Släppa ihop hästar?

Russin8

Trådstartare
Nu skulle jag vilja höra hur ni hade släppt ihop dessa hästar:

Halvblods valack 16 år, väldigt ranghög men har gått med andra hästar hela livet.

Korsningsponny valack 14 år, stått på ridskola inte speciellt ranghög.

Kallblodstravare hingst 3 år, låg i rang

Fjording nybliven valack 5 år

Lite bakgrund.

Dom tre översta hästarna går idag tillsammans. Det är halvblodet som är boss i hagen. Hingsten är lägst i rang. Ponnyn flyttar sig för halvblodet men flyttar på hingsten. Halvblodet är väldigt ranghög och har varit högst i rang i hagen i 10 år med olika hästar. Han kan vara lite dum när man släpper ihop med andra. Jagar gärna bort dom men efter någon dag brukar det gå bra.

Fjordingen kom till oss för att han hade jagat ut en äldre valack ur hagen. Fjordingen har i hela sitt liv gått med andra hästar. Innan han kom till oss gick han med en 2-årig islandshingst, en 4-årig irisch cob hingst och en travar valack.
Nu är han kastrerad och jag ska få in honom i våran hage. Hur skulle ni gå till väga?

Jag har en egen ide om hur jag ska göra men skulle vilja veta hur ni hade gjort.

MVH Russin8
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Jag hade helt enkelt släppt ihop dem allesammans samtidigt. En stor hage, med hö utlagt i högar med gott avstånd. Oskodda hästar och så släppt ihop dem.
Har funkat för mig i alla år, oavsett hästar - hästar sköter det bäst själva utan att vi "daltar" med dem och krånglar till det.
/Nixehen
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Jo lite åt det hållet tycker jag väl med. Men jag kan inte plocka av skorna på dom.

MVH Russin8
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Om du har dem uppstallade så skulle jag låta dem stå över natten så de hinner vänja sig vid varandras lukter och bli lite bekanta innan hopsläppet. Mat i flera högar än hästar ute, skruvat ur broddarna bak, benskydd på och släppt ut i stor hage men varit beredd på att ingripa om det behövs.
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Efter att den nya hästen fått bekanta sig med den nya miljön ngn dag hade gjort på följandet sätt:
Jag hade släppt ut den nya hästen med "bossen" en stund först så dom fick bekanta sig ngr timmar. Sedan hade jag tagit ut "bossen" och släppt ut den ranglågaste, sedan den näst ranglågaste o.s.v. och tillslut "bossen".

Så gjorde vi när jag skulle släppa ut min häst i lite större flock för första gången (hon hade tidigare gått ensam eller med bara en till häst) och detta funkade super, blev inget rangbråk eller ngra spring eller dyl.
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Du tycker oxå att dom ska ut alla tillsammans samtidigt?

Fjordingen har stått i stallet i två veckor nu. Men eftersom han var hingst när han kom så fick han stå i egen hage. Nu då han kastrerats så vill jag ju ha ihop dom (givetvis när han läkt ihop ordentligt).

MVH Russin8
 
Sv: Släppa ihop hästar?

jag hade valt att släppa nykommlingen o bossen tillsammans en stund först så de fick bekanta sig o sen släppt ut de andra.
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Det går nog bra ska du se att släppa ihop dem. Men ta en i taget. Först ponnyn, sen Valacken o sist kallblodstravaren. Fjordingen kommer att trycka ner ditt lilla monster o då bör inte halvblodet vara inne i hagen. Men lugna dig ett tag så du kan brodda ur. Det räcker nog med ponnyn ett tag.
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Man ska nog ta det lite lugnare än så. Det är en nykastrerad 5åring vi talar om.
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Beror lite på vilka hästar han släpps ihop med, du känner dem ju bäst och vet om det funkar att släppa ihop med ett par st först eller samtliga, beroende på hur de reagerat tidigare på nya hästar och hur bra ledaren är i flocken. En del kan hålla på och tjafsa länge medan andra kollar in varandra, testar lite och är sedan nöjda.

Jag har dock alltid låtit dem stå inne en natt först innan hopsläpp och det upplever jag som positivt, de hinner som sagt få lite samma lukter, den nya hinner landa mentalt och de andra får vänja sig med att det står en främmande häst i närheten.

Har de stått så de har sett varandra i hagarna? Har de gjort det och stått i samma stall om nätterna och jag vetat att ledaren inte jagar nykomlingar hade jag nog chansat, men som sagt varit beredd på att bryta om det behövs. Brukar gå bra men är du det minsta osäker så ta det säkra före det osäkra och slussa in honom i flocken.
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Mitt monster:eek: han som är som en ängel:angel:

Men broddarna kan jag faktiskt ta ur nu. Det är ju bara snö.
Men han ska få gå med ponnyn ett tag först. Bara kul att höra vad andra har för åsikter. Alltid lär man sig något.

MVH Russin8
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Det har gått bra alla gånger förut. Det som kan bli ett problem är min ranghöga valack. Det är inte det att han är dum, men han vill gärna hålla främlingar på avstånd ett tag innan dom får komma in i flocken. Min kallblodshingst som är 3 år har nog en annan åsikt, han vill nog hälsa på den nya och då blir det lätt att halvblodet ska ha bort nykomlingen.

Så jag får nog göra som Hofi skriver. Ta ut den ranghöga när dom andra ska träffa honom.
Tillsvidare kommer jag låta honom gå med ponnyn för att slippa ha honom ensam. Det är ju en nykastrerad (i tisdags) femåring.

MVH Russin8
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Men broddarna kan jag faktiskt ta ur nu. Det är ju bara snö.

Nej :crazy: det är hur halt som helst med en slät metallsko på snö! Låter helt vansinnigt!?? Ta av skon helt... eller behåll brodden på. Risken är stor att hästarna halkar och skadar sig annars..
 
Sv: Släppa ihop hästar?

När det är djup snö blir det inte halt utan brodd. Och jag har tyvärr ingen möjlighet att ta av dom skorna.

MVH Russin8
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Blir det inte? :confused:
Snö plus en slät metallsko ÄR halt tyvärr.. väldigt halt.
Jag hade aldrig vågat brodda av...
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Håller helt med om detta tillvägagångssätt (fast vi hat aldrig använt benskydd). Möjligen låta den ranghögste få träffa nykomlingen först och sedan ta ut de andra. Har gjort på detta sätt i många år och det brukar sällan vara några som helst problem. Sedan beror det ju naturligtvis på hur just dessa individer fungerar så man måste alltid vara beredd att ingripa om det skulle se ut att bli problem.

Hästarna sköter ofta detta på ett bra sätt själva även om det då och då kan se lite otäckt ut för oss människor om de gör någon spark mot varann etc
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Om det är packad snö så blir det halt, men inte i djup snö. Min hage är stor så snön är inte packad. Då upplever jag att det inte är halt. Jag får prova med att ta av brodden på en häst och gå ut i hagen med den för att se om det blir halt. Jag har mina hästar brodade med fyra brodd i varje fot jämt under vintern. Är livrädd för att dom ska halka och sträcka sig eller ännu värre fläka sig. Men att släppa ihop nya hästar med fyra brodd i varje fot känns lite som att utmana ödet. Har aldrig haft en brodd spark och vill inte ha det...

MVH Russin8 som tycker att det ska blir vår nu så man slipper broddar och sådant tjafs:laugh:
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Jag skulle bara släppa ihop de tillsammans. De är ju hästar och de sköter sånt där själv men annars kan du ju göra så att du ställer dn nya i hagen först och sedan tar in de andra en efter en med mellanrum emellan så att de hinner bekanta sig lite.
 
Sv: Släppa ihop hästar?

lite *KL*

Om man ändrat fjordingen så att det stod 5-årig hingst. Skulle ni tyckt att jag skulle släppa ihop alla på samma sätt då oxå?

MVH Russin8
 
Sv: Släppa ihop hästar?

Jag hade släppt ihop nykomlingen med valacken först, och sedan när de hade "gjort upp" (bekantat sig med varandra) så skulle jag släppt in övriga. Inga broddar på någon häst, varken fram eller bak.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har ett väldigt ranghögt (men schysst) valack som ska släppas med en äldre valack som alltid vart högst i rang i tidigare hagar, hur...
Svar
8
· Visningar
970
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 928
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 736
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 730
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp