Sliter snett bak??

Deus

Trådstartare
Hej!
Jag har ett problem.. Jag har en häst som sliter sina hovar bak snett.. Vänster är värst, det gör ju att han blir sne i hela sin benställlning, och det är ju absolut inte bra.
Han har skor bak pga detta, men fick en tappsko tre dagar innan hovis kom förra gången, då var det så illa att han bara kunde sätta skon med en söm på utsidan.
Hans hov växer mycket mer och fortare på insidan än på utsidan.
Nu är han så sne att man kan ta en halv sko och fästa på den vanliga skon (på utsidan) och då skulle han stå rakt.. hoppas att någon fattar vad jag menar:smirk:
är det någon som vet något om det här? har röntgat han tre ggr, men det visar inget på några kotor eller så..

mycket tacksam för svar!

mvh

Sv: Sliter snett bak??

Var har du röntgat honom? Jag har för mig att jag hört att hästar som har ont i korset kan slita sina bakhovar snett.

kan det vara att hästen jobbar snett? att den e starkare i ena sidan, så att hoven/skon sliter? har du skor på hästen? Annars är juh det ett förslag att slå på skor för att "hoven" inte ska slitas ner så fort. Min häst slet också ojämt, men hon var sne i sitt bäcken, vart bättre efter att jag haft ut equteraput osv.

Är det inte tvärt om? Att hästen har sned benställning vilket gör att han sliter sina hovar snett.
Man får förlita sig till en skicklig hovslagare.

han har skor bak, just på grund av att han sliter så snett.
har provat att ha han barfota, men det blir inte bättre, får raspa två ggr i veckan, men med samma resultat som med skor!
han är inte i gång alls, riden lite i somras iskog osv, fritidsriden, pga att han blir halt på vänster bak då han får jobba för mycket, typ igång ialla gångarter.
hältan kommer alltid tillbaka, vet ej om det beror på hans hov... men det är alltid vänster som är värst och vänster som han blir halt på! han har fått stå i ca 1 1/2 år just för att se om han kunde "läka", men det hjälpte inte.
hans kotor runt om är röntagade, har inte gjort något högre upp.. söker uppslag nu, för vill gärna ha han kvar, men det är dyrt för en sällskaps häst, med skor osv..

Är hästen verkligen ordentligt utredd av veterinär?. Är det bara kotorna som är vet.undersökta?? Högre upp, knän, haser, bäcken?
Helt klart är det nåt som inte står rätt till och konsekvensen blir hälta(eller den kanske är primär) och snedslitning av hoven.
Jag skulle åkt till klinik och gjort en ordentlig undersökning!

han har varit på klinik 3 ggr.. på atgkliniken här i närheten. Å dom kan inte hitta något i benen, dock har dom inte kollat längre upp..
han har/har haft erlichias(stavning?) från fästingbett, så han har varit halt på alla fyra. kan det ha någon betydelse?
min hovslagare känner bara att han inte kommer någonstans, tillbaka på ruta ett varje gång han kommer:(, har haft samma hovis i 4 år.
funderar dock på om det finns någon hovslagare som har "sjukdomsutb" eller nåt? kanske att man kan prata med någon sån..?
han är ju inte halt nu, när han stått i ca 2 månader, varken i skritt trav eller galopp eller på böjt spår.. blir inte riktigt klok på det här!

känns bara som att jag kan ju inte vara ensam om det här?

tack för svaren!

han har varit på klinik 3 ggr.. på atgkliniken här i närheten. Å dom kan inte hitta något i benen, dock har dom inte kollat längre upp..

Varför har dom inte kollat högre upp när det är där grundfelet sitter. Prova att byt till en klinik som utreder hela hästen och främst höft/bäcken,knä i H.B. för det är någonstans i den regionen som problemet sitter. Du kan sko den till förbannelse med alla möjliga sjukbeslag utan att få någon ordning på grundproblemet.

Hade inte kliniken ens vett att remitera dig till SLU för en skint???

ATG kliniker har jag sedan länge gett upp hoppet om.

Min pålle slet ner vä-bak i ytterkant, blev en spricka där och trodde det var en del av hästen (ungefär som mitt gångmönster). Sedan skadade hon sig och jag hade ute en equiterapeut för att rehaba-hennes framben.

Döm min förvåning när hon påpekar att hästens bäcken är snett. Hon rättade till detta och hästen sliter numera JÄMT på bakhovarna!

Är det inte tvärt om? Att hästen har sned benställning vilket gör att han sliter sina hovar snett.
Man får förlita sig till en skicklig hovslagare.

Tror det är vanligare med teknikproblem (pga rörelsestörning) än att hästen "bara har" dålig benställning.
Ser en viss risk med att sko på något särskil sätt för att försöka kompensera, eftersom hästen förmodligen skulle fortsätta försöka vrida benet (vilket jag gissar det är den gör, kan såklart vara något annat också) när den går och istället få ännu sämre leder av motståndet det blir av skorna.

Varför har dom inte kollat högre upp när det är där grundfelet sitter. Prova att byt till en klinik som utreder hela hästen och främst höft/bäcken,knä i H.B. för det är någonstans i den regionen som problemet sitter. Du kan sko den till förbannelse med alla möjliga sjukbeslag utan att få någon ordning på grundproblemet.

Hade inte kliniken ens vett att remitera dig till SLU för en skint???

ATG kliniker har jag sedan länge gett upp hoppet om.

Finns inga skadesymptom så finns inget fel! Sneda hovar räknas inte hel enkelt.. :devil:

tack för alla svar!
ska absolut se om någon kan titta högre upp på han! vill ju bara att han ska bli bra, han är ju bara 9. hela livet framför sig!

är det något som en vanlig vet som kommer hem till en som kan se, eller måste jag i väg till en klinik?

mvh

Klinik är bäst, då kan man bedöva, röntga etc direkt på plats.

Min ena valack snedsliter bak, pga att han felbelastar (som i sin tur beror på att han avlastar, han har en skelettdefekt i en hasled)

Förutom klinik tycker jag också att du skulle ta kontakt med en duktig equiterapeut som också kan kolla om han har låsningar eller är sned. Hur ofta skor du?

Hej!
Jag har ett problem.. Jag har en häst som sliter sina hovar bak snett.. Vänster är värst, det gör ju att han blir sne i hela sin benställlning, och det är ju absolut inte bra.
Han har skor bak pga detta, men fick en tappsko tre dagar innan hovis kom förra gången, då var det så illa att han bara kunde sätta skon med en söm på utsidan.
Hans hov växer mycket mer och fortare på insidan än på utsidan.
Nu är han så sne att man kan ta en halv sko och fästa på den vanliga skon (på utsidan) och då skulle han stå rakt.. hoppas att någon fattar vad jag menar:smirk:
är det någon som vet något om det här? har röntgat han tre ggr, men det visar inget på några kotor eller så..

mycket tacksam för svar!

I förstahand , ring en Hästklinink typ strömsholm, uppsala , Mälarkliniken, Helsingborg, Skara el var du nu bor i närheten av.
Där finns all kompetens samlad med hovslagare och veterinärer. Equiterapeuter kan otroligt mycket de också men de kan ändå inte röntga, men naturligtvis kan de hitta något som inte röntgen visar, tänker då muskulärt. En skicklig hovslagare borde kunna ge förslag på skoning, kanske en Stadig kilsula som bygger upp den nerslitna sidan och en hårdmetallsko som inte slits ner så fort. Din häst kan ju behöva tätare kontroll av sina hovar för att minimera risken för tappskor åtm i bak och kanske då ffö allt vänsterhoven. Sen kan du med hjälp av equiterapeuten få förslag på träningsschema, som du då följer strikt.

jag skor var 8:e vecka, har haft tappsko en gång, å då gick det som det gick:(
men ska försöka få tag på någon i morgon, å se vad dom säger.

tack för att ni hjälpt mig att se lite ljusare på det!

mvh

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 436
Senast: Marvin
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 360
Senast: Lejd
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 305
Senast: mily
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 655
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka