Slakthästars öde...

L

Liberg

Hej!
Jag är en tjej som tycker det är fel att skicka hästar till slakt för att ägaren inte vill/har tid/ eller pengar nog för hästen och då dömmer ut den. Har tittat lite på sidor runt om i sverige och det är inte många som hjälper olyckligt placerade hästar. Jag undrar därför om det finns något intresse för att till exempel istället för att slakta hästen för att den kanske måste vila 1år, ge bort den till något ställe som har ork och vilja att ta hand om den tills den blir frisk som sen kanske placerar den i ett fosterhem. Jag funderar själv på att bli en sådan person som tar imot hästar och ponnyer som ingen vill ha men undrar hur stort intesset är för att folk vill ge sina fyrbenta vänner chans till ett nytt liv. Vad tycker ni? :bump:
 
Har själv funderat över det där när jag vet flera som gång på gång försöker få sina hästar utdömda för att få en ut pengar till en bättre häst. Vet en del som medvete rider sönder sina hästar just för den sakens skull.
Men problemet ligger ju oftast i att folk inte vill ge bort sian hästar eftersom de vill ha pengar för dom när de dött, tyvärr.
Sen tycker de säkert det vore oerhört pinsamt om någon annan lyckas bättre med hästen än vad de själv gjort.
 
Problemet är att om man ger bort sin häst till någon som ska ha den på konvalecens så kan personen med konvalecentstallet kanske av olika anledningar inte behålla hästen, och vem vet vart det hamnar då? Tänk om den kommer till någon som inte vet att den är konvalecent och istället rider hästen som vanligt. Det finns också oärliga människor som säger att de tar emot konvalenshästar och sedan säljer dem vidare som tävlingshästar.

Jag tycker att man som ansvarsfull hästägare antingen behåller sin häst och låter den vila så som den ska eller slaktar hästen så att man kan vara säker på att den inte behöver lida eller hamnar i händerna på människor som inte kan ta hand om den på rätt sätt.

Jag är ledsen, men jag skulle hellre låta slakta min häst än att ge bort henne till dig om det var så att hon var utdömd men kanske kunde bli bra med flera års vila. Skulle jag behöva ha henne som konvalecent skulle jag stalla upp henne i ett välrennomerat konvalensstall och betala för hennes omvårdnad!
 
Hej!

Jag förstår din tanke, och tycker att den är jättebra, men har du råd???
Konvalecenthästar kostar massor!!!!!
Här har du några utgiftspunkter:
1. Stall + hage

2. Foder

3. hovslagare, kan bli dyrt för konvalecent, beror på skada

4. Vaccination och andra veterinära utgifter, Kan bli hur dyrt som helst.

5. träning, beror på hur mycket du kan själv. Ex det halndla om en häst som under flera år tid arbetats felaktigt och fått belastningsskador. Det krävs mkt kunskap för att få hästen att arbeta korrekt och bryta det felaktiga mönstret.

Jag tror säkert att det finns folk som kan tänka sig att ge en häst, till någon som rehabiliterar den, främst i alla fall om hästen ändå inte har något större värde. Har de chans att få ut på försäkringen, så tar man kanske pengarna.

För att betraktas som seriös är det nog viktigt att du är öppen med din verksamhet, och låter de tidigare ägarna komma och hälsa på hästen osv, för som många sagt så finns det en hel del rötägg i hästbranchen.

LYCKA TILL! :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 276
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 526
Senast: MML
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp