Slår ni era hundar?

mino

Trådstartare
Har ingen egen hund men är ibland hundvakt. Denna hund är av en ganska envis terriertyp och ägarna till hunden har blivit instruerade av uppfödaren att de bör slå hunden med koppeländan när den inte blir kontaktbar utan bara hysteriskt skäller eller inte lyssnar. Jag tror att det är ganska rimligt att vara fysisk mot en sån hund, även om hunden är ganska låg i rang är den envis, men samtidigt tycker jag det låter som mot hur modern hunduppfostran går till. Ni som kan detta, vad anser ni?

/mino

Nja, slår och slår. Det beror på vad man lägger för innebörd i ordet slå.
Jag har lappat till min äldsta hund ett par gånger, med det är ju inte knytnävsslag direkt.

Jag tror på att använda så lite våld som möjligt, men så mycket som behövs. Ingen hund är den andra lik och ibland kan det vara nödvändigt med en smocka.

nej jag skulle aldrig slå mina hundar, kan dock ta tag i labben (skinnet) och ruska till honom om han börjar klampa över mig. en gång när vi var på landet och han jagade en flock ekologiska gäss kastade jag en sten på honom för att han skulle stanna. det fungerade, nu behöver jag bara höja handen och han stannar (panikhandling, bonden bodde precis vid en väg... :crazy:)

schäfern kan man inte ta hårt i, hon har blivit tillräckligt slagen i sin ungdom... :(

Allt våld människor använder på djur visar bara hur fel vi använder vår "intelligens", enligt mig. Hade vi haft samma visdom som djuren hade vi aldrig haft problem med djurhantering, å de hade aldrig haft problem i människohantering... :D

Även om hunden är kaxig eller envis, blir den ju inte mer harmonisk och lugn om den vet att den närsomhelst kan få ett slag. Den blir bara mer osäker. Känner man inte sin hund VÄLDIGT väl, så att man vet varför den gör si och så i alla lägen, så kan det lika gärna vara så att den är rädd/osäker/orolig o.dyl. och detta förstärks bara med våld.
Man kan lätt bryta ner ett djur genom att bestraffa, även med ord, om den inte vet att den gjort något fel. Och när de vet att de gjort något fel så visar de faktiskt rätt ofta att de ångrar sig, och då är det verkligen inte rättvista att skälla... :(

Jag kan inte se någon som helst nytta med att orsaka någon obehaglighet för sitt djur.
Jaa, så tycker jag! :)

Det tror jag inte att du menar.
En flockledare utsätter sin flock
för obehag när den inte rättar sig
efter flockens regler.
Jag använder röst och kroppsspråk till
att signalera att jag är missnöjd, men
i vissa situationer tar jag tag i henne
t.ex. när det blir alltför frestande
att jaga andra djur och hon drabbas av
akut dövhet.
Till dig som startade tråden så tror jag
det är bättre att ta tag i hunden eller
om det är möjligt avleda den med rösten
och få ögonkontakt än att slå den med kopplet.

Istället för att slå hunden vore det bättre att försöka distrahera h*n med någon godsak eller leksak och sedan berömma så fort den slutar skälla.

Skulle aldrig slå Doris. Däremot kan jag ta tag i nackskinnet när det inte räcker o säja till på skarpen eller ta tag runt nosen när hon tokskäller.

Nej jag skulle aldrig slå mina hundar!! Men däremot som de flesta andra skriver, kan jag ta tag i nackskinnet. Jag tror helt klart på "mjuka" metoder.

nej jag slår inte min hund. däremot kan jag gå fram o stå en bit ifrån henne o skrika till. då förstår hon direkt. det kanske är lite som o sitta o sparka o sparka på en häst i stället för att kanske använda piska eller nåt sånt, men det funkar på min hund=)
jag var på en hopptävling i vaggeryd en gång när jag ser en liten jack russell stå o gnälla. jag vet inte vad den vill. kanske längtar den till skogen o kissa, törstig eller nåt sånt där vad vet jag. men matte skäller o skäller o när det inte hjälper så slutar det med att matte böjer sig ner, tar tag i vänster fram o höger bak o drar omkull hunden. hunden gnäller förstås ännu mer o försöker sprattla loss varpå matte tar tag i ben o nos o skäller o skäller o skäller... :( :mad: :cry: idioti... usch vad jag hatar mig själv för att jag inte gick fram o skrek till på kvinnan. kompisar stoppade mig, plus plikten då hästen står o sparkar i transporten :crazy:

Det finns inget som heter slå vovven i min ordlista, men det har hänt.

För det första kan jag ju säga att en tik är allt annat än mjuk då hon fostrar sina valpar och en flockledare i hundvärlden tar inte fram några leksaker när det gäller...

Men det finns olika anledningar till bestraffning, i 99% av fallen räcker det med att ryta till, hunden lyssnar.

Jag hade en border terrier som så fort hon kom lös bet i hjäl minst en höna, det bara lyste i ögonen på henne. jag rist och riste och riste, så fort hon kom ner på marken så var det nästa höna som rök. Henne skulle man kunna slå ihjäl om man skulle knäcka henne med slag... Hon dog också senare pga denna otroliga jaktinstinkt (jag slog inte i hjäl henne :crazy:)

Labben har jag faktiskt sparkat på en gång, hon åt upp mina tama kanin som jag hade haft i MÅNGA år, kan faktiskt inte påstå att jag har någon ånger då jag kom på henne, hon visste mycket väl att hon inte fick röra den.

Min lilla terrier har jag säkert lappat till några gånger, inget allvarligt då hon är väldigt lyhörd och dessa situationer har varit extrema.

Det jag vill komma till är att vissa hundar bara skakar av sig en fysisk bestraffning, andra får men för livet om man tar dem i örat.

Men om man nu ska bestraffa en hund fysiskt så bör man inte SLÅ, ta tag i nackskinnet räcker oftast.

Att slå till med kopplet hade bara eggat upp min terrier ännu mer om hon är i det tillståndet som du beskriver på denna hunden. Jag hade tagit ett stadigt tag om henne och hållt henne där, bestämt sagt att "nu räcker det". Dessutom finns det ju en anledning till att denna hunden beter sig såhär, jag har bara varit med om ett fåtal gånger att min terrier skäller hysteriskt och det är när hon har jagat.

Vågar det då inte ta i hunden så vågar jag säga att då borde de inte behålla den..

//E

Glömde säga att det finns situationer då man inte ska ta i sin hund, men det verkar som om detta händer ofta...

Men är hunden mentalt stabil och risken för omvänt beteende är minimal så hade jag använt den här metoden som jag använder..

//E

Jag gillar inte den hårda metoden i hunduppfostran.
MEN jag har faktiskt gjort ett undantag på min egen filosofi.
Min förra border collie tik var riktigt hemsk under en tid som unghund. Det kunde hända att hon gjorde något otillåtet, jag kommenderade hunden bort, hon tittade på mig och gjorde om samma sak trots att hon visste att det var ett NEJ!
Vid två tillfällen när hon var riktigt "hemsk" lyfte jag upp henne och bokstavligen kastade iväg henne :o. Inte något jag är stolt över men hon drev mig till vansinne.
Vid ett tillfälle när hon bara vägrade lyssna vid ett träningspass på hundklubben så var det en av killarna som körde bruks med sina dobbermanns som skulle hjälpa mig att få henne att lyssna.
Han satte på henne ett stryp, gick några varv på planen, medans han korrigerade minsta felsteg. Hon "gav med sig" och han kopplade loss för att visa att det skulle gå även med lös hund varpå Bina flög upp och tuggade killen i armen!
Jaja, efter mycket arbete med henne så blev hon världens lydigaste. När den här perioden gick över så behövde hon inte gå kopplad. Hon lydde minsta vink och tom lärde sig att det gick att umgås med andra hundar utan att hon behövde äta upp dom.
*saknar dig Bina :cry:

Våld löser aldrig saker varken på människor eller på djur.
Men har man ex etn rottis som käftar imot kanske amn blir tvungen att brotta ner den så den visar underlägsenhet.Men det är inte att slå. Slå för mig är när man tar ex kopplet och drämmer till 10 gånger för den inte kom när man ropade.

Har knäppt till min hund lite lätt på nosen när detn var valp å bet sönder saker samtidigt som man säger NEJ mkt bestämt! :)

det har väl hänt några gånger att jag har daskat till hunden på rumpan... men det har i så fall varit i situationer när han har gjort något väldigt dumt och sedan ignorerat mig... men jag har akldrig slagit honom hårt...

hejsan, jag har en hund som också är otroligt envis, han hoppar och skäller , han drar i kopplet när man är ute och går o dyl. men en sak har jag lärt mig vad gäller honom (jag vet inte hur det är med andra hundar) att när han blir så där ivrig och envis så ska man bara ignorera honom (ej dragandet i kopplet) efter ett par sekunder så blir han alldeless fundersam och bara sätter sig och kollar på mig.sen är det lugnt igen.
Nu kanske inte detta funkar på alla hundar och vissa kanske kan behöva en "dask" speciellt unghundar som gärna vill bli herrar över flocken, men annars anser jag att så lite våld som möjligt är den bästa metoden :devil:
kram // cicci

Tack för era svar, det var intressant. På något sätt måste det ju vara ett misslyckande i ledarskapet när man måste slå hunden men å andra sidan måste man väl återta ledarskapet på något sätt när man tappat det. Jag hörde från en tjej igår som vid krävande tillfällen tryckte ner sin hund på rygg. Är det en metod som kan fungera som ett alternativ?

/mino

jag tycker det är okej att trycka ner den på rygg, den metoden kör jag själv med på unghundar som vill ta över ledarskapet. de måste ju verkligen veta vem som bestämmer annars blir dom ju farliga.
kram cicci

Man kan ju jämföra det en aning med en vargflocks ledare
( alfahannen)
Han daltar inte med unghundarna alls, lyder dom inte får dom en varning möjligtvis två,
men efter 3 olydnaden då smäller det ( vad hemskt det lät )

Nu slår inte hundar varandra! :smirk:

Men som ledare måste man våga säga till sin hund på skarpen.

När min hund var ung och dum ( nu är han gammal och klok)så moppsade han sig ofta och trodde han var stört cool :cool: Han fick som första varning ett bestämt NEJ vid andra varningen tog jag honom i nacken och sa NEJ. Om han fortfarande proppsade på att vara kaxig fick han skylla sig själv, då åkte han i backen!

Där fick han ligga tills han låg helt stilla med huvudet i backen .

Man ser ofta folk som läxar upp sina hundar, men man ser också att hunden inte bryr sig ett skit. DÅ har man misslyckats som ledare.

Jag är inte alls med på att ruska i hundarna eller att ta tag i de och försöka dominera de så. Oftast kommer de vinnande ur den situationen. Ett rejält och snabbt nyp kör jag med. Och ja jag har även använt kopplet att smälla till med. Det är inte alltid bristen på jaktlust (ang. tidigare diskussion) som gör att en reteriver inte kutar iväg på markeringarna utan det kan vara "Stockholmssvingen" som gör det. Det har väl alla hört talas om? :crazy: Man lägger sitt läderkoppel på vänster axel och skulle hunden knalla så drar man till. Det kan jag erkänna att jag har gjort och jag skulle göra det igen om det skulle behövas. Det skall fungera efter en eller två gånger, annars är det ngt annat som brister hos hunden och då kan man mishandla den utan att få rätt resultat.

Ska du använda alfarullning, som det kallas, vill det till att du vet vad du gör och att du är bombsäker på att gå som segrare ur striden. En hund med skärpa kan tända till och ge dig ett rent helvete tillbaka.
Fler än en har blivit av med halva ansiktet när de har alfarullat sina hundar.

Och när det gäller att våld skulle innebära en brist i ledarskapet så kan jag inte hålla med. Det beror på vad för ras och individ du har. Det finns en hel del hundar idag som hade åkt på storstryk av alfavargen om de varit vargar.
Det är överlag sociala klättrare som hör dit, men även en och annan äkta alfa. Dessa hundar kan också ha drifter som går utöver all motivation som människan kan erbjuda. Då måste obehaget bli större än driften.
Frågan om att vara fysisk mot sin hund är aldrig så enkel så att det beror enbart på ledarskap.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 585
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som... 2 3
Svar
56
· Visningar
11 009
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 701
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 179
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II