Longering har hjälpt mig jättemycket, precis som de andra skrivit. Men förutom det har jag ett knep och ett råd:
Knepet är att medan du skrittar hästen i början så gör du en övning som består i att du sträcker ena armen över huvudet, som om du försöker komma åt någonting som hänger precis utom räckhåll. Sträck dig efter det påhittade äpplet några gånger, gör sedan samma sak med andra armen. Detta gör jag både för att slappna av och för att få en rak sits.
Rådet är att öva dig att slappna av vid andra tillfällen. Du kan lära dina muskler och din kropp att slappna av, och när du sedan befinner dig i en situation där du blir spänd kan du använda den kunskapen. Jag har kört med ett kassettband som jag köpt på apoteket (Uneståhls avslappningsband). Efter att ha kört det flera gånger i veckan under en period kan jag nu få musklerna att slappna av genom att spänna handen på ett visst sätt, som man gör i inledning av programmet, eller genom att "spela upp" bakgrundsmusiken från bandet i huvudet. Man behöver inget konstigt för att öva med bandet, det räcker med en säng (eller soffa, eller golvet, eller en skön fåtölj) som man kan sträcka ut sig i - och förstås en bandspelare eller CD-spelare.