Släppa hästar på bete nu?!

nikodemus

Trådstartare
Jag vet att det är i mitten av maj nu, men här i östergötland så är det redan några som släppt sina hästar på bete, vädret har varit varmt en vecka och det är inte ens staigt, dom säger att det ska regna närsom, släpper man sina hästar på bete redan? När inte betet hunnit växa till sig och det fortfarande kan vara kallt på nätterna?
När släpper ni era hästar på bete?
Min ska då stå inne om nätterna så länge vädret är ostadigt och tills jag anser att mitt bete är tillräckligt fint!:bow:
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Precis!
väntar på lite regn så att gräset sätter fart.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Jag släppte mina vid påsk. De har stödfodrats hela tiden sedan dess. Tycker att det är bra att vänja in dem långsamt på en blandning av gammalt och nytt gräs samt hö. Så hemskt kallt är det väl inte heller?
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

2 av mina går på bete. Eller ja de e ute på nätterna. Skulle det va kallt få de ett täcke på sig. Hingstarna har ja inne av förståliga själ då de andra 2 är ston=).... De har gått ute en månad nu tror jag=)... Det funkar jättebra.!!! Den ena stödfodras medans den andra går på riktigt bete. Hingstarna går inte på något riktigt bete, så de stödfodras ett tag till.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

våra går på bete sedan 1,5 vecka tillbaka.
och brist på gräs har vi inte... snarare tvärt om:p .
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Jag bor i NORRA Uppland. Och vi hade nattfrost inatt (fick skrapa bilrutorna imorse, morr..)

Bete är det dock INGEn brist på, och jag hade släppt mina för dryga veckan sedan om det inte är så att unghästen opererades idag (bestämt sen en dryg vecka tillbaka) och hon ska ha konvalescens när hon kommer hem. Jag har dock börjat vänja in på betet, de är uppe i 5 h/dygn.

UTE dygnet om (fast i vinterhagen, där de bara kan stå och titta drööömmande ut på beteshagen) har de gått i tre veckor nu, tagit in dem någon natt nu och då av olika anledningar, men annars har de fått sova ute. Valacken med ofodrat regntäcke på sig när det varit ostadigt (han är en fryslort).

Så, här har vi tillräckligt fint bete, och bönderna har släppt både korna och fåren på bete för ungefär 1½ vecka sedan, och för varje dag så är det fler och fler hästar man ser har sovit ute, på bete eller ej.

Jag släpper när gräset och marken tillåter (marken ska vara torr och okej att ligga och sova på, dvs får inte vara för kallt). Och det kan vissa år inträffa i juni, andra i maj. Kring 10:e maj släpper jag oftast ett bra år, och kring 1 juni ett dåligt år, och nånstans mittemellan ett normalår. I år är ett BRA år.

Fast snart måste det komma regn, annars blir det för svår torka, och vårskördarna kommer inte må bra. Studerade vinterhagen (trampat jordgolv med ogärs..) igår och det är stoooora torrsprickor i marken. Betet mår bättre, där ger ju gräset skugga och håller kvar daggen så det växer bra.

Dock, om det kommer regn nu kommer jag hålla mina borta från betet i några dagar, det kommer formligen explodera vid minsta regn.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Jag bor i Småland, på gränsen till Östergötland, och jag har inte ens börjat fundera på att släppa ut hästarna på nätterna än. De brukar åka ut i början av juni som tidigast, när vädret är stabilt och det finns tillräckligt med bete.

Utan att någon ska känna sig påhoppad - varför har man hästarna ute om man ändå måste stödfodra? Eller varför vill man så gärna att de ska vara ute på nätterna? Inget illa menat, jag är bara nyfiken eftersom vi gör annorlunda...
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

För det är skönt för hästarna att vara ute.
Jag tycker inte det behöver bli så kraftigt bete för låta hästarna gå ut, det är bara bra om de får vänja sig med lite gräs och även hö.

Kobönderna har släppt ut sina kor, och klarar de att vara ute som stått inne hela vintern, då ska nog våra hästar också klarar av att gå ute.

Grana som har sina på lösdrift, men de har fått gå ut i sommarhagen och får en bal hö per dag att mumsa på (två hästar)
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

tja.....jag har mitt travsto och min shettis i lösdriften dygnet runt :p och nu har man i några dar börjat vänja dem vid det andra betet först 1 h/dag i nån dagar, nu har man ökat successivt pga shettisen....det är ett magert bete men stoet ska iväg på betäckning om 2 veckor, och då åker shettisen iväg på ett ponnybete han med. Dom är väldigt fina i pälsen ;)

En stilla undran...fryser hästarna??? :eek:
Det gör inte mina, kanske inte är så konstigt med tanke på att dom går ute dygnet runt.....
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

våra går ute men inte på ritkigt bete.
Men i natt står dem dock inne, tror det blir skitväder i natt
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

*Kl*

Vi har bete så det räcker... så våra hästar är ute sedan en dryg vecka. Dom dör inte av lite frost heller... har dessutom fortfarande lite vinterpäls kvar och dom är väldigt nöjda! :)
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

För 6 veckor sen..... Jag ger tävlingstravarna krafftfoder en gång om dagen men ponnyerna får bara gräs.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

För att ju mer en häst får vara ute ju bättre mår den, speciellt tävlingshästar eller hästar som tränar hårt. De tåler mkt mer träning när de får gå ute dygnet runt.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Calle (travare) och hans russkompisar släpptes i den magra hagen redan för 2-3 veckor sen. De har gått ute dygnet runt med fri tillgång på hö om det skulle bli kallt och betet tryta.
Idag släpptes tre glada hästar i den riktiga, gröna hagen :bump: med frodigt bete.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Jag bor också i norra Uppland och vi har fått ganska mkt bete nu den senaste tiden, var ute och handbetade på en hövall idag, och där fanns det rejält! Jag släpper hästarna i helgen om inget oförutsett händer. Det är en Nordis, som har gått ute dygnet runt hela vintern ( lösdrift) en Connemara, som också gått på lösdrift men nu har stått i utebox, med sin veckogamla fölunge. Jag har tänkt att ge lite hö på betet, men jag tvivlar starkt på att dom ens kommer att titta på det. Jag har också tänkt att ta hem dom i början, om det verkar bli kallt eller regnigt.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Alexandra_W skrev:
Jag bor i NORRA Uppland. Och vi hade nattfrost inatt (fick skrapa bilrutorna imorse, morr..)

Bete är det dock INGEn brist på, och jag hade släppt mina för dryga veckan sedan om det inte är så att unghästen opererades idag (bestämt sen en dryg vecka tillbaka) och hon ska ha konvalescens när hon kommer hem. Jag har dock börjat vänja in på betet, de är uppe i 5 h/dygn.

UTE dygnet om (fast i vinterhagen, där de bara kan stå och titta drööömmande ut på beteshagen) har de gått i tre veckor nu, tagit in dem någon natt nu och då av olika anledningar, men annars har de fått sova ute. Valacken med ofodrat regntäcke på sig när det varit ostadigt (han är en fryslort).

Så, här har vi tillräckligt fint bete, och bönderna har släppt både korna och fåren på bete för ungefär 1½ vecka sedan, och för varje dag så är det fler och fler hästar man ser har sovit ute, på bete eller ej.

Jag släpper när gräset och marken tillåter (marken ska vara torr och okej att ligga och sova på, dvs får inte vara för kallt). Och det kan vissa år inträffa i juni, andra i maj. Kring 10:e maj släpper jag oftast ett bra år, och kring 1 juni ett dåligt år, och nånstans mittemellan ett normalår. I år är ett BRA år.

Fast snart måste det komma regn, annars blir det för svår torka, och vårskördarna kommer inte må bra. Studerade vinterhagen (trampat jordgolv med ogärs..) igår och det är stoooora torrsprickor i marken. Betet mår bättre, där ger ju gräset skugga och håller kvar daggen så det växer bra.

Dock, om det kommer regn nu kommer jag hålla mina borta från betet i några dagar, det kommer formligen explodera vid minsta regn.


Så har jag också! Har haft dem ute ett tag och på bete sen i helgen. Betet är inte jättekraftigt, men hagen är stor så det räcker till mina tre! Kylan lider de inte av, men blir det regn får de komma in på natten eftersom det är så pass kallt.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Våra har gått ute mer eller mindre hela vintern. De har täcke på, får mycket mat och halm och är bara ute fina nätter. Nu går de ute i stort sett dygnet runt med regntäcken om det är kyligt på natten. De tycker att det är jätteskönt och det underlättar för oss som slipper mocka. Hästarna i fråga är två halvblod, en på 5 år och en på 22. Hade min d-ponny ute när han fortfarande var i livet, de enda gånger han var undantagen var dagen innan täving eller hård träning.
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Ja, det är inte så att vi jamsar med hästarna, de går ut ungefär kl 05,00 på morgonen och går in vid ca kl 20,00 på kvällen, så nog är de ute en hel del. Men jag känner inget behov av att släppa dem tidigt på bete - varken för min del eller för hästarna. Jag tycker att den dagliga översynen och visitationen är enklare när de kommer in på kvällen. Man har uppsyn över dem under någon timme innan man åker från stallet osv. Hästarna vill fortfarande in på kvällen och står o stampar vid grinden. Vi har just nu 7 hästar och ingen av dem vill ut igen efter kraftfodret. Vi släppte ut 2 ponnier efter kvällsmaten härom kvällen, för vi skulle spika lite i en av boxarna. Efter 5 minuter stod hon i stallgången igen den lilla rymlingen...;) Strax efter kom den andra.... Sen fick vi laga staket istället... :rofl:
 
Sv: Släppa hästar på bete nu?!

Jag har lösdrift till mina och det var flera veckor sedan vi kopplade om hagarna från vinter till sommar. I början var det inte så mycket gräs men de fick vänja in sig själva och sedan har vi växlat mellan hagarna så att det hela tiden ska finnas gräs och så att det inte blir allt för nerbetat (måste ju kunna använda hagarna hela säsongen). De har fri tillgång på hö men äter inte så mycket just nu.

Skönt att hästarna kan gå ute som de vill faktiskt. :)

/Linda
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
537
Senast: Blyger
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 713
Senast: Habina
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp