cowgirl73

Trådstartare
Jag har köpt mig en släde !!

Den är ungefär samma modell som denna, fast korgen är av trä....

http://www.blocket.se/dalarna/Slade_28257643.htm?ca=15&w=3

Shettisen kommer inte kunna dra den men förhoppningsvis quartern så småningom :)

Dock funderar jag på.....skaklar var med, lösa.....det finns fästen på dem och på släden men inget som håller ihop fästerna....

Ska man ha som en schackel ( stavning ?? ) eller en sprint typ ??

Jag tycker släden är oerhört tung men jag antar det blir en helt annan grej på snön....tror ni det blir tungt för en unghäst, 2½ år till vintern, att dra den ?
Han är inkörd med "trav"rockard och har dragit 4 hjulsvagn nån gång....
Ska man ha loksele till den ?
Det finns ju ingen svängel på den......hur gör man med draglinor då ??

Är det stor skillnad att dra med loksele resp bröstsele ?

Nu har han vilat sen i 1 juni ungefär.
Tänkte börja med honom i oktober igen.....fast jag måste ju hitta en lämplig rockard först förstås.....:crazy:
 
Sv: Släde

om skaklarna är original brukar det vara två länkar en bit in dom träddes i motsvarande på släden och låstes med träpinnar.Det är en variant som användes men det fanns andra varianter.Dom drogs så vitt jag vet alltid med loksele fin eller arbets och aldrig med svängel o linor ,jag har sett många finslädar och endast sett öviksrissla med svängel.
 
Sv: Släde

Tack för ditt svar .)

Jag vet tyvärr inte om de är orginal men jag frå väl ta en bild och lägga in, både på skaklar och släde och fästen på respektive så får ni se hur det ser ut....

Någon länk kan jag inte komma ihåg att det var.....men jag förstår vad du menar....fast en träplugg ??
Vågar man ha det ?
Knäcks inte den av, det blir ju ganska tungt ??

Nåja, jag får fixa bilder, efter helgen dock.
Än så länge står den i hästtransporten, kan inte få av den själv....:grin:
 
Sv: Släde

Det blir lite annat med släde:)
Kommer det grus, gnisslar det som fanken och släden blir svårdragen. Lös och mycket snö gör den oxå tung att dra.
På bilväg, plogad/nerkörd snö går det oftast som på is:D
Rekommenderar loksele+baksele!
 
Sv: Släde

Jag håller med Lisa, men vill tillägga att hästen behöver vara van vid låga skacklar, och tåla att hela vikten av släden ibland ligger mot benet på ena sidan - släden kanar väldigt lätt på plogad väg om den är lite doserad.

Alltså, kör den först med vinterskacklar o kälke, efter förberedelse för det, såklart, så ska det nog gå bra sen!

Lotta
 
Sv: Släde

Har du en bra loksele till shettisen och den är i bra körkondition så har den inga problem att köra släden på en nerpackad/plogad bilväg!:)
Men kommer de lössnö kanske ni sitter fast;)

Som Lotta skrev så är låga skaklar mot bakbenet ett viktigt moment som hästen måste vänjas vid:) Sen är det ju bra om hästen är "skrammel" tränad, det låter mer om en släde än om något på hjul:)
 
Sv: Släde

Har du en bra loksele till shettisen och den är i bra körkondition så har den inga problem att köra släden på en nerpackad/plogad bilväg!:)
Men kommer de lössnö kanske ni sitter fast;)

Som Lotta skrev så är låga skaklar mot bakbenet ett viktigt moment som hästen måste vänjas vid:) Sen är det ju bra om hästen är "skrammel" tränad, det låter mer om en släde än om något på hjul:)

ehm ljudet beror väl vad du kör släden på för underlag?
 
Sv: Släde

Ja, de kan väl låta om hjul i snö oxå, men det "väsande ljudet" från skenor som dras är lixom ändå annolunda:)
 

Liknande trådar

Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 756
Senast: gadriel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 145
Senast: Mezcal
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 720
Senast: -Catherine-
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 146
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp