Bukefalos 30 år!

Jamtland

Trådstartare
Hur får man hunden att sluta slicka på en?
Dotterns blandras (New Foundland/Labrador/Rottweiler/Pudel om raserna spelar roll) visar sin tillgivenhet genom att försöka slicka på oss hela tiden. Jag tycker det är jätteäckligt men hur får man honom att sluta utan att säga "nej" ?

Dotterns blandras (New Foundland/Labrador/Rottweiler/Pudel om raserna spelar roll) visar sin tillgivenhet genom att försöka slicka på oss hela tiden. Jag tycker det är jätteäckligt men hur får man honom att sluta utan att säga "nej" ?
Varför får man inte säga nej? Jag tänker att det är ett stressbeteende som kan eskalera och man behöver hjälpa hunden genom att sätta gränser. Det blir lite som passivitetsträning där man hjälper hunden att gå ner i varv och slappna av. Självklart behöver hunden också ha utlopp för både fysisk och mentala behov vilket sedan gör det lättare för den att hitta en lugn i lugna situationer.

Som med det mesta, visa vad det är du vill istället och vägled åt det hållet och betinga ett nytt beteende. Be inte honom att sluta utan att visa något annat också, på något sätt måste han få uttrycka sig också.

Sen beror ju mycket på hur och vad beteendet beror på såklart, är det stress slickande för att han blir för exalterad eller är han lugn och faktiskt vill ha närhet. Är han lugn och vill ha närhet så visa att det går att göra på annat sätt, är han för exalterad och stressad så avled med något annat lugnande som kan sänka stressen.

Förklara för mig varför du inte vill använda nej.

Eller vilket ord som helst - sluta, lägg av, etc.
Varför?

Man får lov att freda sig mot hundar när de är på en, fullt normalt att inte vilja ha en hund (eller människa) i sin egen sfär hela tiden.
Jag säger åt mina hundar att gå alternativt att de får gå och lägga sig.
Har hunden en egen plats så säg till honom att gå dit, eller skaffa en filt/handduk som han får ligga på.

Jag har en som inte slickar på folk men är allmänt närgången och skulle bo under skinnet på en om han kunde. Jag har lärt in att han får gå undan när han blir tillsagd, och då är valet att endera lägga sig och vila, eller ta tugg eller leksak och roa sig själv en stund. Har inte behövts några direkta korrigeringar utan bara visat tydligt vad han ska göra istället för att hänga mig i hasorna, och belönat det.

Senast ändrad:
Svarar flera på en gång.

Jag säger ofta, kanske alltför ofta, "nej" till den här hunden. Att jag poängterade att jag inte vill säga "nej" utan hitta en annan metod/ bemötande när han slickas är alltså de gånger han kommer och vill vara nära, han är lugn och vi har det riktigt mysigt, men så kommer tungan. Jag vill ju kunna ha kvar honom nära och mysa med honom, då både han och jag uppskattar de stunderna, men jag vill inte säga nej (eftersom det i vår värld betyder mer "lägg av och gå härifrån").

Jag vill av samma anledning hitta en annan lösning än att skicka iväg honom.

Såklart jag kan använda ett annat ljud för att påpeka att slickandet är ovälkommet, men jag måste fortfarande hitta något att ersätta slickandet med om jag vill ha kvar honom nära.

Svarar flera på en gång.

Jag säger ofta, kanske alltför ofta, "nej" till den här hunden. Att jag poängterade att jag inte vill säga "nej" utan hitta en annan metod/ bemötande när han slickas är alltså de gånger han kommer och vill vara nära, han är lugn och vi har det riktigt mysigt, men så kommer tungan. Jag vill ju kunna ha kvar honom nära och mysa med honom, då både han och jag uppskattar de stunderna, men jag vill inte säga nej (eftersom det i vår värld betyder mer "lägg av och gå härifrån").

Såklart jag kan använda ett annat ljud för att påpeka att slickandet är ovälkommet, men jag måste fortfarande hitta något att ersätta slickandet med om jag vill ha kvar honom nära.
Då hade jag sagt till honom "lägg dig".

Svarar flera på en gång.

När någon katt/hund/häst gör så och jag inte vill bli blöt, men ändå klappa djuret, brukar jag "klappa" dem under hakan så att man typ stänger munnen på dem. Inte särskilt effektivt men det bryter slickandet.

Av någon för mig ytterst oklar anledning är det väldigt populärt bland mina djur, även kaninerna och fåren, att slicka på mig...

Svarar flera på en gång.

Min tik är sån - tror hon lärt sig det hos sin tidigare ägare (jag fick henne som omplacering för 2 år sen). Precis som du så vill jag att hon ska få "visa kärlek" men ändå helst låta bli att slicka. Jag gör lite som @Sryoqwe att jag klappar/kliar under hakan och så försöker jag vänligt hålla undan nosen samtidigt som jag klappar. Jag säger vänligt "inte slicka!" när jag håller undan nosen. Visst blir det några slick ändå, men tycker ändå det funkar helt okej! Vill man så kan man ju prova med att avleda med något tugg eller en leksak beroende på vad hunden gillar.

Tilda vill gärna skicka, ansikte, händer, fötter, flinten på "moffa" 😂. Hon får visa kärlek en stund sen säger jag "nu räcker det" och puttar bort huvudet. Lyssnar hon inte så upprepar jag det mer bestämt, ibland säger jag hennes namn också för att förstärka. Tycker det fungerar bra, men hon går inte att avleda med något annat riktigt.

Varför slickar den? Jag har en som är väldigt bra på att trycka på armar med nosen när man har kaffekopp i handen, så istället för att behöva bli upprörd över att han spillde kaffe när han ville ha uppmärksamhet, lärde jag honom att buga.

Dvs ett icke förenligt beteende som leder till det ursprungsbeteendet försökte framkalla.

Nu ser han djupt fundersam ut i en halv sekund och sen bugar/stretchar han för att få uppmärksamhet, och jag kan njuta av kaffe i mugg istället för på möbler 🤪

Han är helt enkelt glad att se oss/gosig/ vill visa kärlek. Därför slickar han.

Till saken hör att den här hunden var rätt undernärd när vi fick hem honom och jag tror det är en bidragande orsak till att han är koprofag, och är det något jag tycker är äckligt så är det hund- och kattskit.

Så varianten att han skullefå visa kärlek genom att slicka när jag vet att han förmodligen nyss ätit skit är tvärnit...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka