Sv: Slagrem

*knapplån*

Jag har varit på stc-kurs och där pratade de om detta med slaggjorden och hon sa till oss att dra den lite hårdare. det är ju inte frågan om att dra gjorden så hårt att hästen står med vikta haser på gången men slagremmen ska ligga emot rumpan ordentligt. Hon selade ut en ponny och när hon körde ut och började trava så sjönk han faktiskt ner lite grann i rumpan. Känt är ju att de flesta travare faktiskt breddar bak när de travar och då är de ju inte nåt konstigt att hästarna blir mindre bak... Precis som att vi inte når lika högt när vi står med benen brett isär...

Och som tidigare sagt så måste man ju sela efter hästens behov... Om hästen blir uppenbarligen galen av att slagremmen sitter åt så ska den ju inte ha den så...

men om man ska hårddra tråden så kan man ju fråga sig om det är värt att köra hästar som slår som galningar så att både slagrem och skalmar går av (OBS! Jag pratar INTE om någon speciell häst nu). Jag är fel person att avgöra detta, men jag skulle vara skiträdd att sitta bakom nån halvtokig sparknisse...

Sissan: Jo jag kan mkt väl tänka mig att det kan bli så...

Till TS: Jag hoppas att det bara var någon inbillad mygga/fluga som din häst slog åt eller bara någon fix ide som inte uppstår igen. Lycka till!

//Lillan
 
Sv: Slagrem

Cismon, har du kört en häst som har slagit rejält någon gång?

När man har gjort det brukar man vilja dra åt slaggjorden rätt bra i fortsättningen...:smirk:
 
Sv: Slagrem

Fnobby skrev:
Cismon, har du kört en häst som har slagit rejält någon gång?

När man har gjort det brukar man vilja dra åt slaggjorden rätt bra i fortsättningen...:smirk:


Ja, det har jag, hon slog allt sönder och samman.
Även sig själv, jag satt inte kvar tillräckligt länge för att upptäcka vad som skulle ha hänt med mig.
Hon slog pga att slaggjorden satt alldeles för hårt.
 
Sv: Slagrem

Nej jag menar ju inte att man ska dra åt så hårt så man provocerar en häst som inte är van vid att gå med slaggjord så den börjar slå, men oftast så vänjer dom sig på en gång och sen måste man dra åt den för att den ska göra nytta...
 
Sv: Slagrem

vad är det jag behöver förklara närmare i tidigare? vet inte riktigt hur jag ska förklara! kan inte du fråga istället? haha :D
 

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 090
Senast: Lynxsa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 047
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 634
Senast: Karoliten
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 251
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp