Släppa hästar på bete nu?!

Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Låter inte konstigt alls tycker jag. beror ju på hur mycket bete man har kontrat mot hur många hästar man har.

Våra går ute större delav av dygnet oftast nu å vi bor ändå i Gävle. Här har det varit varmt ett bra tag nu, men lite kyligt i några dagar. Men min skulle lungt klara av att vara ute dygnet runt redan. men vi låter bli för betet räcker inte till då. Med lite kyligt menar jag att just nu är det bara 5,7 + grader å det var varmare för några veckor sedan.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Mina hästar vill vara ute på nätterna nu verkar det som men än får de vackert gå in på kvällarna, trots deras gemensamma strejk insatser..:devil: Jag bor i jämtland så jag vet inte riktigt från när det är tillåtet att lämna dem ute dygnet runt utan ligghall här uppe???:confused:
Men jag kan ju säja att det tar tid att locka in dem på kvällarna nu, snart är det lasso som gäller tror jag...:p
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Man får ju kolla hästarna dagligen fast de går på bete.
Och självklart står dina och trampar och vill in, är ju för de vet att de får mat då.
Mina som gått ute hela vintern har också stått vid grinden på morgonen, för då vet de att jag skulle komma med kraftfoder.
Sen slutade jag med kraftfoder, och då insåg dom att stå där och hänga var ju ingen idé :D
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

min stora vackra går uye dygnet runt, de har vindskydd o stödfodras, om ett par veckor när gräste kommit upp odentlig får han flytta till en grön fin sommarhage :)
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

jag bor i östergötland och jag har släppt ut mina hästar på bete, brist på bete är det inte, gräset växer så det knakar! sen har mina ett vindskydd att gå in i om de vill och de får kraftfoder varje dag.

det tycker att de e skönt o va ute!
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Våra har gått ute på natten i två veckor, sen i lördags på bete. I vinterhagen har de ligghall som de aldrig använder, och båda beteshagarna har gott om naturligt skydd. Igår skulle jag ta in dem på morgonen för hovslagarn skulle komma, och fick käma länge och väl för att få upp 2 st sooovande hästar... Så det går ingen nöd på dem! Bete finns det dessutom gott om, vi har 2x3ha bete till fyra hästar, så det räcker ändå långt in på hösten. Sen är det ju så att betet räcker ju inte längre för att man släpper på senare, det blir ju mindre näring i ju längre stråna är. Tillväxten blir ju också bättre om det hålls lagom nerbetat.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Vi släppte våra på bete 5:e maj. Förra året stallade vi in i mitten av oktober.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Muppe00 skrev:
Utan att någon ska känna sig påhoppad - varför har man hästarna ute om man ändå måste stödfodra? Eller varför vill man så gärna att de ska vara ute på nätterna? Inget illa menat, jag är bara nyfiken eftersom vi gör annorlunda...
För att det är mer naturligt för en häst att gå ute än o stå i box. Mina hästar vill inte komma in, därför får de gå ute
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

1 åringarna släppt jag på bete den 13 maj och min 3 åring och 12 åring ska släppas på bete omkring 1 juni. Jag bor i skåne.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

bettysmatte skrev:
Jag släppte mina vid påsk. De har stödfodrats hela tiden sedan dess. Tycker att det är bra att vänja in dem långsamt på en blandning av gammalt och nytt gräs samt hö. Så hemskt kallt är det väl inte heller?

Samma här, släppte vid påsk för långsam invänjning, de går ff med hö.

Kallt?! Jo du, jag fryser knäskålarna av mig, men det är jag det, kallblodig som attan. ;)
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Vi släppte också våra i Påsk,eftersom hästarna trivs bäst ute i sin naturliga miljö,så vi brukar förlänga betes perioderna så.Sedan får de hö samtidgt denna försiktiga övergången har gjort att ingen vare sig shettis eller stor häst har hos oss haft fång på 22år.Alla hästarna går sedan på riktigt bete.:)
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Jag släppte mina på betet i början/mitten av maj för att jag var rädd att det skulle bli övervuxet annars! :eek: De åt så mycket gräs i VINTERhagen att de ratade höt! Å då var jag den som hade SÄMST tillväxt i området och släppte ut mina hästar sist! :eek: Vi får la se hur tillväxten blir i sommar bara.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Släpper såfort det växt upp tillräckligt med gräs. Här är det ännu frostnätter. :eek:
Bor norröver, så jag gissar det blir nån gång före midsommar, hoppas på det iaf.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Våra hästar fick flytta till en av sommarhagarna i söndags. Det är en ganska stor naturhage, med mkt mat att välja på.
Sen har vi två andra hagar också, så vi bytar emellan dessa tre.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
536
Senast: Blyger
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 713
Senast: Habina
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp