Slarv med avmaskning

B

**BORTTAGEN**

I mitt stall gjorde vi i våras träckprov med resultat mellan 0 och 2000 ägg/g. Sedan bestämde vi avmaskningsmedel och datum som avmaskningarna skulle ske under sommaren. Dom flesta har varit duktiga och avmaskat som bestämt, men det är några komplikationer som har dykt upp. Vad får nedanstående problem för följder och hur löser ni dom problemen i andra stall:
1) Folk är bortresta och avmaskar några dagar för tidigt eller för sent.
2) Flera hästar har varit borta under sommaren och gått med andra hästar, dom kommer sedan tillbaka. Borde extra avmaskning ha gjorts innan återkomsten?
3) Betet tar slut och hästar flyttas till vinterhagar utan hänsyn tagen till om de har avmaskats. Vad får det för konsekvenser?

Jag har givetvis en uppfattning om hur det borde ha skötts, men då jag inte är någon maskexpert vore det positivt att få del av andras synpunkter och erfarenheter.

Tack på förhand för all hjälp!!
Lena
 
Den första biten löste vi i vårt stall med att en person har hand om avmaskningen, och maskar ALLA hästar. Är det nån som absolut vill göra själv, får de göra det, men det SKA vara på rätt dag och med medel den får av den ansvariga.

Hästar som varit borta är det ju läge att de följer era rutiner, eller avmaskas innan de kommer hem igen.

Ang vinterhage så spelar det inte så superstor roll, förrutom att de troligtvis blir ganska mycker mer smittade av vinterhagen om den har gräs. Följ schemat så är det lugnt.
 
Supertack för svaren :) . Min plan är att innan jag börjar tjata på folk så ska jag försöka ta reda vad som är viktigast att tjata om :devil:

En tilläggsfråga. Jag har läst en massa trådar här om avmaskning och artikeln i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/avmaskning.html Där framgår att sladdning gör mer skada än nytta. Jag har tidigare uppfattat det som att masken främst lever och frodas i de stora orörda skithögarna, vilket innebär att med krattning/sladdning så sprider man ut det och minskar mängden mask. Nu läser jag här att det funkar tvärtom, suck. Finns det något alternativ till att mocka hagarna regelbundet? Jag delar hage med en del personer som är slöa med att dra ut vatten till hagarna, kan ju gissa hur sugna dom är på att mocka hagar :(
/Lena
 
Sladdar du sprider du ju ut masken över större yta, det stämmer... Men se till att få ratorna slagna så solen kommer åt att torka skitarna = mindre mask.

Men ÄR hästarna avmaskade ordentligt så finns det inga äggurskiljande larver som lägger ägg som följer med ut!
 
Vad snäll du är som svarar på alla avmaskningsfrågor :bump:

Nu har jag en plan inför nästa år:
1) Träckprov några veckor innan första avmaskningen.
2) Första avmaskningen avmaskas de hästar som har mask enligt träckprov.
3) Hästar flyttas till sommarhage, vinterhagen sladdas (skiten kommer då att torka i solen under sommaren). Där det är kuperat mockar vi.
4) Avmaskning enligt intervall på förpackningen. Utser en avmaskningsansvarig per hage som får se till att alla hästar avmaskas samma dag.
Ev mockning av sommarhagarna beroende på beslut på stallmöte. I sådana fall ska det vara ett schema så att alla mockar. En del hagar är uppdelade i en mindre nattdel med begränsat bete och en betesdel där de går några timmar/dag (för att de inte ska bli för tjocka). I dom hagarna borde det räcka att mocka nattdelen.
5) Flyttar tillbaka hästarna till vinterhage, sladdar (om vi inte mockat kontinuerligt) och mockar sommarhagarna.

Det känns som att vi i stallet måste enas om vi ska försöka få ner maskmängden i hagarna eller bara fortsätta slentrianavmaska. Som det är nu blir det fler och fler hästar i stallet så belastningen på hagarna ökar hela tiden.

/Lena
 
Jo det ska gudarna veta.
Jag skulle ALDRIG någonsin överlåta åt någon annan att peta i min häst något annat än foder. Så mycket litar jag på mina så kallade stallkompisar.
Det viktiga är att hästar i samma hage avmaskas samtidigt. Att hålla parastifritt på ett stall med högt tryck på hagarna är svårt.
Antingen bestämmer man sig för om man ska ta träckprov eller avmaska, man kan inte avmaska halva stallet och strunta i resten eftersom de hästarna vid det tillfället hade ett negativt träckprov. Äggurskiljning är ju som bekant intermittent. Vidare bör man välja ett seriöst, ackriditerat lab för sin träckprovsundersökning om det ska vara någon vits, och inte hoppa på något som lockar med ett lägre pris, varför är de billigare?
 
Självklart ska ALLA hästar avmaskas, även de som visar inget eller lite.

De labb jag anlitat är SVA Parasitologen och nu sist VidiLab. Servicen var otroligt mycket högre på det sistnämnda.
 
I det stallet jag står anlitades Vidilab. vilket jag tyckte gav ett oseriöst intryck jämfört med SVA. Dålig info om typ av parasiter och dess betydelse.
 
Jasså! Jag har precis tvärtemot upplevelse. Den info jag fick från SVA var väldigt nonchig och gick ut på att ingen skulle avmaska i stort sett.
 
Jasså... inte den jag pratade med, och som jag hört andra prata med också. Du kanske vet vem har är. Har massor av hästar och har inte avmaskat någon häst på många år...
 
I vårt stall gjordes träckprov hos VidiLab. Vi fick rekommendationerna av deras vet. att INTE avmaska de som hade 0 EPG, men däremot noggrannt avmaska övriga... Märkligt när de ger så olika svar.
Själva är vi nu lite osäkra på hur vi ska göra inför höstavmaskningen, men det lutar åt att alla får Ivomec vid installning (har sett styngflugelarver). Ska man då ge igen i oktober...? :confused:
Detta är en djungel som inte är lätt att ta sig ur...
Ännu värre när det är 10 olika viljor i stallet. :(

/Tillis
 
Avmaskar ni nu med Ivomec blir det ju en till i oktober. Det är lite väl tidigt att ta styngflugan nu.

Vi fick rådet att avmaska de med 0 EPG eftersom de sen någon månad gått i hage ihop med en av hästarna som hade 1400 EPG, och således var smittade även om de inte hade äggurskiljande maskar så några ägg syntes än.
 
Det var någon i stallet som hade låga halter mask i sina hästar som kontaktade Vidilab och dom rekommenderade att hästar med mindre än ett visst antal EPG, (var någonstans mellan 50-150 EPG, kommer inte ihåg riktigt) inte skulle avmaskas vid det första avmaskningstillfället. Vid de senare avmaskningarna skulle samtliga hästar avmaskas.

Sedan beslutades det i stallet att alla hästar skulle avmaskas även vid det första tillfället, ett beslut som det var blandade åsikter om men som följdes.

Jag antar att det inte finns någon exakt sanning, utan ett antal personers egna åsikter som slår igenom. Det gör det extremt jobbigt att försöka göra "rätt".

Själv så har jag låtit andra avmaska min häst när jag varit borta och avmaskat andras hästar när dom haft semester. Vi har snälla, lättavmaskade Islandshästar så det brukar inte orsaka några problem. Jag har fullt förtroende för dom som hjälpt mig att avmaska min häst.
/Lena
 
Det är ju lite tidigt att ta styngflugan nu - lär ju knappast ge det resultat man vill.
Men eftersom man inte skall blanda olika maskmedel samma säsong måste man väl ändå göra på detta sätt, eller?
Alltså Ivomec både nu och i oktober.

Vad är då bäst att göra för dessa hästar nästa år?
Vi tänkte göra träckprov igen i april och sedan utgå från det. Blir det avmaskningar så blir det väl Banminth alternativt Cydectin nästa år.
Verkar det ok?

Mvh
Tillis
 
Styngflugan tas i september...så om du maskar nu i september ska du ju inte maska i oktober igen. Det blir ju bara en 4 veckors intervall...ivomec har 8 veckors intervall.
 
Hmmm, men Magdalena säger tvärtom... Att jag i så fall ska ta en nu och en i oktober...
Ska det alltså räcka om vi bara ger Ivomec en gång nu i september och inget mer i oktober/november?

Mvh
Tillis
 
september brukar man ta styngflugan...men senast oktober kan man göra det också om man så vill och vilket jag tydligen inte skrev.... I november maskar man inte. Men När hade du tänkt stalla in egentligen ?? Början på November eller ?
 
Det här med att "blanda medel" samma säsong.

Om du avmaskar med ivomec hela säsongen så fortsätter du bara och tar stygnflugan i oktober med.

Om du avmaskar med banminth hela säsongen så maskar du ÄNDÅ med ivomec i oktober mot stygnfluga (om man har stygnfluga såklart).

Oavsett vilket preparat du maskar mot så ska du använda Ivomec (eller ngn av kopiorna) mot just stygnfluga.

Och det blir då EN avmaskning per år som blir med ev avvikande medel, och det är ingen fara.
 
Sv: Slarv med avmaskning

Undrar vilket avmaskningsmedel man ska anväda nu innan betet? Vilka maskar är det som ska väck nu?
 

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 350
Senast: Madick
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: L.N
·
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 521
Senast: Boj
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 855
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp