sliter sig när jag leder i stallgången

Y

yes_sir

idag hände det igen och igen. tar in pållen från hagen, leder normalt i stallgången. vi är ensamma o alla boxdörrar är öppna. plötsligt känner jag hur starkare o starkare pållen blir och två sek senare rusar han rakt in i boxen. inte för att det ligger ngn mat där ens!
ryter till åt honom och går ut med honom ur boxen för att pröva på nytt. gör små halter och några steg fram. samma sak, rusar iväg och in i någon annan box som är öppen. sätter på kedja över nosen o känner en starkare kontroll. någon sekund senare rusar han bara iväg igen!!

detta har hänt många gånger förut. tror inte att det beror på rädsla eller ont. man kan liksom se att det är ngt slags rackartyg eller brist på respekt.
har varit noga med att ryta till exakt när det behövs o berömma så fort det gick bra att gå igenom stallgången...

men nu... det bara upprepas! kan även hända om boxdörrarna är stängda men risken minskar eftersom pållen inte har någonstans att ta vägen då---

ärligt så behöver jag er hjälp på hur man kan få bort den här ovanan!
 
precis sådär gjorde min häst förut, det är fruktansvärt irriterande! :mad:
jag utrustade mej med ett rejält tålamod och en kedja under hakan på hästen. sen gick vi två steg fram ett steg bak från hagen till boxen. och så gjorde vi i en vecka. han har testat att springa iväg några gånger efter det, men då går vi ut igen och så går vi två steg fram, ett steg bak in en gång.. sen ger han upp.. :D
 
Det är bara att börja träna ledarskap, i ridhus, ute och till och från hagen. När du går så går hästen, stannar när du stannar, backar när du backar osv. Hela tiden med uppmärksamhet på dej.
 
Åh, det där är bland det värsta jag vet! En häst jag red förrut gjorde så DIREKT man hamnade aaaaningen för långt bak så man var i en svag position.

Bästa för honom var när min hovis skulle släppa ut honom efter han skotts, hästen försökte dra, och hovis bara HÄNGER med sina rätt många kilon mer än vi stalltjejer. Hästen fick inte kraften/överraskningseffekten och blev så paff att sen gick han snällt även med min lilla 40 kg skötare :D
 
så gör en i stallet oxå, jag har faktiskt ett spö med mej när jag går med honom, och det har hjälpt!
 
Jag tror inte att hästen är dum när den gör så.
Den har antagligen blivit "klämd" i dörren eller något sånt.

Bli inte arg på den..!
Se till att visa den att det inte är farligt, gå igen massor av gånger för att överbevisa.
Var tjatig! ;)
 
Den hästen vi har i stallet har inte blivit klämd, det är nånting han gör bara för att bevisa hur jäkla stark han är och att han faktiskt KAN komma loss så fort han vill :crazy:
 
Min häst gjorde så där under en period när man skulle ta in honom från hagen. Han ville inte svänga runt och vänta på att man skulle stänga efter sig utan tog sats och bara drog. Jag lade grimskaftet runt nosen i ett par veckor och sen jag slutade med det har han aldrig försökt igen.

En annan häst i stallet kan vara lite som din. Jag har alltid kedja runt nosen på honom och säger bestämt ifrån när jag känner på mig att han tänker hitta på något. Samtidigt rycker jag till lite. Absolut inte hårt, men så han känner att kedjan finns där. Det gäller nog att vara konsekvent och tänka ett steg före hästen. Drar den iväg är det oftast försent.
 
Min häst kan ha lite bråttom ibland när hon kommer in sent. Det enklaste på henne är att gå framför och "leka flygplan" dvs. gå med armarna rakt ut. När hon försöker gå förbi "gränsen" viftar jag med grimskaftet eller kollar på henne och säger nej.

Så länge du är framför hästen så borde den inte dra järnet.
 
Vifta grimskaft är bra... Inget våld men väldigt överraskande för hästen.. Snurra det som en propeller!
 
Jag snurrar ibland också när hon inte riktigt vill lyssna på det andra, d et funkar det med. :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 921
Senast: Grazing
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 527
Senast: Masse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 868
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 990
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp