Släppa ihop dräktiga ston?

Dingelass

Trådstartare
Strax får jag hem ett nytt sto som är dräktigt och funderar över hur jag ska göra med hagarna...

Försökte igår använda plaststolpar för att göra en mindre hage eftersom jag ändå har en bit mark till som jag tänkte jag kunde släppa henne på tills jag klurat ut hur jag ska göra men det var ju lögn att få ner i marken ännu.

Har i dagsläget två relativt stora hagar (lite mindre än 1ha var)

I den ena stora hagen går vår ponny och ett dräktigt sto som är beräknad till mitten på maj, detta dräktiga sto hade jag tänkt låta gå själv lite närmare fölningen.

Nya stoet beräknad fölning juli.

Är smartaste lösningen att låta den nya gå i stora hage nr 2 och sedan bara släppa över ponnyn där när det närmar sig fölning för den första?

Känns inte bra att släppa ihop men jag kanske bara är nojjig?

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Släppa ihop dräktiga ston?

Jag hade släppt det nya stoet själv i någon vecka, och sedan släppt ihop alla. När det första stoet sedan fölat så hade jag låtit henne gå själv med fölet ett tag innan jag släppt ihop dem med de andra igen, sedan likadant när det andra stoet fölat.
 
Senast ändrad:
Sv: Släppa ihop dräktiga ston?

Om du är orolig över att släppa ihop så är ju ett alternativ att du släpper det nya stoet i den tomma stora hagen och när det börjar närma sig är det förhoppningsvis mjukare i marken och du kan hägna en egen hage till ponnyn. Men vill du släppa ihop hade jag, som rebus sa, släppt det nya stoet själv först så att de hinner bekanta sig lite med varandra innan du släpper ihop.
 
Sv: Släppa ihop dräktiga ston?

Tack båda för era svar!

Håller på att grubbla mig fördärvad då detta har kommit ganska snabbt inpå med det nya stoet...

Ja jag släpper henne först i den andra stora hagen så får jag nog helt enkelt se hur det utvecklar sig...

Går ett tredje sto just nu tillsammans med dom andra som åker idag och det är den som är ledare i hagen så får se lite hur det blir när de bara blir de två kvar också,
jag kanske inte alls är orolig sedan när hon väl åkt och det andra stoet landat...
Ledarstoet är en sjövild buse:p så kanske blir det inte så stort ståhej på de andra utan henne då de är mkt lugnare av sig...
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 926
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 160
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp