Slipa skär till klippmaskin?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Allegra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 14 540
A

Allegra

I november förra året köpte jag en klippmaskin på Jula. Den har fungerat toppen, men nu skulle skären behöva slipas. I instruktionsboken som medföljde så står det något i stil med "ta kontakt med Jula så hänvisar vi till någon speciell maskin" - bla bla. När jag tog kontakt med dem så hade de ingen koll övht - de skulle återkomma efter en vecka. När de återkom idag hade de varit i kontakt med leverantören (påstår de iaf :crazy: ) som inte heller hade möjlighet att slipa skären och inte hade någon aaaaning om var man kunde slipa dem någonstans. Leverantören skulle iaf ha uppskattat kostnaden till ungefär 250 kronor för att slipa skären (trots att de inte hade någon aaaaning om var detta kunde göras). Då är det ju så himla lämpligt att Julas nya skär "bara" kostar 199! :idea: Vilket butikspersonalen talat om för mig både första gången jag ringde och nu idag igen.

Är det verkligen så här? Kan man inte slipa skär till klippmaskiner hur som helst? Måste man verkligen köpa nya skär varenda gång? Nu tycker jag iofs att 199:- är helt överkomligt och ganska billigt, men det vore väl ändå mer miljövänligt att kunna slipa de skär jag redan har? :confused:

Finns det någon här som har fått sina skär slipade (helst då en klippmaskin ifrån Jula) eller vet var man kan vända sig för att få det gjort? :)

Sv: Slipa skär till klippmaskin?

Jag lämnade in mina i min lokala ridsportsaffär så skickar de iväg dem på slip :) 250 tror jag det skulle kosta.
Finns en hemsida du kan gå in på, googla typ slipa skär, så får du säkert upp något vettigt. Då får man skicka dem själv och sen hämta ut dem slipade och klara på posten!
Tror även Lantmännen kan slipa.

Hos oss är det Granngården som gör detta men jag tror det kostar kring 200...

Jag lämnar alltid in mina på granngården,brukar ta max en vecka innan man får tillbaka dem.

jag slipar alltid mina på lyckliga fåret, billigt och snabbt! betalde 280kr för två set skär, inkl frakt och postförskott.

Det brukar gå att vända sig till närmaste mekaniska verkstad och fråga. De flesta tar inte så många kronor. Har för mig att jag betalade runt 100-lappen sist. Men då körde jag dit själv (hade även andra ärenden) vilket blev 9 mil t.o.r. Så ska man se till priset så blir det ju ingen större skillnad. Men som du säger så är det kanske miljövänligare att slipa istället för att köpa nya.

Jag lämnar in på en slipfirma i stan som tar typ 120 kr för att slipa skären.

Jag kan också rekomendera Lyckliga fåret. De är jätteduktiga och det går snabbt.

jag skickade skär till lyckliga fåret i aug.
ringde i sept och frågade efter det, (Address och telnr var medskickat.)
Dom hade ingen aning och bad mig vänta till nov eftersom just han jag ringde till hade lämnat över till en kollega i annan stad!!
Fick nummer till den andra snubben som inte visste var skäret var.
Men han hade några som låg och skräpade så han skickade ett av dessa.
Fel skär givetvis.
Fick beställa ett nytt för 500 kr.
Kände att det var ingen ide att ringa och bråka eftersom dom hade nollkoll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka