slappna av i armarna

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare panzy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 660

panzy

Trådstartare
Nån som har bra tips på hur man ska göra för att slappna av i armarna vid ridning???

spänner mig alltid under dressyrlektioner i överarmarna, axlarna och nacken... ridläraren säger till mig hela tiden men när jag inte vet hur jag ska göra för att slappna av är det inte så lätt....

Be någon longera dig. Att rida på lina utan tyglar och stigbyglar är det bästa sättet att träna sin sits, balans och avslappning i sadeln. Du kan rida med armarna rakt ner och även träna med handen i tygelfattningsläge. Det finns massor man kan göra på lina för att träna det här. Leta reda på en bra linförare bara.

Precis!!!! Det är inte bara bra för armar och axlar utan för hela sitsen. Helt klart ngt många ryttare skulle behöva göra!

Longering har hjälpt mig jättemycket, precis som de andra skrivit. Men förutom det har jag ett knep och ett råd:

Knepet är att medan du skrittar hästen i början så gör du en övning som består i att du sträcker ena armen över huvudet, som om du försöker komma åt någonting som hänger precis utom räckhåll. Sträck dig efter det påhittade äpplet några gånger, gör sedan samma sak med andra armen. Detta gör jag både för att slappna av och för att få en rak sits.

Rådet är att öva dig att slappna av vid andra tillfällen. Du kan lära dina muskler och din kropp att slappna av, och när du sedan befinner dig i en situation där du blir spänd kan du använda den kunskapen. Jag har kört med ett kassettband som jag köpt på apoteket (Uneståhls avslappningsband). Efter att ha kört det flera gånger i veckan under en period kan jag nu få musklerna att slappna av genom att spänna handen på ett visst sätt, som man gör i inledning av programmet, eller genom att "spela upp" bakgrundsmusiken från bandet i huvudet. Man behöver inget konstigt för att öva med bandet, det räcker med en säng (eller soffa, eller golvet, eller en skön fåtölj) som man kan sträcka ut sig i - och förstås en bandspelare eller CD-spelare.

Jag hade samma problem förut, men så fick jag tips om att se till att jag håller tummen vinklad över handen när man håller i tygeln. Det ska alltså bli som att du håller tumnageln mot ditt pekfinger... När du håller så, så blir det svårare att spänna handleden och då kommer du automatiskt att slappna av i armar och axlar.
Det låter kanske konstigt men det är ett bra sätt att få en mycket mjukare hand.. Lycka till!

Om du "rullar" axlarna med jämna mellanrum så känner du när du är spänd och kan på så vis slappna av. Efter ett tag så är det lättare att rida avspänd. :D

Men om man gör som jag då, drar upp axlarna när jag hoppar!
Hur ska jag göra för att träna bort det? :confused:

Just när du hoppar kan jag inte riktigt svara på men om du rullar med axlarna då och då så lär du dig hur det känns när du är avslappad och känner lättare sedan när du spänner dig. Oftast så är man inte heller rak i ryggen när axlarna åker upp. Är man rak i ryggen så åker axlarna ner, i alla fall på mig. :D

Jag fick rådet att låta armbågarna peta ut lite för att lättare slappna av i axlarna.
Låt dem falla fram lite. Tänk att du ska sitta lite som en hösäck på hästen. (helt fel jag vet) men det fungerar. Lycka till :)

HA HA,,, Bert town,,,,,är det stad som börjar på "S"eller???
Bor i så fall inte så långt därifrån... :D

Liknande trådar

Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: Emma-pemma
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 817
Senast: cewe
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 366
Senast: Edla
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
607
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka