slår ner alla bommar

K

kjelin01

jag har stött på några hästar som slår ner alla bommar på hindren.

De är villiga att hoppa/skutta/trava/gå, men de lyfter inte tillräckligt på benen, så man får ha upp bommarna hela tiden.

Beror detta på att de tycker det är tråkigt, eller har man för låga hinder ( de har inte behövt hoppa, knappt skutta över hindren) .

Finns det något sätt att få dem att inte alltid ha ner hindren?

de tycker att det är kul att göra hinderövningar annars.

tacksam för svar!
 
Ofta har jag märkt att min häst och även andras som jag brukar träna i hop med anstränger sig så lite som möjligt innan det blir nån höjd på hindren. Sen när det börjar bli högre, uppåt en meter och mer, så är det väldigt sällan de river. Det är nästan som att de inte har någon respekt för de lägre. En bra övning är att hoppa studs på böjt spår, det gör att de måste tänka och det är sällan de river. Dessutom är det himla nyttigt för både ryttare och häst, kan vara ganska knepigt att få till en bra linje.

Lycka till!
 
En sak som funkar väldigt bra på sådana hästar är att hoppa mycket serier så att de verkligen får tänka och lyfta på benen. Det brukar ge resultat nästan med en gång.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 754
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp