Slår i hindret!

Swat

Trådstartare
Min lilla höna "slarvar" vid hoppet.
Hon slår ofta i hindret, med bakbenen och är - som den "betongsugga" hon är :love: - HELT oberörd av detta.

Har testat olika avstånd, olika höjd på hindret, olika "tekniker" - både sitta, koncentrera sej, hoppa och leka, springa och hoppa med samma mediokra resultat.

Ibland - när hon har lite bråttom - så slår hon i så hon välter hindret (brukshindret) men lyfter trots detta inte bättre på benen nästa gång hon hoppar! :grin:

Hunden i fråga är helt frisk, extremt pigg och fullständigt kapabel att hoppa både 120 och 130 cm utan minsta ansträngning! Dock inte när matte önskar det...

Tips någon?!

/Swat

Sv: Slår i hindret!

min hund gjorde samma sak och han verkade inte heller ha någon känsel utan kunde braka rätt in i hindret flera gånger i följd. han slutade dock när jag la den översta plankan löst ovanpå, att den ramlade ner var tydligen tillräckligt läskigt för att han inte skulle göra om det igen. jag tycker också att han hoppar högre över hindret när han apporterar, särskilt metallen är han rätt rädd om.

Cilla: Skall testa att låta en bräda "falla" när hon slår i den. Kanske blir det "något nytt" i alla fall, vilket kanske kan få henne att "dra upp" benen.
Känns för riskabelt att låta henne fortsätta slå i - förr eller senare kommer hon skada sej.

Lilljessicah: Det gäller bara brukshindret! Andra hinden glider hon över som den graciösa varelse hon är :grin: I skogen är hon som en gummiboll som flyger snygg över både stock och sten utan att någonsin nudda något.

/Swat

En på klubben som är superduktig i agility menar att vi måst lära oss tänka "häst" i hundsammanhang när hunden ska hoppa. Att det i det här fallet är ett brukshinder spelar ju mindre roll. Hunden ska över, utan att riva.

En häst som slarvar på det sätt du beskriver låter inte hindret bromsa upp den, som det bör. Alltså vad kan man göra med en hund för att få den att bromsa upp mot hindret. Det bästa vore om du kunde lägga nåt på hindret, så tajt som möjligt vid ansats. Dvs att hunden först vid ansats ser att du tex lagt en tröja över hindret. Tröjan bromsar upp, är det dessutom lite läskig för hunden kommer den att hoppa högre över.

Be en kompis stå vid hindret och slänga nåt över precis när hunden ska hoppa.

Precis som Blandrastik säger, så arbetar man inom agilityn mer och mer med ett hoppteknikträningstänk a la hästträning. Man jobbar med olika hoppövningar som t.ex studs, oxrar, olika avstånd och dyl för att få till en bättre hoppteknik.

Så där är ett tips, träna hoppteknik med hunden, även på brukshindret :laugh:.

Skall prova detta!!

Tror dock att hunden kommer se något som kastas som "byte" = kamp = "Ta den!" = Glömmer att hoppa.

Hunden i fråga är inte en sådan som ser saker som särskilt "läskiga", utan hon skiter högaktningsfullt i det mesta ;)

/Swat

Lilljessicah: Det gäller bara brukshindret! Andra hinden glider hon över som den graciösa varelse hon är :grin: I skogen är hon som en gummiboll som flyger snygg över både stock och sten utan att någonsin nudda något.

/Swat

Släpa ut en stenbumling och ställ framför. :D

Närå, jag är nog inne lite på cillamuffins bana. Så det blir något nytt som inträffar. Om det inte fungerar så är det ju käckt om man själv kan lära henne att dra in benen såklart, det ska bli spännande att höra de andras tips på det!

Ja vem vet!
Kanske borde jag göra en typ oxer? Med ett lägre hinder framför och ett högre bakom... Fast det är klart! Då får hon ju bara två hinder att riva! ;)

/Swat

Skall prova detta!!

Tror dock att hunden kommer se något som kastas som "byte" = kamp = "Ta den!" = Glömmer att hoppa.

Hunden i fråga är inte en sådan som ser saker som särskilt "läskiga", utan hon skiter högaktningsfullt i det mesta ;)

/Swat

Alltså, lägga någonting över själva hindret. Inte kasta iväg nåt, då skulle jag också få bytes-tänk på min. Men tex att nån snabbt som ögat lägger nåt överst på hindret som får hunden att reagera.
Vi säger att hon hoppar och slarvar, då ställer du dig ivägen för hindret och gör hunden uppmärksam på dig. Sen kommenderar du "hopp" och helt plötsligt, med hjälp av kamrat, så ser hindret annorlunda ut.
Om det blir för tamt med att slänga en jacka/tröja över får du använda din fantasi. Nåt blankt kanske, en bil alu-folie, vad vet jag. Bara det ser annorlunda ut.

Vet folk på klubben som haft samma problem, som tränat på agilitybanan med flera hinder på rad. alltså olika kombinationsserier, studsar mm. Då har hunden fått annan teknik även på brukshindret sen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka