Släckt kalk eller inte?

Andorra

Trådstartare
Har bädd av spån och alltid lagt släckt kalk i botten. Funderar nu på vad den egentligen gör för nytta.

Vad är fördelen med kalken?

Gör den någon nytta? För när jag tömmer boxarna på sommaren så ligger det inte kalk över hela golvet utan bara under halva, fast jag lägger ut kalk över hela golvet när jag anlägger en ny bädd.

Om jag struntar i att lägga in kalk, vad får det för konsekvenser?

Sv: Släckt kalk eller inte?

Kalk binder ammoniak - neutraliserar den inte, men det minskar "stanken". Alternativet Stalosan ska neutralisera. Jag har alltid kalkat spånbädd (permanent) både i botten och uppepå då och då.

Så om du inte kalkar blir alltså ammoniakdoften starkare. Tänk bara på att det ska vara rätt så mycket kalk. Du märker ju när du tar ut bädden om det stinker ammoniak eller inte - och om du haft på tillräckligt.

Har bara kalkat i botten, aldrig när det redan är en bädd. Visst luktar det mycket när man tömmer boxen men bara då. När bädden används så upplever jag inte att det luktat speciellt mycket.

Hur mycket kalk är mycket kalk?
Har lagt in 1,5 säck i varje box enligt rekommendation av en stallägare.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att kalka uppepå då det definitivt inte är nyttigt att andas in! :eek:

Fördelen med kalk är ju att den binder ammoniaken i urinen, så att det luktar mindre om bädden. Jag brukar använda kalk under min växelströbädd och har då blivit rådd att använda foderkalk, eftersom den då inte gör något ifall hästen skulle få i sig något av det. Kanske något att tänka på, om du ska kalka ovanpå bädden?

Släckt kalk blir frätande om det blandas med vatten och kanske detsamma om det blandas med urin? I alla fall skulle jag inte ha det på bädden, bara i botten. I övrigt kan jag säga att jag har haft halmbädd utan kalk i botten och den har inte luktat alls förrän jag mockade ur den och då är det ju bara under den stunden, alltså ingen hästen drabbas av. På det hela taget tycker jag att luften blir bättre när jag har bädd.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
792
Senast: tanten
·
Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 775
Senast: manda
·
Övr. Barn Jag vet inte om den här hör hemma på Barn eller på Allmänt, men nu fick den hamna här. Om moderator vill flytta på den så går det...
Svar
18
· Visningar
984
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 325
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 40
  • GVFÖ 2025
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur