Bukefalos 28 år!

Slö häst

Troll8

Trådstartare
Hej!
Vet inte om detta är rätt forum.
Men har ett sto som är het, alltså krut under huven. Hon går MVS dressyr är 15 år efter Gribaldi. Hon är ridbar, men som sagt hon är het. Nu under en vecka har hon varit så seg , segare än kola.. Inte varm i benen, el svullen, ingen feber.
Hon har brunstat eller är i brunst. Detta kan iofs spela in en del. Men från att gå från mycket het till slö o seg. Medryttaren red igår, då var hon som vanligt så fort hon hade spöet med, men så fort hon tog bort det så gick hon knappt fram. Man får använda skänklar ordentligt utan det händer nåt.. Annars får man knappt lägga an skänkeln på henne, då blir det fart, man får lixom tänka galopp el trav, o då går hpn framåt, men inte nu.
Nån mer som varit med om detta?
Ska väl säga som så att det är en känslig dam, hon säger ifrån om nåt e fel, tex sadel mm, men den har jag stenkoll på.
Fick hem henne i augusti.. Då hade hon gått på bete, o sen hade hon tappat all hull, men nu är på god väg att muskla upp sig o lägga på sig
Ger ensilage, som är taget i slutet av juli, det är väldigt torrt.
Ca 5dl torr pelleterad betfor( självklart blötläggs den innan)
8dl hippos top musli, 6dl hippo grow alfa, ca 3dl soja, samt ett foder från Bogaarden som heter Build up, ca 6dl. Som ska göra att hon bygger muskler lättare, lite mineraler, samt E vitamin för musklerna....Ensilage får hon äta så mycket hon vill o kan..
 
Sv: Slö häst

Ja en del hästar blir slöa när de brunstar. En del är ju extrema, rör sig inte ur fläcken..
Det i kombination med pälssättning kanske?
 
Sv: Slö häst

Många hästar reagerar som din häst så här års p g a pälssättning.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 767
Hästvård Visste inte riktigt om den här skulle ligga här eller i hästhantering, moderator får flytta om den ligger fel. Behöver bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 471
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 986
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp