Bukefalos 28 år!

Slipped tendon/sheltiehäl

Olympus

Trådstartare
I förra veckan drabbades min ena sheltie av shetliehäl. Efter veterinärbesöket bokades operation in först om tre veckor. Efter lite kontakt med andra kliniker så kan vi nu förhoppningvis få operationstid nästa vecka (första kliniken hade missat att skicka iväg remissen så tid denna veckan verkar helt kört).
Men hunden har ont/är livrädd för att gå. Senan hoppar ”ur led” flera gånger per dag och trots att vi bär henne överallt och sätter ner henne på ställen där hon brukar kissa och bajsa så vågar hon inte röra sig.
Hon får smärtstillande men det hjälper ju inte att senan hoppar ändå :(
Kan man linda för stöd på något sätt? Har försökt få tag på hasskydd men hittar bara att beställa på nätet och är tveksam om det hinner komma innan helgen.

Ni som har hundar som drabbats av detta, hur har det varit för era hundar innan operation, och hur lång tid tog det innan ni fick operation och kunde ni göra något för att lindra innan? Hur har det varit efter?

Har själv ingen erfarenhet av detta och det är så fruktansvärt att se hunden ha ont/vara rädd:cry: har jagat kliniken idag och blev så arg när det visade sig att dom inte skickat remissen vidare som dom lovat! Nu gjorde dom det samtidigt som vi pratade i telefon så jag hoppas att veterinären som ska operera hör av sig i morgon med en tid!
 
I förra veckan drabbades min ena sheltie av shetliehäl. Efter veterinärbesöket bokades operation in först om tre veckor. Efter lite kontakt med andra kliniker så kan vi nu förhoppningvis få operationstid nästa vecka (första kliniken hade missat att skicka iväg remissen så tid denna veckan verkar helt kört).
Men hunden har ont/är livrädd för att gå. Senan hoppar ”ur led” flera gånger per dag och trots att vi bär henne överallt och sätter ner henne på ställen där hon brukar kissa och bajsa så vågar hon inte röra sig.
Hon får smärtstillande men det hjälper ju inte att senan hoppar ändå :(
Kan man linda för stöd på något sätt? Har försökt få tag på hasskydd men hittar bara att beställa på nätet och är tveksam om det hinner komma innan helgen.

Ni som har hundar som drabbats av detta, hur har det varit för era hundar innan operation, och hur lång tid tog det innan ni fick operation och kunde ni göra något för att lindra innan? Hur har det varit efter?

Har själv ingen erfarenhet av detta och det är så fruktansvärt att se hunden ha ont/vara rädd:cry: har jagat kliniken idag och blev så arg när det visade sig att dom inte skickat remissen vidare som dom lovat! Nu gjorde dom det samtidigt som vi pratade i telefon så jag hoppas att veterinären som ska operera hör av sig i morgon med en tid!

Hej! Åh, jag blir så ledsen när jag hör om hundar som råkar ut för detta :( efter alla turer med min egen hund. (Jag hoppas verkligen att man försöker göra något slags register över vilja hundar som drabbas så att det kanske går att i alla fall försöka avla bort den defekt som troligtvis finns.)

Min hund reagerade inte alls som din så jag har inget bra tips tyvärr. Har dock hört om andra som haft benet lindat fram till operation, så förhoppningsvis får du tips från annat håll. Det verkade ha hjälpt bra med lindning!

Min hund var blockhalt första gången då senan lpg permanent ur. De senare gångerna hoppade senan ur och gick tillbaka lite då och då, men han vågade röra sig utan större problem egentligen.

Önskar er all lycka till! Var supernoga med att de som gipsar (om det blir gips) vet hur det ska vara. Vet tyvärr ett fall där det blev katastrof. Men förlåt, jag ska inte skrämma upp dig, det hör ssäkerligen till undantagen.

Lycka till igen!
 
Fyyy så trist, jag känner igen det på pricken. Min har opererats för det tre gånger, senast för ett par veckor sen och precis som din blev min jätterädd att röra på slutet då det senan luxerade allt lättare. Men, det som fungerade bra var att linda benet, alltså som ett mjukt bandage med lindad bomull och vetflex, och linda ganska hårt. Då hölls senan på plats och t.om. skogspromenader gick bra. (På slutet innan operation fick bandaget vara på hela tiden, annars vägrade hon röra sig nästan). Lycka till och hoppas allt går bra!
 
Tack så mycket för era svar @Takire och @Kadi jag ska absolut testa att linda, har ju allt material i stallet så får ta hem lite och fixa till hunden!
Låter jobbigt att behöva operera flera gånger :down: men hoppas att allt blir bra med era hundar!

Veterinären som ska operera har vi blivit tipsade om av vår uppfödare. Han ska tydligen vara duktig på såna här operationer men har läst om att det såklart kan strula ändå!

Nu har vi precis varit ute i nästan en timme på gräsmattan precis utanför, hon har kanske rört sig 25 meter sammanlagt och senan hoppade två gånger. Hon blir ju såklart livrädd och flyger först iväg innan hon tvärnitar och börjar skaka :cry: Det gör så ont i mig att se henne! Kissat har hon inte gjort sen kl 7 i morse heller trots flera försöka under dagen:(
 
Jag tycker att du ska åka tillbaka till veterinären som ställde diagnosen och berätta att hunden har ont trots smärtstillande, inte vill gå eller kissa. Så kan de lägga ett ordentligt bandage som kan sitta fram till OP och evtl komplettera med starkare smärtstillande. Så där kan varken du eller hunden ha det i flera veckor till OP.
 
Jag tycker att du ska åka tillbaka till veterinären som ställde diagnosen och berätta att hunden har ont trots smärtstillande, inte vill gå eller kissa. Så kan de lägga ett ordentligt bandage som kan sitta fram till OP och evtl komplettera med starkare smärtstillande. Så där kan varken du eller hunden ha det i flera veckor till OP.

Jag ringde dom i veckan plus kliniken som remissen skulle skickas till. Operationstiden om två veckor står kvar då det tydligen inte gick att hitta tidigare tid.
Båda klinikerna var trevliga och hjälpsamma men det känns inte riktigt som jag fick dom att förstå hur illa det är. Det gick tydligen inte att göra något för att lindra fram till operationen mer än att hon skulle hållas lugn (inte så svårt - hon vägrar ju gå).
Eller så kanske jag överdriver - att det inte är så farligt att hunden varken vill gå, kissa eller bajsa utomhus :crazy:
Nu har vi gjort en hage till henne i lägenheten med en större låda i där vi lagt massa halm och spån, hon är nämligen van att kissa och bajsa i hästens box i stallet. Detta har funkat och hon har gjort sina behov i lådan, men det känns ju inte hållbart i längden (men hindrar ju att hon fåt förstoppning eller problem med blåsan just nu). Jag är orolig att rädslan ska sitta i även efter operationen och att det blir svårt att få henne att röra sig även efter det.

Jag velar om jag ska ringa jourkliniken i helgen eller inte. Hon äter och kissar och bajsar ju (även om det är inne). Jag tror inte hon har ont konstant utan har blivit rädd eftersom det mest gjort ont då men det är jobbigt att se hur rädd hon är :cry:
 
Jag ringde dom i veckan plus kliniken som remissen skulle skickas till. Operationstiden om två veckor står kvar då det tydligen inte gick att hitta tidigare tid.
Båda klinikerna var trevliga och hjälpsamma men det känns inte riktigt som jag fick dom att förstå hur illa det är. Det gick tydligen inte att göra något för att lindra fram till operationen mer än att hon skulle hållas lugn (inte så svårt - hon vägrar ju gå).
Eller så kanske jag överdriver - att det inte är så farligt att hunden varken vill gå, kissa eller bajsa utomhus :crazy:
Nu har vi gjort en hage till henne i lägenheten med en större låda i där vi lagt massa halm och spån, hon är nämligen van att kissa och bajsa i hästens box i stallet. Detta har funkat och hon har gjort sina behov i lådan, men det känns ju inte hållbart i längden (men hindrar ju att hon fåt förstoppning eller problem med blåsan just nu). Jag är orolig att rädslan ska sitta i även efter operationen och att det blir svårt att få henne att röra sig även efter det.

Jag velar om jag ska ringa jourkliniken i helgen eller inte. Hon äter och kissar och bajsar ju (även om det är inne). Jag tror inte hon har ont konstant utan har blivit rädd eftersom det mest gjort ont då men det är jobbigt att se hur rädd hon är :cry:

Jag hade ringt, för mig hade det där inte funkat.
 
Kompisens sheltie blev opererad för just detta för ett gäng år sedan - blev helt återställd och har aldrig haft problem efter. Opererad i Söderköping hos duktig ortoped kort efter diagnos hos annan veterinär:) Vet inte vart du bor, men där brukar det gå att få en tid rätt snabbt :)
 
Kompisens sheltie blev opererad för just detta för ett gäng år sedan - blev helt återställd och har aldrig haft problem efter. Opererad i Söderköping hos duktig ortoped kort efter diagnos hos annan veterinär:) Vet inte vart du bor, men där brukar det gå att få en tid rätt snabbt :)

Vet inte om det är så längre men Agria har i alla fall tidigare år inte betalat ut någon ersättning för besök på den kliniken.
 
Vet inte om det är så längre men Agria har i alla fall tidigare år inte betalat ut någon ersättning för besök på den kliniken.

Hm. Intressant. Jag fick tips om en ortoped i Söderköping som jag sedan blev lite varnad för kunde lämna sina patienter/kunder i sticket om det inte gick bra. Men jag vet förstås inte mer än så.
 
Kompisens sheltie blev opererad för just detta för ett gäng år sedan - blev helt återställd och har aldrig haft problem efter. Opererad i Söderköping hos duktig ortoped kort efter diagnos hos annan veterinär:) Vet inte vart du bor, men där brukar det gå att få en tid rätt snabbt :)

Skönt att höra att det gick bra för hunden efter operationen.
Vi bor i skåne. Ortopeden som vi är bokade till ska tydligen vara jätteduktig på just slipped tendon. Fick hjälp av vår uppfödare som gjorde lite efterforskning åt oss.

Vår hund mår faktiskt bättre nu och vi hade is i magen och ringde inte på jourtid. Vi har varit på mina föräldrars gård där hon fick en hage ute på deras gräsmatta och har då vågat strosa omkring lite och gjort allt hon ska ute. Hon haltar emellanåt men har inte alls lika ont eller blir lika rädd längre.
 
Hm. Intressant. Jag fick tips om en ortoped i Söderköping som jag sedan blev lite varnad för kunde lämna sina patienter/kunder i sticket om det inte gick bra. Men jag vet förstås inte mer än så.
Oj, det känner jag inte alls igen :o Jag är helt nöjd med ortopeden och vet flertalet som är det. Jag skulle inte tveka en sekund att vända mig dit igen om jag behöver ortoped :) Men så är det med flertalet veterinärer - alla har någon person som inte gillar dom.
 
Agria hade tidigare inget samarbete då han använde metoder som dom av någon anledning inte ville godkänna. Men dom startade samarbetet igen för flera år sedan, så reglering är inga problem :)

Det var för att han använde(använder?) tveksamma/experimentella metoder som inte var/är beprövade eller har grund i forskning.
 
Fast numera godkänner ju Agria den metod han använde/använder, så helt knas kan det ju inte ha varit ? Eller har jag fel ?

Jo det var ju därför de inte godkände, för att han inte använde beprövade metoder (agrias utlåtande). Hur det är med hans metoder nu har jag ingen aning om mer än att han inte är högt ansedd inom veterinärkåren.
 
Jo det var ju därför de inte godkände, för att han inte använde beprövade metoder (agrias utlåtande). Hur det är med hans metoder nu har jag ingen aning om mer än att han inte är högt ansedd inom veterinärkåren.
Okej. Ja jag vet ju det varit diskussioner och jag kan bara gå på vad jag själv och många andra i min bekantskapskrets har för erfarenhet och jag känner ingen som inte är nöjd :) Så det är svårt det där.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 861
Senast: Takire
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 037
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 094
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp