slipers till stolp i hage?

PrittePuff

Trådstartare
Kan man använda sk slipers till stolp till hage?
Slipers är ju sånna som ligger under tågrälsen, de tjocka träbalkarna.
Vi hade tänkt att såga dom i fler delar och göra ny hage av.

Är dom inpregnerade rakt igenom så dom står emot fukt?
Nån som har testat detta?

Sv: slipers till stolp i hage?

Det skulle jag inte göra. Slipers är nästan alltid impregnerade med kreosot eller CCA (krom, koppar och arsenik). det är inte lämpligt att använda slipers i trädgården eller där barn ofta vistas, då de ofta innehåller kreosot, som bland annat klassificeras som cancerframkallande. Även gamla slipers innehåller kreosot, och varma dagar kan virket svettas kreosot. Så att ha dom till hästar som kan äta på virket skulle jag definitivt inte rekommendera. Man får heller inte använda kasserat slipers hur som helst...det räknas som miljöfarligt avfall.

Dessutom så blir det kreosotdamm när man sågar i dem.
Vilket är riktigt farligt.
Så det är en dålig idé.

Som jag har fattat de så får man inte sälja impregnerade slipers till privatpersoner (vilket slipers som används vid järnvägar är).
Och de beror på de som redan sagts här; de används cancerframkallande kemikalier som impregneringsmedel.

slipers vet jag ingen som använt, men därimot telefonstolpar. står i evigheter. vet ett stuteri som gjorde sina hagar med tel.stolp 1970, dom hagarna står än.

Förutom det som någon tidigare nämnt att impregenringen är cancerframkallande, att du får problem med dammning vid sågandet och att man inte får sälja gammla slipers så har du problemet med att gammla slipers räknas som farligtavfall. Det är mycket restriktivt hur man får hantera dessa gammla sliperskubbar tex får man inte elda dem i vanliga värmeverk och absolut inte hemma i pannan utan det ska till specialanläggningar. Det är samma probelm med gammla telefonstolpar visst står de länge men, nej tack.
På mitt jobb har vi en plats där det tidigare förvarades sliperskubb ett kort tag och på den platsen är det förhöjda värden av arsenik. Trots att enbart förvaring har skett under en begränsad tid så är marken så förorenad att den inte ens är godkänd för att bygga en ny industri på utan den måste saneras om man vill göra det.
Köp mordena tryckade stolpar istället. De står inte lika länge men de är inte lika farliga.

skulle inte ha slipers i hagen, där hästen kan äta på dom!
Har telefonstolp runt ridbanan, funkar kanon.

Det sägs dock att det är bättre att använda de där stolparna än att destruera dem.
Och att så länge som man inte sågar i dem så är det ingen direkt fara.
Men privatpersoner vet ju inte hur de skall hantera detta, så därför skall de inte handskas med sådant.

snälla rara, såga inte i kreosotstolpar utan andningsskydd.

Är det verkligen bättre att använda dom än att de destrueras? Jag vet inte jag funderar med tanke på att de läcker ut en massa mindre roliga ämnen i naturen.

vi har slipers runt vårat trädgårdsland, jag har ätit både jordgubbar, potatis och massor av rabarber därifrån.. aldrig märkt av något, inge stel i fingrarna av arsenikförgiftning och inge konstig på någe annat sätt heller..

men jag håller med, slipers bör man inte använda till hästar, dom ruttnar ganska fort vid markkontakt, under järnrälsen ligger dom faktiskt på väldränerat underlag..

"slipers" för trädgårdsbruk säljs ibland av byggvaruhandeln men det är inte samma produkt som den som banverket har.

Dimensionen kan vara den samma men jag har sett både "brunmålad /grönmålad" stolpe (inte impregnerad, bara målad, vilket innebär att den ruttnar) och tryckimpregnerad (grön, NTR-klassad). Inte samma sak som de kreosotbehandlade slipers jag tror man menar i trådens ursprungliga fråga.

Hur ser man om der är riktiga slipers eller inte? och om man har slipers, bör man ta bort dom eller går de bra att ha dem kvar - orörda. Kan tillägga att jag har dom i trädgråden, runt parkeringen.

det är INTE från byggbutik, det är direkt från järnvägen, dock var det 25 år sedan vi fick dom men hursomhelst är det "äkta" järnvägsslipers..

jag har varit runt till Byggmax, Bygghus, K-rauta, Plantagen och 3-4 lokala sågar/virkesförsäljare, ingen av dom säljer virke i slipersmodell för att ha runt trädgårdsland.. bara mindre furuvirke på typ 10x15 cm, och det räcker inte långt om man ska ha ett land egentligen..

Jo, de slipers som redan finns, finns ju så att säga.
Och det blir inte värre utav att man anväder dem deras livstid ut.
Gifterna ligger kvar inne i träet och där ligger de rätt bra.
Vid destruktion så frigör man dessa ämnen igen.
Liksom om man sågar i dem, så det skall man inte göra.

Efter många år så är ytan på en slipers ganska så ofarlig.
Så det borde faktikst ha gått bra.
Men under ytan är koncentrationen fortfarande ganska så hög.
Så såga bara inte i dem så är det nog okej.

En av grannarna, som inte har alla vertyg i lådan riktigt, eldade dessa förra sommarn och gissa om röken var tjock o luktade mkt mkt starkt & illa. :crazy:

Knallade över för att be dem sluta att elda dem,,,och han tyckte att man kunde ju hälla bensin över dem, så det brann bättre? :eek: Lovar att det enda som brann var inte telefonstolpen :devil: och han åkte sen snällt med dem till sopstationen ist! :angel:

De innehåller säkert en stor koncentration av gifter som ni säger, och skulle inte vilja ha dem så en häst kan bita på dem öht. O var försiktig i hanteringen av dem...elda inte upp dem iaf! :smirk:

Att elda dem är om möjligt ännu sämre än att såga i dem.
Bäst är att lämna dem ifred.

Och det blir inte värre utav att man anväder dem deras livstid ut.
Gifterna ligger kvar inne i träet och där ligger de rätt bra.
Det är ju tyvärr inte det dom gör
Ett citat från banverket
En nyimpregnerad träsliper innehåller 5-7 kilo kreosotolja. Banverket uppskattar att 80 procent av kreosoten lämnar slipern under användningstiden. Kreosoten som hamnar i banvallen bryts till stor del ned. Vissa beståndsdelar .nns dock kvar och begränsar möjligheterna att återanvända grus- och stenmaterialet i banvallen.

Vid destruktion så frigör man dessa ämnen igen.
Kreosot frigörs inte vid desturktion. Eldar man slipersarna på rätt sätt, vid tillräckligt hög temperatur så destrueras kreosoten. Man ska alltså inte elda hemma i trädgården/pannan eftersom det inte blir tillräckligt varmt.

Det stor problemet är dock detta (ytterligare citat från banverket)
Vissa av Banverkets äldre sliprar har impregnerats med arsenik vilket är ännu giftigare än kreosot. Arseniksliprarna är utspridda i järnvägsanlägg-ningen och det går inte, genom att titta på slipern, att avgöra om den är impregnerad med kreosot eller arsenik.
Arseniken bryts ju inte ner vid förbränning. Troligen renar man ut den så att den hamnar i askan. Askan stabiliserar man sedan för att få minimal utlakning av arsenik. Jag vet att det ganska lätt går att stabilisera arsenikförorenat material till långt under gränsvärdena eftersom jag just varit med om att göra det med jord från en gammal inpregneringsanläggning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 667
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 503
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 381
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar... 2
Svar
27
· Visningar
3 335
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka