Skäller på hästar

Bukefalos 30 år!

Jamtland

Trådstartare
Vår (i övrigt ljuvliga) stora blandras är super att ha lös och älskar att springa och har stort motionsbehov. Därför vore det guld att kunna ha med honom de gånger vi är ute med hästarna, men vi har ett problem.

Hunden tycker helt enkelt det är skitkul med hästarna och kan inte låta bli att skälla på dem och göra skenutfall mot den som går först. Min häst bryr sig egentligen inte utan drar möjligtvis upp huvudet liiite för att vara på den säkra sidan, men de andra två rycker till rejält och stannar till vilket hunden tycker är ÄNNU roligare.

Hur får vi honom att sluta?! På ett positivt sätt såklart!

Vår (i övrigt ljuvliga) stora blandras är super att ha lös och älskar att springa och har stort motionsbehov. Därför vore det guld att kunna ha med honom de gånger vi är ute med hästarna, men vi har ett problem.

Hunden tycker helt enkelt det är skitkul med hästarna och kan inte låta bli att skälla på dem och göra skenutfall mot den som går först. Min häst bryr sig egentligen inte utan drar möjligtvis upp huvudet liiite för att vara på den säkra sidan, men de andra två rycker till rejält och stannar till vilket hunden tycker är ÄNNU roligare.

Hur får vi honom att sluta?! På ett positivt sätt såklart!
Skvallerträning. Långt avstånd såklart i början, precis så långt som hunden behöver för att beteendet inte ska triggas. Sen träna, träna, träna. Det tar tid men blir ofta bra och det är positivt ☺️

Ni måste ju börja från marken så att någon kan belöna rätt beteende runt hästarna. Börja i koppel, promenera tillsamman, belöna det lugna, rätta beteendet. Stanna upp eller avbryt innan utfallen börjar. Till exempel. Att få honom att sluta med det från hästryggen lär bli svårt.
Ja det var lite så jag tänkt men hoppades att någon kunde komma på ett sätt så jag kan träna från hästryggen. 😁

Ja det var lite så jag tänkt men hoppades att någon kunde komma på ett sätt så jag kan träna från hästryggen. 😁
Sorry, nope! :p Inte på ett säkert sätt. Jag tänker att man också skulle kunna lära hunden ett "skicka iväg" kommando, men samtidigt måste den vara trygg att kalla in intill hästen utan risk för vare sig häst, ryttare eller omgivning så det går bort.
Mer mark och grundarbete är den enda lösningen.

Hur? Kalla in honom varje gång han skäller?
I koppel och någon promenerar häst framför och du går långt bakom med hunden. Belönar varje gång den tittar och är tyst/går lugnt. Gör den utfall går du för nära och behöver öka avståndet. Du ska hela tiden ligga på det avstånd där hunden är nära att triggas till sitt negativa beteende, men så pass långt bort att den inte gör det.

Det blir farligt att rida med hunden i långt koppel och kommer ju inte hjälpa eftersom hunden då är för nära hästen dvs det utlöser beteendet. Plus att det är jättesvårt att hitta rätt tajmning för belöning från hästryggen.
Det här är sannolikt inget som kommer vara en quick fix utan tar tid att träna.

Känns läskigt med en hund som har tendens att hoppa in framför hästen och göra utfall.
Tanken är ju att hindra det med hjälp av linan innan det händer och att börja med att skritta med hunden på hästens hö sida,när den kan det så kan man ju köra in bakom, framåt o sen öka farten.
Mina hundar är ju alla inridna, men jag har i det närmaste kadaverdiciplin på mina för att vi alla ska ha det bra, dom går lösa o jag litar på att dom gör som jag säger i alla situationer.
Det gör att jag kan låta tex låta Gissa gå 100-150 m framför mig, jag vet att hon stannar eller kommer beroende på vad jag vill, hon vet ju oxå att kommer det tex hundar,hästar,mopeder, galna cyklister utan ringklocka så ska hon gå till sidan o stanna,så jag behöver sällan säga något.

Tanken är ju att hindra det med hjälp av linan innan det händer och att börja med att skritta med hunden på hästens hö sida,när den kan det så kan man ju köra in bakom, framåt o sen öka farten.
Mina hundar är ju alla inridna, men jag har i det närmaste kadaverdiciplin på mina för att vi alla ska ha det bra, dom går lösa o jag litar på att dom gör som jag säger i alla situationer.
Det gör att jag kan låta tex låta Gissa gå 100-150 m framför mig, jag vet att hon stannar eller kommer beroende på vad jag vill, hon vet ju oxå att kommer det tex hundar,hästar,mopeder, galna cyklister utan ringklocka så ska hon gå till sidan o stanna,så jag behöver sällan säga något.
Fast jag tänker med en stor hund som redan har som vana att rusa in framför hästen kan det vara stor risk för trassel, alternativt att man rycks ur balans i sadeln samtidigt dessutom. Jag hade aldrig vågat utan haft en person på marken som gått med hunden istället.

Mina hundar har också gått jättefint att rida med, men det gör ju uppenbarligen inte TS hund. :)

Vad gör han om en stannar hästen? (om de funkar för hästen)
Bara stå helt stilla tills han slutar?

Det bästa är om det finns nått typ av komando att sluta såklart och att de lärs in från marken först.
Kan du gå med häst och hund samtidigt?

I början, när vi sitter upp och hästarna står stilla är han som värst, då studsar han framför hästarna och skäller. Så stå stilla tills han slutar är jag tveksam till.

Vi ska ta itu med skvallerträning så fort som möjligt, vi är ju alltid två när vi rider eller går ut med hundarna så det kommer att lösa sig. Det är en himla smart och i övrigt trevlig hund så jag är helt säker på att det kommer ordna sig.

Ville som jag nog skrev mest se om det fanns något sätt att träna från hästryggen. Ett "skicka iväg"- kommande har vi och det funkar kanske 95%av gångerna, men precis i början av turen tycker han livet är så himla härligt att han bara måste skälla.

Rida med rullkoppel har jag gjort ofta med tidigare jakthundar som ville ha motion men inte kunde gå lösa, men det är inte den här hunden van Longerlina ticket jag är sjukt osmidigt då jag inte är van det. 😁🙈

Mina gör inte utfall mot hästarna men precis vid start är de så otroligt taggade på att få följa med så de studsar runt. Brukar slänga ut små godisbitar som de får söka efter medans jag sitter upp. Jag hinner upp i lugn och ro sen är hundarna redo att följa med.
Har rejält med hundgodis i fickan och kastar ut som belöningar när de går lugnt bredvid.

Nu är mina otroligt mat-motiverade vilket underlättar

Går det att trötta ut sagda hund rejält innan så överskottsenergi inte finns? Sen en lugn tråkig skrittpromenad som träning, kanske bara med dig och din häst alternativt från marken.
Jag tänker att problemet är hans "känsla", att det är jätte-lajbans om man kan svänga över den till att han är lugn och sansad genom att man tränar när han är trött så har man bättre förutsättningar tänker jag. Så kan man så småningom få det att svänga till att vara chill med hästarna men jag skulle tänka på det som ett långsiktigt projekt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka