Bukefalos 28 år!

Släppa ihop nykastrerad 1 åring med sto??? HJÄLP!!!!

M

My Beauty

Den 22 april så kastrerade jag min 1 åring - som då inte var hingstig...
Nu är tanken att han ska gå ihop med mitt sto och jag undrar hur lång tid de ska ta innan man släpper ihop dom och vara lugn att de inte blir nått...

Han har inte vissat något direkt intresse för henne och har gått ut med dom ihop och tror han inte vet att ston är tillför att betäckas :D...

Lätt dom gå ihop 30 min idag och Jag var i hagen hela tiden och kolla och han brydde sig knappt om henne... och när han blev för närgången så sa stoet ifrån...

Så när tror ni att jag kan släppa ihop dom "helt" utan att vara orolig för att de kan bli nått???

Ska även tilllägga att såret efter kastreringen är nästan läkt och allt gått bra .... Så de behöver jag inte vara orolig för...

Är tacksam för alla svar då sommarbete närmar sig och sen ena hästen går sj... :)
 
Sv: Släppa ihop nykastrerad 1 åring med sto??? HJÄLP!!!!

Ett par dagar efteråt så ska det inte vara några problem sen sa vet. när vi kastrerade 1-åringen i vårt stall.
 
Sv: Släppa ihop nykastrerad 1 åring med sto??? HJÄLP!!!!

en hingst som producerat "fungerande" sperma kan betäcka (med dräktighet som resultat) även upp till 8 veckor efter kastrering... Vet dock inte hur stor risken är med en ointresserad 1åring...
 
Sv: Släppa ihop nykastrerad 1 åring med sto??? HJÄLP!!!!

en hingst som producerat "fungerande" sperma kan betäcka (med dräktighet som resultat) även upp till 8 veckor efter kastrering... Vet dock inte hur stor risken är med en ointresserad 1åring...

okay.... kan man märka på dom när dom är könsmogna??? Nu kanske de är försent att göra de iom kastreringen men kan man se de på hästen ???
 
Sv: Släppa ihop nykastrerad 1 åring med sto??? HJÄLP!!!!

de blir ju könsmogna från ca 8 månaders ålder, men det är nog svårt att "se" föruotm i beteendet kanske.
släpper du ihop dem med ett sto som inte går dräktig kanske du har en liten risk att hon kan bli betäckt.

Men eftersom han aldrig gjort det innan och antagligen inte fattar HUR man gör så borde det vara lugnt. Borde, men måste inte ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 354
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 785
Senast: Joro253
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 334
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 770
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp