Släppa ihop hamstrar?

Danecool4

Trådstartare
Jag har två roboviski dvärghamstrar som jag vill släppa ihop i samma bur. De har träffats innan några gånger i en kartong, men då har de bråkat. Jag är rädd att de ska bråka om jag släpper ihop de i samma bur! Hjälp!
 
Hamstrar är ju kända för att vara otroligt osociala. Enda gången de tolererar varandra är när honan är mottaglig för hanen...
 
Risken är stor att du kommer ha endast en hamster kvar efter ett dygn eller så. De är rovdjur som ska vara ensamma. De dödar och äter upp varandra om de kommer in på varandras revir. Roborovski beskrivs som mer sociala än andra hamstrar, men det gäller bara de som växt upp ihop i en stor bur och även då kan börja bråka på liv och död, när som helst. För hamstrarnas skull - sätt inte ihop dem, de har inget utbyte av varandra alls.
 
Senast ändrad:
Vad du vill och vad som är rätt är inte samma sak. Hamstrar är ensamdjur. De tål mycket sällan en annan hamster. Det finns försök gjorda (görs en stor studie här i Tyskland med en djurrättsorganisation) med rena Campbell hamstrar som hålls i par (hona-kastrerad hane) men det är en komplicerad historia som mycket erfarna hamstermänniskor håller på med och trots det skiter det sig ibland i denna studien och man måste sära på paren. Robos hålls här inte i grupp då de inte anses tillhöra de som bättre tål andra.

Släpper du ihop dem kommer det sluta med minst en död hamster.
 
Min kompis släppte ihop hennes hamstrar, det gick jättebra. Det finns inget som säger att det inte går.

Det finns väl mer som säger att det inte går än som säger att det går?

Hamstrar är, som redan skrivet, ensamlevande och rent av kända för att inte gilla att bo ihop (undantag finns givetvis) utan hellre ha ihjäl varandra.


Jag tycker att TS inte ska släppa ihop sina hamstrar, kan bli väldigt tråkigt resultat. Ska man ha dem ihop får det nog startas invänjning/testning från att de är små. Inte senare för att man som människa tycker synd om dem för att de är ensamma och säkert vill ha en kompis -nej, det vill de inte. De lever så.
 
Min kompis släppte ihop hennes hamstrar, det gick jättebra. Det finns inget som säger att det inte går.
Dessutom står det i svensk djurskyddslag att hamstrar inte ska bo tillsammans.

Har en kompis som hade typ tre dvärghamstrar ihop (15år sen), det gick kanonbra i flera månader. Men en dag en dog till synes av ingen orsak, kvar var två som fungerade ihop. En dag var det bara en hamster kvar i buren, hon var väldigt mätt.
 
Jag hade vintervit rysk dvärghamster (kallas ibland felaktigt sibirisk dvärghamster) för hundra år sen. Först ett par där de var såta vänner, en hona och en hane. Köpta tillsammans. Blev inga ungar dock. De levde som par och var väldigt förtjusta i varandra. När honan dog blev hanen närmast apatisk. Bara satt still och var väldigt passiv. Åt knappt. Jag skaffade då en kompis åt honom.

Dum ide. Vansinnigt dum. De slogs som fan. Eftersom jag var fortsatt korkad och det var honan som muckade så separerade jag dem och skaffade en annan hona. Det var inte kärlek vid första ögonkastet men det var fred. Eller vapenstillestånd. Nästa morgon var honan stendöd och lemlästad i buren. Dessutom halvt uppäten. ;(

Hanen levde som änkling resten av sitt liv (och hämtade sig från sorgen). Extrahonan levde också ensam resten av sitt liv.

Tyvärr anges dvärghamster ofta felaktigt som sällskaplig och på tex wiki etc sägs de ska hållas i grupp eller iaf samkönade par. Som mina visade så VISSA trivs så - de flesta inte. Och TS du har två som redan visat att de INTE vill bli sambos. Så låt de slippa, och slippa orsaka gladiatorspel på liv och död i buren.
 
Eftersom att mina hamstrar är så små så slåss de inte så hårt direkt, och inte mycket när jag släpper ihop de, de kan slåss lite, sen luktar de på varandra och sitter bredvid varandra och äter. Inte så himla våldsamt va?
 
Eftersom att mina hamstrar är så små så slåss de inte så hårt direkt, och inte mycket när jag släpper ihop de, de kan slåss lite, sen luktar de på varandra och sitter bredvid varandra och äter. Inte så himla våldsamt va?
Ska du sitta och vakta dem hela tiden medan de träffar varandra?

Tänk på att det är små djur, en liten skada i dina ögon kan vara en stor skada för hamstern. Varför vill du ha dem ihop? Är det för att du tycker att de ser ensamma ut eller försöker du få ungar eller vill du ha färre antal burar?
 
Eftersom att mina hamstrar är så små så slåss de inte så hårt direkt, och inte mycket när jag släpper ihop de, de kan slåss lite, sen luktar de på varandra och sitter bredvid varandra och äter. Inte så himla våldsamt va?
Dom slåss inte hårt om du jämför dig själv/hamster, men de slåss hårt med varandra.
Varför riskera att nån av dem blir allvarligt skadad eller dör?
 
Dessutom står det i svensk djurskyddslag att hamstrar inte ska bo tillsammans.

Har en kompis som hade typ tre dvärghamstrar ihop (15år sen), det gick kanonbra i flera månader. Men en dag en dog till synes av ingen orsak, kvar var två som fungerade ihop. En dag var det bara en hamster kvar i buren, hon var väldigt mätt.

Det står att GULDHAMSTER ska bo själva, alla andra gnagare SKA hållas i par (eller i grupp) om inte särskilda skäl föreligger (som det ju gör när det handlar om vuxna hamstrar)
Det ställer till det när vi i butik ska sälja djuren, vi har upplysningsplikt som betyder att vi MÅSTE berätta att de ska ha 2 enligt lag. Sedan kommer de tillbaka med bråkande hamstrar....
Vi anmälde oss själva till utredning angående detta förra året, där vi ifrågasatte det tokiga i att sälja solitära djur i par. Det gick upp till JBV där de tog vi beslut att vi får hänvisa till särskilda skäl även i försäljningen.
Jävligt konstigt att bunta ihop alla hamstrar och bara undanta guldhamstern tycker jag, och hoppas på en ändring inom en framtid som vi kan uppleva...
 
Risken är stor att du kommer ha endast en hamster kvar efter ett dygn eller så. De är rovdjur som ska vara ensamma. De dödar och äter upp varandra om de kommer in på varandras revir.

Det här var typ världens mindfuck för mig. Jag har nog trott att alla gnagare äter gräs och växter och sånt. Känner mig sjukt dum nu... Och känner att jag måste läsa lite mer om hamster fastän det inte finns och förmodligen aldrig kommer att finnas någon hemma hos mig.
 
Det här var typ världens mindfuck för mig. Jag har nog trott att alla gnagare äter gräs och växter och sånt. Känner mig sjukt dum nu... Och känner att jag måste läsa lite mer om hamster fastän det inte finns och förmodligen aldrig kommer att finnas någon hemma hos mig.
Hamstrar är allätare, dvs både animaliskt och vegetariskt ska finnas i kosten.
 
Det här var typ världens mindfuck för mig. Jag har nog trott att alla gnagare äter gräs och växter och sånt. Känner mig sjukt dum nu... Och känner att jag måste läsa lite mer om hamster fastän det inte finns och förmodligen aldrig kommer att finnas någon hemma hos mig.
Ja, alltså de är ju gnagare, men för att vara gnagare så är de ju även rovdjur. De jagar insekter, äter säkert fågelägg och jagar ödlor och sånt i det vilda. Det är ju inte som marsvin eller harar som springer runt och tuggar gräs i det vilda och i fångenskap.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 209
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
879
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Sel
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 538
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp