Släp för sällanåkande nybörjare

D

deer

Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till:

Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir därmed 2-häst-ägare. Jag har hästarna 25 minuter bort men bor i ett bra område (i skogen) med fina skogsgrusvägar så jag vill kunna ta med hästarna hem ibland och rida. Jag misstänker dock att jag kommer använda transporten max en gång i månaden. På vintrarna knappt något alls. Kanske 1 gång under perioden dec-mars? Någon gång per år kanske jag tar med hästarna på en 30-mila färd, om man ska på kurs eller läger eller liknande.

Jag har en Outback så jag får dra 1540kg på B-kort. Och eftersom jag vill kunna köra två islänningar så måste lastvikten vara minst 700kg.

Jag är rätt ny på hela hästgrejen, har ägt häst i lite mer än ett år och är därför inte så trygg i hästtransporteringen, ännu. Jag har faktiskt aldrig kört släp(!!!!). De få gånger jag har behövt köra hästen så har min make:love: ställt upp. Men om jag skall börja tävla så vill jag inte tvinga med honom jämt. Mitt krav - för att jag skall kunna lasta in/ur själv utan problem är att släpet skall ha fronturlastning eller ändå hellre step-up framåt.

Så nu är grundfaktan ute, så till släpångesten!

Jag har hittat 3 släp som jag kan tänka mig.
1. Enkelaxlat Ume med fronturlastning. Halva priset mot de nedanstående släpen... Mellanskillnaden räcker till många C-däck. :) Är dock osäker på lastvikten.
2. Boj 216SE (tror jag) med sadelkammare, kombiramp bak, innerdörrar istf. bommar, garderob på andra sidan sadelkammaren. Nackdel, tyngre än Ume't.
3. Ume A40 med fronturlastning. Favorit hittills:love:.


Mina funderingar:

* Visst är fronturlastning bäst för en osäker ensamåkare? (Om inte annat så kommer jag nog vara lugnare) Eller funkar step-out bakåt (som Bojen har) också bra? Hade varit skönt att slippa hålla på med tunga ramper!

* Är enkelaxlat sååååå himla dåligt? Om man har C-däck på så borde det vara en rätt liten chans att något händer?

* Eftersom jag kör så sällan så känns det mest ekonomiskt att köpa enkelaxlat. Men, eftersom jag är rätt osäker och nojig så kanske boggie är bättre för att hålla mig lugnare. Dessutom är boggie lite mer lättbackat - eftersom det inte reagerar så tvärt som ett enkelaxlat samt att det är stabilare på t.ex motorväg.

Hur hade ni tänkt?
 
Sv: Släp för sällanåkande nybörjare

Släp är mycket en smaksak, ta dig tid att åka runt och kläm och känn.
Personligen har jag följande kriterier:

*Boggi - Hästarna åker bättre och som du själv sa, ligger mycket bättre på motorväg.
*Säkerhetsbommar - allra helst panikutlösning om du har en osäker häst.
*Galler för ev fönster - Har hört om riktigt otäcka olyckor där hästen tryckt ut huvudet i paniksituation.
*Bra ventilation och stabil inredning.

Kombiramp, sadelkammare och annat efter behov!
Lycka till!
 
Sv: Släp för sällanåkande nybörjare

Vi köpte transport förra året och min sambo (som är yrkeschaufför) VÄGRADE enaxlat.
Han tycker att boggie är stadigare och trevligare för hästarna och han tryckte också väldigt mkt på risken med enaxlat under färd vid tex en punktering.

Jag åker aldrig själv med min häst då han kan vara svårlastad, men vi håller på att träna och hemma skickar jag in honom själv, stänger bakom, går runt och binder fast honom osv. När jag vill lasta ur gör jag sakerna i omvänd ordning. Håller på att lära honom att stå still tills jag är klar och så drar jag honom lite i svansen och säger "backa" och han backar försiktigt ur och jag fångar upp honom (grimskaftet på halsen)

Fronturlastning har jag ingen erfarenhet av och jg har fått en känsla av att de som har det på sina transporter använder det sällan.
Menom du lägger lite tid på att träna så tror jag inte att du behöver känna att du måste ha fronturlastning, utan du kommer ha koll ändå och kan fånga upp hästen när den backar ur.


Step up hade vi på en transport som vi hyrde. Hästarna var ovana vid detta och tittade lite konstigt, men klev både på och av utan problem.
Den transporten var en Boj och åhhhh så kära vi blev i den transporten! :love:
Den gick stadigt efter vägen, var ljus och rymlig och bra ventilation. Hästarna åkte bättre än vad vi gjorde och det var aldrig varmt i transporten trots att solen kom fram (sommar).

När vi själva skulle köpa transport stod Boj högst på önskelistan, men priset var lite mer än vad vi kunde ge och istället köpte vi en Thule Trane.
Den är reggad för 1500kg och lastvikten är på 740kg.
På våran transport sitter det en fjäder på rampen (så tror jag att det är på de flesta nyare transporter) vilket gör att de inte alls känns så tunga ;)
 
Sv: Släp för sällanåkande nybörjare

Vet inte om det har någon betydelse för dig - men frontlastat är inte särskilt poppis på tävlingsplatser. Det tar för mycket plats helt enkelt.

Boggi är mycket trevligare att köra än enaxlat.
 
Sv: Släp för sällanåkande nybörjare

Vet inte om det har någon betydelse för dig - men frontlastat är inte särskilt poppis på tävlingsplatser. Det tar för mycket plats helt enkelt.

Boggi är mycket trevligare att köra än enaxlat.

Jag tror inte att det är några problem på de tävlingar jag åker på. Det är ju islandshästtävlingar och det är inte ett så stort tävlande-antal som jag misstänker att det är bland "storhäst". :)

Det lutar allt mer åt boggie. Även om jag inte skulle köra så ofta så känns det ändå bäst, för då _kan_ jag ge mig ut på trygga långturer ensam...
 
Sv: Släp för sällanåkande nybörjare

Jag hade ju i många år ett enaxlat Umesläp och trivdes toppen med det. När jag senare köpte ett boggiesläp så insåg jag att det förstås låg ännu bättre efter bilen men det enaxlade var dock helt acceptabelt.

Fick jag välja mellan ett enaxlat och boggie med bara liten prisskillnad så skulle jag definitivt ta ett boggie. Men ett enaxlat hade definitivt räckt för mina behov om jag bara körde kortare svängar.

Jag har alltid lastat själv och aldrig haft fronturlastning. För mig är det bara en potentiell "ännu en sak som kan jävlas-grej".
Så för mig är inte fronurlastning viktigt men jag verkligen älskar min sadelkammare. Men alla har ju olika behov så gå på det som passar dig!
 
Sv: Släp för sällanåkande nybörjare

Tack Sar! I detta fallet handlar det om lite mer än halva priset. Visserligen är det enkelaxlade en hel del äldre, men väldigt fräscht och "nästan" samma sak som boggin. har också funderat på det där med sadelkammare... det hade varit käckt. Men så är det nybörjargrejen, vet inte om jag "vågar" lasta av på en ramp själv? Även om hästen har transportskydd på sig så kan det väl bli otäcka skador?
 
Sv: Släp för sällanåkande nybörjare

En av våra medbukefalister gjorde ett fint fynd, en dubbelaxlad Kylinge med fronturlastning, öppningsbart fönster, extra ventilation och mycket renoverat (golv t ex) för mycket bra pris.

Och den får lasta 760 kg på 1400 kg totalvikt (vilket jag tror är lite optimistiskt men också nära är bra!)

Mitt första släp var enkelaxlat, jag bytte för att få dubbelaxlat och skulle aldrig byta tillbaka till enkelaxlat igen.
 

Liknande trådar

Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 573
Senast: angelo
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 877
Senast: fio
·
Utrustning Hej Gubben här hemma har nu börjat fundera mer på släp efter helgens akuta trip till kliniken och vi inte hade ett ända släp hemma utan...
Svar
5
· Visningar
883
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag har idag ett släp med totalvikten 1250kg varav 573 är lastvikt. Eftersom jag numer har BE-behörighet så skulle det ju vara trevligt...
Svar
14
· Visningar
2 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp