om vi hade haft honom från han va valp så hade man säkert inte sett något tecken på att han skulle vara särskillt vek.
 
Sv: Skyldigheter som fodervärd

Jag skulle tro att Vallhund tycker att du valde fel när du valde att samarbeta med en uppfödare som avlar på ostabila hundar.

Att du redan när du tog hunden ansåg att han inte hade i aveln att göra..

Obs, detta är vad jag kan utläsa av vallhunds svar till dig och det kanske inte stämmer!
Ungefär så ja, +
Hade inte vi tagit honom på foder så hade antingen någon annan gjort det eller så hade han fått varit kvar i det hem och i den miljön som gjorde han så illa psykiskt! Kan du tala om för mig vad som hade blivit bättre om vi hade avtått från att ha tagit hem honom? Berätta gärna det för mig för jag fattar inte alls hur du tänker nu!

Folk är olika, jag skaffar inte hundar för att rädda dom, jag skaffar hundar för att jag vill ha en hund, en speciell hund, från en speciell ras.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 157
Hundavel & Ras Min pappa ska få hem en hundvalp inom den närmsta veckan och det han har berättat om upplägget för mig lite fundersam. Det kan absolut...
2
Svar
23
· Visningar
2 662
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej Jag står inför en möjlighet att få ta över en 6 månader gammal hanhund genom ett fordervärdsavtal. Då jag inte är bekant med exakt...
Svar
15
· Visningar
2 204
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta...
2
Svar
20
· Visningar
2 897
Senast: Voffisarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp