Det finns inget som heter slå vovven i min ordlista, men det har hänt.
För det första kan jag ju säga att en tik är allt annat än mjuk då hon fostrar sina valpar och en flockledare i hundvärlden tar inte fram några leksaker när det gäller...
Men det finns olika anledningar till bestraffning, i 99% av fallen räcker det med att ryta till, hunden lyssnar.
Jag hade en border terrier som så fort hon kom lös bet i hjäl minst en höna, det bara lyste i ögonen på henne. jag rist och riste och riste, så fort hon kom ner på marken så var det nästa höna som rök. Henne skulle man kunna slå ihjäl om man skulle knäcka henne med slag... Hon dog också senare pga denna otroliga jaktinstinkt (jag slog inte i hjäl henne

)
Labben har jag faktiskt sparkat på en gång, hon åt upp mina tama kanin som jag hade haft i MÅNGA år, kan faktiskt inte påstå att jag har någon ånger då jag kom på henne, hon visste mycket väl att hon inte fick röra den.
Min lilla terrier har jag säkert lappat till några gånger, inget allvarligt då hon är väldigt lyhörd och dessa situationer har varit extrema.
Det jag vill komma till är att vissa hundar bara skakar av sig en fysisk bestraffning, andra får men för livet om man tar dem i örat.
Men om man nu ska bestraffa en hund fysiskt så bör man inte SLÅ, ta tag i nackskinnet räcker oftast.
Att slå till med kopplet hade bara eggat upp min terrier ännu mer om hon är i det tillståndet som du beskriver på denna hunden. Jag hade tagit ett stadigt tag om henne och hållt henne där, bestämt sagt att "nu räcker det". Dessutom finns det ju en anledning till att denna hunden beter sig såhär, jag har bara varit med om ett fåtal gånger att min terrier skäller hysteriskt och det är när hon har jagat.
Vågar det då inte ta i hunden så vågar jag säga att då borde de inte behålla den..
//E