Bukefalos 28 år!

Väga upp släp

Cilva

Trådstartare
Jag har idag ett släp med totalvikten 1250kg varav 573 är lastvikt. Eftersom jag numer har BE-behörighet så skulle det ju vara trevligt att ha lite mer lastvikt och kanske kunna köra häst+ponny (det är frågan om en liten häst eller så kanske hon är D-ponny, aldrig mätt). Jag har pratat med återförsäljaren som har kollat upp att det är möjligt att väga upp släpet till en totalvikt av 1500kg utan att göra någon åverkan på släpet utan bara genom pappersexercis. Att byta grejer för en högre vikt kommer inte på fråga då det kostar mer än det smakar.

Men frågan är då om det är värt det. Släpet är en VV från -10, boggie i bra skick med öppningsbara fönster (om det nu spelar någon roll). Min plan är att inom ett-två år, beroende på finanserna, byta släp till ett som har ovanstående samt sadelkammare. Frågan är då om mitt släp är attraktivare för en köpare om det har kvar sin totalvikt om 1250kg? Eller kommer fler och fler att skaffa den här nya B-behörigheten vilket kan ge en möjlighet att dra ett släp med 1500kg i totalvikt?

Vad tror ni och hur skulle ni göra?
 
Sv: Väga upp släp

Frågan är om lastvikten kommer räcka? Hästar väger ofta mer än man tror.
Har du kontrollvägt släpet så du vet att tjänstevikten stämmer?
 
Sv: Väga upp släp

Dagens lastvikt räcker för att lasta alla mina hästar (ja, en i taget alltså) men det hade varit fint att kunna lasta höbalar i släpet när jag ska iväg över en helg eller kanske få med mig den där b-ponnyn. Jag har inte kontrollvägt släpet eftersom jag inte har haft möjlighet till det utan har räknat med att jag har marginal istället.

Det jag mest funderar över är huruvida det skulle vara attraktivt på marknaden med ett begagnat släp med totalvikten 1500kg.
 
Sv: Väga upp släp

Vi har funderat på att väga upp vårat släp och har då fått besked att man måste byta däck eller dragstång (kommer inte ihåg om det var något annat man kunde välja på) för att kunna väga upp det. Det är tydligen formulerat i reglerna att du måste 'byta upp dig', inte att grejorna ska vara konstruerade för nya vikten.
Av vem fick ni beskedet om att man inte behöver ändra släpet? Vore ju kanon om det stämmer, blir ganska dyrt annars.
 
Sv: Väga upp släp

Det du hört fick jag höra gällde om jag ville väga upp det till någon högre vikt än 1500kg. Det är alltså inte aktuellt för min del då det blir för mycket krångel. Jag pratade med en återförsäljare av VV. Det var något med att de är tillverkade för flera olika viktsteg och att man kan välja vilken man vill när man köper de som nya men eftersom mitt har en ursprunglig vikt av 1250kg var 1500kg det som gick att ordna endast med pappersexercis. Jag kan givetvis inte svära på att det går igenom men det var den information jag fick.
 
Sv: Väga upp släp

Eftersom det inte är ovanligt att släp väger uppemot 100kg mer än på pappret så skulle jag väga det.

Annars tror jag ett 1500kg släp är mer attraktivt.

Dubbelkolla med bilprovningen, ett bromsintyg behöver du iaf från tillverkaren. Vi fick byta handske på vårt Boj släp när vi vägde om vårt släp.
 
Sv: Väga upp släp

Eftersom jag har en bil som får dra 1550 kg på B-kort skulle jag helt klart önska att det fanns fler som typat sina släp till förslagsvis 1500 kg. Så jag tror inte alls att de är svårsålda på andrahandsmarknaden :)
 
Sv: Väga upp släp

*kl

Lånar tråden lite....

Jag har bestämt mig för att köpa en Star Trailer som idag är nervägt till 1290 kg från ursprunget 1500 kg. Eftersom jag har en större häst vill jag väga upp släpet och har kommit överens med säljaren att dom fixar detta innan affären går igenom.

Men jag fick lite huvudbry ikväll då jag pratade med en kompis som sa att jag skulle passa mig för att väga upp det till 1500 kg då väldigt få bilar får dra det på b-kort. Jag som tänkte att det är ju lugnt med 1500 kg för då garderar jag mig verkligen för vikten (min häst väger max 550 kg med det är sadelkammare på släpet så man slänger ju in utrustning också), min bil drar 1530 på b-kort.
Jag kommer ju aldrig att dra två stora hästar i släpet då det i vilket fall blir för tungt för b-kort, men det är ju smidigt om man någon gång kan dra två ponnyer. Andrahandsvärdet ansåg jag skulle bli högre med 1500 kg men min kompis håller inte med.

Kompisen menar också att om jag av nån händelse tvingas byta bil blir det problem. Ska man nöja sig med att väga det till 1400 kg? Vad är skillnaden på lastvikter på 1400 kg resp 1500 kg?
 
Senast ändrad:
Sv: Väga upp släp

Lite så jag tänkte. Att med utökad B-behörighet borde man ju komma undan på 1500 kg med de flesta bilar. Och det kan ju inte vra krångligt, jag har tom varit inne på E-kort men eftersom min bil drar 1530 på B och 1600 på BE har det inte känts värt pengarna förrän jag byter bil...

För 1500 kg får jag iaf in två ponnyer, för om själva släpet väger 700 kg Borde det ju bli 800 kg över till lastvikten om man väger upp den. Men det kanske inte funkar så?
 
Sv: Väga upp släp

Då får jag väga det nästa gång jag besiktigar det helt enkelt. Man borde ju kunna be om det i samband med besiktning?
 
Sv: Väga upp släp

Du kan åka förbi bilprovning närsomhelst och väga, många har våg utanför.
 

Liknande trådar

Utrustning Har sålt mitt gamla umesläp och ska byta upp mig. När jag kollar runt så för samma pengar som jag får ett ume- eller bojsläp från 04-06...
Svar
19
· Visningar
2 286
Senast: EZMK
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 911
Senast: fio
·
Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna...
2
Svar
23
· Visningar
4 102
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Jag har för närvarande en Boj Bravo som jag har varit väldigt nöjd med, men den börjar bli lite äldre så jag funderar på att byta...
2
Svar
24
· Visningar
1 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp