Bukefalos 28 år!

Slår ni era hundar?

Jag har smällt till min hund ett par gånger och slängt iväg honom några ggr med... Men bara för att han har gett sig på mig. Har nyligen fått honom som omplacering och han har visat sig riktigt respektlöst mot mig flera ggr. I vanliga fall brukar det räcka med att säga åt han att sitta eller ligga men ibland när jag står i vägen för det föremål han är intresserad av så har det hänt att han har bitit mig eller hoppat på mig och greppat tag med frambenen.
I såna lägen måste jag ta till hårda tag.

Annars skulle jag aldrig slå en hund och absolut inte med kopplet! Vill att mina hund ska känna sig trygg i kopplet.
 
Nej jag slår inte mina hundar. Däremot kan det ibland komma riktigt häftiga fula ord ur munnen på mig.
 
Jo, det har hänt att vi har daskat till Leo men kopplet,
i en situiation när han inte har lyssnat på annat.
Att ta tag i nackskinnet el ngn annan stans fungerar inte på honom, för han nyper tillbaka.
Men vi försöker att använda andra slags "bestraffningar",
än att vara fysiska eftersom han inte direkt tar dem..
men att snärta till snabbt med kopplet har i vissa
situatuoner hjälpt.
 
Nej, jag skulle aldrig slå min hund, däremot har jag tagit honom i nackskinnet i uppfostrande syfte.
Fluff
 
Det händer.
Men min hund bryr sig inte mer än för stunden för sen är han lika olydig igen i alla fall.
Känns som jag provat det mesta men han går det Inte att få fason på. *suck* I vissa situationer är han såååå jobbig!!
Ibland är man färdig att ge upp och bara strypa honom...
 
Då måste du komma på ett sätt att komma åt honom.

Läxa aldrig upp en hund om du inte går vinnande ur striden.

Tro mig jag har fått utstå blod, svett och tårar ( bokstavligen) för att gå vinnande ur striden ( det som är bra är att man slipper göra om det ) :smirk:
 
Oj, vad många okunniga hundar det måste finnas då. Det är inga snälla avledningsmetoder de använder sig av för att rätta in en avfälling i ledet.
 
Jag tycker ändå inte att man på något sätt, får rätt respekt genom att smälla till hunden. Jag sa alltid till min hund genom gester eller hårda ord och det fungerade utmärkt i alla dem tretton år hon levde.
Jag skulle aldrig kunna förmå mig höja min hand för att slå någon som jag älskade så högt. :(
 
Så du tar inte tag i din hund heller?

Om du studerar vargflocken kommer du snabbt komma
till insikt att en ledar hane( alfa hanen)
inte tolererar att ranlägre indivder försöker klättra på ranskalan.

Han ger varningar = hårda ord
hjälper inte det så går han till anfall och trycker ner det stöddiga typen .
Många gånger är det livsviktigt att kunna visa sin hund( speciellt unga hanar )
att det inte är tillåtet att försöka ta över.
 
Då måste jag fråga dig hur många olika sorters hundar du har erfarenhet av?
Respekt är respekt oavsett hur du får den och ska inte sammanblandas med rädsla som kan komma om hunden misshandlas.

Det finns en hel del hundar som uppriktigt sagt skiter i alla hårda ord i världen och som lipar å¨t förarens alla gester. De behöver få upleva hårt mot hårt och inse att de inte är så stora som de tror. Ofta krävs det bara en smäll för att ta ned dem på jorden och gör man det första gången valpen trotsar kan man oftats hålla sig till verbal komunikation hädanefter.

Mer allmänt:
Det verkar som om de flesta här som helt tar avstånd från all form av våld har erfarenhet av mjuka och lättdresserade hundraser. Ta och kolla på lite hårdare typer av raser och se hur de kan fungera. Det behöver inte vara just en bruksras. Det räcker gott och väl att titta på herdehundar och jakthundar.
 
Hmm tanken är god men det är svårt att behandla sitt djur bara efter hur man SER att den blir behandlad i en riktig flock. Jag menar, det är såååå mycket i deras kommunikation som vi inte ser eller förstår. De kan "prata" med och förstå varandra oerhört mycket bättre än vad vi människor kan med varandra. Så man får passa sig väldigt noga för att tro att man behandlar hunden som dess flock skulle gjort.
 
:bow:

De flesta kanske aldrig haft en hund som testat sin ledare ordentligt.

Det finns en hel del hundar som uppriktigt sagt skiter i alla hårda ord i världen och som lipar å¨t förarens alla gester

Aha låter som du beskriver min hund som yngling :crazy:

Tillslut var det en bruksmänniska som hjälpte mig att ta tag i den biten, det räckte med två gånger.

Till er som nu :eek: vad gjorde hon med stackars hunden

Svar: NEJ jag slog honom inte, men jag tog tag i sidan mot höften och han bet mig i handen, inte för att det gjorde speciellt ont utan för att tala om för mig att han inte tolererade det. Men jag släppte inte ( aj ) förens han slutade bita och la ner sitt huvud = besegrad.
Efter åt så vände jag mig bort från honom och han kom smygande och slickade mig vid mungipan = BESEGRAD!


Tyvärr så lät jag det gå så långt att han i princip tog över min roll innan jag gjorde något åt det.
Hade jag varit mer konsekvent och bestämd i hans valpålder hade jag kanske undvikit detta.

Sådan man lär sig av och gör aldrig om
 
jag har tillbringat timmar med att bara titta på hur mina hundar "pratar" med varandra. och kommit fram till att tiken är för snäll :D. nej, men hon har ett enormt tålamod, men det finns vissa saker som hon absolut inte tolererar, t ex att han (yngre hunden) går för nära hennes mat när hon äter. skulle han få för sig att strunta i det kommer avhyvlingen som ett brev på posten. hon kastar sig över honom, brottar ner honom och ger sig inte förän han ligger blickstilla. ibland händer det att hon biter tag i halsskinnet och vräker omkull honom. inga silkesvantar här inte.

men, det finns en sak som går som en röd tråd i hennes uppfostran, och det är konsekvens. det hon har lärt mig är att konsekvens gör allt. det är ok att vara hård, så länge man är konsekvent. i mina nya ögon är det numera bättre att ge hunden en rejäl omgång varje gång den brister i respekten, än att skälla på den ibland. att vara inkonsekvent är den värsta misshandel man kan ge sin hund...
 
Jag har inte läst hela tråden, men min hund lägger svansen mellan benen och krummar ihop om man höjer rösten och blir arg. Då slå inte den gode ledaren. Han kan ibland kaxa och då stampar jag hårt i marken och skriker nej!! Om han ialla fall vill kaxa och bråka kan jag smiska till honom i rumpan för att markera. Det viktigaste är nog att man inte vill ha en stryk hund utan att man har respekt för och vill sitt djur väl!
 
Ja, jag kan slå en hund men just den här terriern tror jag inte jag skulle slå.

varför blir den hysterisk och bara skäller och varför är den inte kontaktbar???

Är den som du skriver låg i rang kan den vara fruktansvärt osäker och då måste man fråga sig själv. Vill jag ha den här hunden kvar? Vill jag miljöträna den så den inte blir hysterisk och bara skäller och inte är kontaktbar?

Svarar man inte ärligt JA på båda frågorna tycker jag man ska omplacera hunden eller låta den somna in, att slå en kopplad hund med koplet för den är hysteriskt låter SJUKT!!!
 
Jo men det är bara det du kan se.. Det finns så mycket mer som man inte kan se med blotta ögat i deras egna kommunikation. Jag lovar.. ;)
 
Du skrev : Hmm tanken är god men det är svårt att behandla sitt djur bara efter hur man SER att den blir behandlad i en riktig flock. Jag menar, det är såååå mycket i deras kommunikation som vi inte ser eller förstår. De kan "prata" med och förstå varandra oerhört mycket bättre än vad vi människor kan med varandra. Så man får passa sig väldigt noga för att tro att man behandlar hunden som dess flock skulle gjort.

Svar: Jag vet inte om jag missuppfattar dig eller om du missuppfattade mig. Att passa sig noga för att tro att man behandlar hunden som flockledaren gjort, är det bättre då att man försöker få hunden att förstå ett helt nytt språk ?

Det går inte att efterlikna en ledarhane i alla lägen, men man borde dock sträva åt det hållet i sin behandling .
Jag har studerat min hund många gånger och länge för att få en rättvis bild av hur jag skall uppfostra honom. Och det har gjort underverk i vår träning.

När han beter sig på vissa sätt ( hände ofta när han var ung ) så fick jag otroligt många råd av olika tränare om hur jag skulle få bukt med honom = INGET HJÄLPTE.

Det var inte förens det var en klok människa som sa att jag skulle studera min hund och även en vargflock( blev film ) och sedan utefter den nya information finna en lösning.

Det visade sig att min hund förstod mig mycket bättre efter att jag studerat och lärt mig att läsa honom i olika situationer.

Nu fick jag ett riktigt rötägg till hane ( värsta typen ) och tyvärr insåg jag försent att jag varit alldeles för snäll och otydlig med vad jag ville.
 
Jo jag förstår vad du menar. Men jag säger bara att det finns så mycket man inte ser eller hör i deras språk, och därför är det svårt att göra som det fungerar i en hundflock. Självklart kan man sträva åt det hållet, men det är ändå ett "helt nytt" språk för hunden, oavsett om man försöker härma en flockledare, just för att vi är olika arter. Vi kan inte förstå deras språk, och de kan inte heller förstå vårat språk, utan träning på ett annat, gemensamt språk som båda förstår. Förstår du, eller är jag för flummig? :o

Alla måste hitta sitt eget språk, självklart med konsekvens och sådana faktorer som alltid finns i kommunikation. Allt passar inte alla, och det märkte säkert du när du skulle "få bukt" med din hund...
 
Jo jag förstår dig :)

Mitt urspunliga inlägg var riktat till dom som skriver att man in princip misshandlar sin hund om man tar tag i den och trycker den i backen.( milt uttryck ) :o

Folk som tycker så har tyvärr inte träffat på en hanhund som tror sig bestämma över flocken.

En sådan hund måste man sätta på plats, tyvärr så gjorde inte jag det ordentligt när han var liten och fick sota för det då han blev könsmogen :smirk:

Så jag tror i grund och botten att vi menar samma sak egentligen :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 668
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 882
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 493
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp