Slakta eller ta bort?

Jag slaktar eller tar bort. Har slaktat alla hästar utom två till livsmedel
En dog på travbanan ovh den andra fick lämnas kvar på klinik.
Min dotter lärde sig tidigt vad döden innebar när vårt marsvin dog.
Jag försökte vara lite finkänslig men jag kunde inte hitta på helt orimliga saker så jag förklarade vadå som skett och svarade på hennes frågor.
Inte så himla långt efter dog ju min pappa så vi hade nog ändå hamnat i den diskussionen. Bäst var väl hennes farfar som inte så långt efter heller fick låta ena katten somna in och han skulle berätta det för min dotter.
Han började med att katten hade åkt till himlen osv..
-Näe farfar sa min dotter då, katten är död...
Höll på att smälla av av skratt

Jag har inte gjort någon undersökning, men jag slaktar de hästar som går att slakta. Vilket i o f s är på tok för få, p g a medicinering.

Nej alltså, jag har inga belägg för mitt påstående heller. Antog bara att det var så i och med att jag aldrig varit med om att någon slaktat sin häst.

Slakt är för mig enbart associerat med att djuret ska gå till livsmedel. Annars säger jag avlivning eller "ta bort", lite beroende på sammanhang och sällskap.

I övrigt tycker jag att det är både känslokallt och onödigt att skriva folk på näsan och kalla dem tramsiga över hur de uttrycker sig när de uppenbart sörjer. Tycker de att det är en tröst att tänka att det finns en djurhimmel, låt dem göra det då. Det är verkligen inte rätt situation att plocka fram sina logiska pekpinnar i.

Men @Blandrastik har ju förklarat sammanhanget?
Vad är det du inte förstår?

Jag vet inte vad du tror jag inte förstår ?

Jag har ju svarat i sammanhanget precis som jag tycker, precis som alla andra som tycker saker på än vilket sätt ?

Vad är det du har problem med utifrån det ? Min reflektion har ju dessutom adresserats till TS . Och ja - som sagt anser jag att FB är ett forum som inte är byggt som ett debattforum över huvud taget och att folk hela tiden verkar missa /missförstå det.

Jag har ju svarat i sammanhanget precis som jag tycker, precis som alla andra som tycker saker på än vilket sätt ?

Vad är det du har problem med utifrån det ? Min reflektion har ju dessutom adresserats till TS . Och ja - som sagt anser jag att FB är ett forum som inte är byggt som ett debattforum över huvud taget och att folk hela tiden verkar missa /missförstå det.
Men sluta spamma tråden med irrelevanta inlägg och håll dig till ämnet då? :idea:

På riktigt @LenaH ? Det är inte jag som börjat peta i folks svar och åsikter liksom som du gör 😎
Min reflektion är att fejjan över huvud taget inte är ett forum att diskutera på . Det är inte byggt så.
Diskussion blir både malplacerad och absurd . Även om folk försöker göra Facebook till något det inte är .

Dessa debatter/försök sker dagligen dock - oavsett vilket ämne det må vara.
Vad menar du ang att Facebook är ett ”språkforum” ?
Vad avser du med termen Språkforum ?
Jag undrade bara vad avslut av djur har att göra med ”språkbruksgrupper” ?

Antagligen skriver du ju själv?

I rest my case.

Inte från början.

Motståndet mot att äta hästkött går tillbaka till kristnandet. Att äta hästkött var en viktig del i rituellt festande i den fornnordiska religionen. När kristendomen kom blev därför hästköttsätande sett som en hednisk handling i sig.
Nu syftade jag inte på i början utan på nu för tiden.

Nu syftade jag inte på i början utan på nu för tiden.
Det finns inget brott i traditionen. Motståndet mot att äta hästkött finns ofta från tidig ålder innan vi ens kan förklara den själva. Det är en del av kulturen, vanligen inte ett aktivt ställningstagande varje individ gör själv. Därför menar jag att den ursprungliga anledning fortfarande påverkar trots att vi inte längre minns den.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 377
Senast: Rouise
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 833
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 995
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 828
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka