Släppa in unghingst i "flocken"

urkella

Trådstartare
Nästa vecka får jag troligen hem min unghingst på 1 år. Hur ska jag göra för att det ska bli så lugnt som möjligt ? Han ska gå ihop men min andra hingst och valack på 6 år. Funderar på om det vore smartast att ha han ihop med valacken några dagar så han blir lite hemma stadd eller var tror ni ? Eller ska jag ha honom själv först i hagen brevid, han kommer ifrån Holland så lär vara ganska matt och trött gissar jag på. Valacken är den snällaste häst man kan hitta :)
 
Sv: Släppa in unghingst i "flocken"

Jag hade släppt ihop dem på en gång. Se till att de är i en tillräckligt stor hage och att de inte "fastnar" vid grinden. Ser du att din nya hingst blir jagad väldigt mycket så kan du alltid ta ut honom där ifrån igen. :)
 
Sv: Släppa in unghingst i "flocken"

När vi släppte ihop tvåårshingsten med sitt sällskap här hemma så fick de stå i boxarna bredvid varandra över natten,
sedan släpptes de ut i en hage tillsammans. De är bästa kompisar nu. :)

Jag tycker det är skönt när hästarna får hälsa på varandra lite först, vänja sig lite på avstånd. Min hade vi i en mindre hage
i den stora hagen innan vi släppte in henne i en litet mindre flock på 5-6 hästar. När vi väl öppnade grinden och släppte in min
häst till de andra så såg situationen ut såhär, några i flocken tittade på min häst när hon masade sig ner till dom i skritt "Nejmen
tjena polarn, kommer du hit bort och betar med oss, trevligt!" för att sen fortsätta att beta utan att ens hälsa på henne.
 
Sv: Släppa in unghingst i "flocken"

Har bara en box där jag har mina, då dom går på lösdrift. Annars har vi alltid gjort så innan. Får se vilket skick han är i när han anländer. Är han trött och sliten, vilket jag gissar på så får han nog gå själv första dagen i hagen så han hittar runt i den och då går dom andra bredvid så blir dom inte helt nya på varandra sedan :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 094
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 426
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 655
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp