Sladda/harva paddock

A

Algot

Har just blivit erbjuden att ta över en övergiven paddock
en liten bit härifrån, och fyller man bara på med lite grus blir den säkert jättebra att rida på.
Men den måste ju underhållas också och min fråga är hur
jag löser det?
Äger själv inga maskiner (traktor, harv osv..)måste jag skaffa det eller hur har ni löst det och hur ofta måste den sladdas/harvas? Det är bara jag som rider där och jag har två hästar.
 
Jag har egen paddock hemma och den sladdar jag enkelt med min personbil.Min man har gjort en sladd som jag hänger på dragkroken. Fungerar alldeles utmärkt!! :banana:
 
Sv: Re: Sladda/harva paddock

Plockar upp den har gamla tråden igen genom att ställa lite frågor.

Snart är paddockbygget här hemma i full gång. Killen som ska göra paddocken har bla gjort en åt ridskolan också så han kan sin sak med olika lager och grejer. Vi kommer ha sand som översta lager, vet dock inte hur tjockt det blir. Den kommer att användas ca 3-5 ggr vecka.
Hur ska man göra de första veckorna för att det ska bli bra? Hur ofta ska man harva/sladda och hur mycket kan man rida osv.

Och är det någon som har fler idéer om hur man ska lösa harvningen/sladdningen sedan? Hur ofta? Har en inkörd häst och man kanske skulle kunna fixa något som han kan dra? Ja, hur löser ni det?

Och en fråga till: Vad är det för skillnad mellan sladdning och harvning?

Tacksam för svar!
 
Sv: Sladda/harva paddock

Vi har nån slags gammal järngrind som vi hänger efter bilen och sladdar våran bana med. Har även hänt att vi dragit den med hästar men det tar ju längre tid ;)
 
Sv: Sladda/harva paddock

När banan är ny skulle jag rekommendera att inte lägga in all sand på en gång! Om du har stenmjöl under så börja med att rid bara på stenmjölet och vattna och sladda ofta så att det packar sig. Sen lägger du in lite sand i taget och vattnar och sladdar ofta då med. Lägger man på för mycket sand på en gång så blir banan aldeles för mjuk och får svårt att sätta sig och det är lättare att fylla på med sand om det behövs än att plocka bort.

Harva gör man när det är för hårt och man måste luckra upp underlaget. Det brukar vara när banan är så "slut" att det mest är väldigt finkornig sand eller om det kommit mycket organiskt material där (jord, skit mm).

Det du kommer behöva göra i början är att sladda, det gör man för att jämna till banan så att den blir slät och den blir även fastare av det. Om man tex hoppat och galopperat så grävs ju sanden runt så att det kan kännas tungt och djupt, då behöver man sladda.

Min ridbana har legat i 2.5 år nu och jag har aldrig behövt harva. Den sladdas en till några gånger i veckan, men den används lite mera än din. Ibland får vi ta traktorskopan och dra in material från kanterna mot mitten, för att den inte ska bli som en velodrom. Men om det bara är du som rider så kan det nog funka att handskotta lite ibland.

Så här ser våran sladd ut (nåt konstigt galler som vi hittade på logen...)

sladd2.jpg


Funkar bra att dra bakom bil

sladdar.jpg


eller häst

sladd46.jpg


Måste du harva så går det nog att göra det också med personbil. Man kan ta en gammal "bondharv" och bygga om lite och sätta på ett släpvagnsdrag. Min sambo håller på med ett sånt projekt... Harva med häst går förstås också.
 
Sv: Sladda/harva paddock

Vi är av samma mening som du, harvar gör man i paddockar som är nära döden, som sista åtgärd för att återuppliva (hårt skrivet).

Vår paddock har 15+ år på nacken, men den harvas aldrig. Den sladdas och trumlas. Vi vill ha en fast och jämn bana. Vill man kan man kratta (typ alternativet du visar med hästen) men harven kommer inte i närheten. Mången är den stallinnehavare som totalförstört sin paddock genom att harva och fått upp duk och underlag, rötter och skit i underlaget och fått lägga många härliga kronor på att återställa. När det egentligen var helt fel med harven från början.

Vi bearbetar vår med fyrhjulingen, det fungerar fint. Hemkonstruerad träram som släpa (går att lägga tyngd på om så behövs). Uppochnervänd äldre harv (den med pinnar på rutmönster) fungerar också bra om man har en liggande. Därefter trumlan för att packa.
 
Sv: Sladda/harva paddock

kl

Aha, tack för svaren!

Då var det ju inte så hemskt komplicerat ändå. :) Får hoppas att det blir bra det här nu då. Efter ett antal år av längtan ska det öntligen bli av! :D
 
Sv: Sladda/harva paddock

KL
Om man tycker underlaget blivit för löst och djupt, vad gör man då? Sladdar bara?
Totalt okunnig i detta...
 
Sv: Sladda/harva paddock

Trumlar. Sladdar man jämnar man ut underlaget (som beskrivits ovan). Trumlar man packar man underlaget.

Visst underlag är däremot hopplöst att packa.
 
Sv: Sladda/harva paddock

Ja precis, sladda och välta med nånting. Vattna och salta kan också hjälpa till att få fastare bana.

Men om banan alltid har varit för lös så kan det vara så att man lagt in fel sorts sandkorn. Runda korn är omöjligt att packa, det ska hellre vara krossprodukter än "natursand" (sandstrand). Storleksfördelningen mellan kornen påverkar också hur banan sätter sig. Det kan också vara för mycket sand inlagt på en gång.
 
Sv: Sladda/harva paddock

Supergammal trumla till någon gammal traktor. Tung och bra, packar perfekt och lämnar ett svagt mönster i ytan, som förhöjer intrycket.
 
Sv: Sladda/harva paddock

Om banan skulle bli för hård om några år så finns det väl alltid någon bonde i närheten som kan åta sig att ta en runda med harven.
 
Senast ändrad:
Sv: Sladda/harva paddock

KL

Passar på att lägga in en fråga.

Jag anlade ridbana sommaren 08, och då lade vi inte på någon sand alls, endast stenmjöl på toppen, för att banan skulle få lite tid att sätta sig, vilket den verkar gjort bra.

Nu funderar jag på vilken slags sand jag ska lägga på (storlek på korn osv), samt hur tjockt lager? Hur många kubik behövs? Banan är ca 25*45. Räcker det att sprida ut det och sladda/vattna eller finns några andra saker jag bör tänka på?

Banan kommer att användas endast av mig till mina unghästar, mest markarbete/dressyr, mkt lite hoppning. Kommer kanske att användas nån timme om dagen.

Kom med tips!
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 259
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp