Plötsligt energilös häst - Vad göra?

Jojo

Trådstartare
Hej!
Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och gärna springer så fort det bara går på uteritterna. Tills för en vecka sedan...
Träningen har legat på samma nivå senaste två månaderna ungefär, med undantag för att vi har lagt till lite längre konditionsträningar någon dag i veckan. Skillnaden kom över en natt, eller två (jag själv red henne inte på två dagar då hon dag ett vilade och dag två reds av min mamma och såg väldigt seg ut då, men vilket inte är något ovanligt när mamma sitter på). När jag dagen efter skulle rida så var det svårt att få upp farten och sedan dess har det blivit värre och värre.

Hon känns skänkeldöv och vid användning av sporrar får jag ingen reaktion. Normalt reagerar hon kraftigt på sporrar varför jag endast använder dem vid träning en gång i veckan. Hon lyssnar heller inte på smackningar och det känns helt hopplöst! :( Igår med draghjälp fick jag fart i hästen utan att skänkla och driva varje steg, men det fanns ingen bjudning och det kändes tungt. Lite galopp på en äng gjorde att jag kände igen henne igen då hon lade av en bakutspark och ville galoppera järnet så som hon brukar, men efter avsaktning var det helt lojt igen. Sakta och uttråkad i skritten hem. Jag blir så ledsen att min häst har tappat glöden när hon egentligen är den mest positiva häst jag ridit. Kan tillägga att hon inte har feber och äter som hon brukar med god aptit.

Min tränare tyckte att jag kunde öka på havren, vilket jag gjort nu sedan i lördags. Hon får nu 0,5 kg havre, 0,5 kg Krafft Grund, 1 dl B-vitaminpellets, mineraler samt knappt 1 liter uppblött betfor. Till detta 11 kg hösilage. Tänkte ge ändringen av foderstat ca en vecka samt ta det lite lugnare än vanligt och bara rida ute i skogen. Men om inget hänt när veckan är slut så tänker jag låta henne vila en vecka med endast skrittpromenader. Blir hon inte sig själv efter det så åker jag raka vägen till kliniken med henne.

Vad kan vara fel? Kan det bero på den plötsliga värmen? Kan man ana inflammation/skada någon stans? Hur skulle ni gjort i min situation? :crazy:
 
Pälsfällning och värme kan ju göra dem loja, skulle göra som du tänkt, vila ett tag och om inte bättre åka och kolla. Kan ju bero på smärta med.
 
Tack för svar! Vad skönt att jag inte är ute och cyklar med min plan. Hon fäller inte mycket just nu (har gjort för tre-fyra veckor sedan men sedan stoppat upp), men hon har en del vinterpäls kvar så det kanske börjar ramla av vilken dag som helst, och då skulle ju fällningen kunna vara en förklaring.
 
Min har varit så som du beskriver av och till sedan fällningen började. Hon är en häst med ledproblem, men har varit hyfsat igång nu sedan i somras. Jag håller fortfarande på att försöka lära mig hur hon funkar, och blir också orolig att hon har ont så fort hon är seg och ovillig. Hela hösten och vintern var hon KANONPIGG, men för några veckor sedan ändrades humöret till det sega, ovilliga, tråkiga slaget. Då hade hon knappt kommit igång med fällningen. Jag började ge b-vitamin och (kan vara en slump också) det var då hon började fälla mer ordentligt och pigga på sig igen :). Sedan dess har hon haft fler bra dagar än dåliga, skulle jag vilja säga, men hon kan fortfarande vara lite seg ibland. Igår var hon seg, idag var hon glad och framåt igen... Vissa hästars humör kan nog växla en del på våren, tror jag! Kanske ston blir ännu mer påverkade?
 
@bettysmatte Vad skönt att höra att det kan ha med fällningen att göra. :) Känner mig lite lugnare i själen nu.
Hoppas det vänder av sig självt snart, annars bär det av till veterinären!

Mitt sto verkar påverkas av det mesta, så varför inte våren också? :p

@Lindsen Det kan ju självklart röra sig om en infektion, men eftersom att AT är gott så säger magkänslan att det är något annat. Men det kommer självklart att göras om slöheten håller i sig. Nu när jag tänker efter så har det gått förkylning i stallet, så det är ju inte omöjligt att hon har något som håller på att bryta ut?
 
@Jojo Att tempa dagligen, helst på morgonen men definitivt innan arbete, är nog en god ide om ni haft virus i stallet.

Apropå slöhet och sådär, jag hade ett normalt myyyycket energiskt fullblod, som blev som en korsning av Tjuren Ferdinand och en ko i temperamentet när det var fälltider och värme. Lunkade helst i snigelfart och lyssnade på fågelkvittret och kunde svårligen övertalas att röra sig i några snabbare tempon. Red man när det var svalt var det lite bättre, men helt bra blev det inte förrän fällning och pälssättning var helt över. Hon kunde även mitt i sommaren bli väldigt loj om det var väldigt varmt (typ 30+).
 
@Alexandra_W Har tempat nu och då under hela våren eftersom det cirkulerat virus men inte sett något avvikande. Kommer såklart att tempa dagligen nu när hon är så slö. Hoppas verkligen inte att det är någon förkylning på gång, men det vore samtidigt skönt att få en förklaring på det, samt veta att det går över när hon tillfrisknar...

Apropå kor. Jag var ute på promenad med hästen tidigare ikväll och sa då till mitt sällskap att hästen (som dessutom är fullblod...) blivit som tjuren Ferdinand. :p Vilket lustigt sammanträffande.
Var det förresten samma visa på hösten när hon satte vinterpäls?
 
@Jojo Nej, inga problem på hösten. Jag tror det var just kombon värme och pälsbyte som var det jobbiga (i och med att hon även sommartid kunde reagera på stark värme). Men jag fick tyvärr ha henne alldeles för kort tid, så jag hann inte "testa och trixa" för att se exakt vad som var vad och vad man kunde göra för att påverka.
 
Har du tagit träckprov? En häst i stallet som betedde sig likadant visade sig ha ganska mycket mask. Efter avmaskning var han pigg och glad igen.
 
Har du tagit träckprov? En häst i stallet som betedde sig likadant visade sig ha ganska mycket mask. Efter avmaskning var han pigg och glad igen.
Har inte tagit träckprov ännu, men ska göras så snart jag kommer förbi en affär som säljer det. Tanken har slagit mig att det kan bero på mask också. Senaste avmaskning skedde i november och planen är att avmaska innan bete nästa gång, men det känns ju väldigt aktuellt att kolla masken nu med tanke på hennes energilösa tillstånd.

En annan tanke som passerat är att hästen har blivit deprimerad (kan hästar bli det???) då hennes hag-kamrat flyttade till annan stad för ett par-tre veckor sedan och sen dess har hon fått gå själv i hagen, och dessutom i stallet då hon stod boxgranne med hästen som flyttade och på andra sidan är en vägg. Idag har hon fått nytt sällskap i hagen och lekt hela dagen med nya kompisen, så om det beror på det borde hon bli piggare snabbt nu.

Idag började hon fälla ordentligt igen på ungefär halva kroppen, så jag utesluter fortfarande inte fällningen som orsak.
 
Har inte tagit träckprov ännu, men ska göras så snart jag kommer förbi en affär som säljer det. Tanken har slagit mig att det kan bero på mask också. Senaste avmaskning skedde i november och planen är att avmaska innan bete nästa gång, men det känns ju väldigt aktuellt att kolla masken nu med tanke på hennes energilösa tillstånd.

En annan tanke som passerat är att hästen har blivit deprimerad (kan hästar bli det???) då hennes hag-kamrat flyttade till annan stad för ett par-tre veckor sedan och sen dess har hon fått gå själv i hagen, och dessutom i stallet då hon stod boxgranne med hästen som flyttade och på andra sidan är en vägg. Idag har hon fått nytt sällskap i hagen och lekt hela dagen med nya kompisen, så om det beror på det borde hon bli piggare snabbt nu.

Idag började hon fälla ordentligt igen på ungefär halva kroppen, så jag utesluter fortfarande inte fällningen som orsak.

Det skulle kunna vara depression... sen nu när den fäller med så är det ju svårt att avgöra.
Prova att låta hästen vila tills hon vant ig vid nya kompisen och slutat fälla?
Kanske hjälper... :)
 
@niikon92 Jag hoppas det. :) Tack.

Jag tycker faktiskt att du ska göra en ordentlig utredning på klinik, även om du inte ser t ex hälta. Speciellt som du upplevt att det varit en tydlig förändring. Hälta på båda fram eller ryggont kan t ex visa sig som dålig framåtbjudning. Beskriv hur hästen känns och på vilket sätt den har förändrats, kan vara lönt att ta blodprov också. Hittar de inget fysiskt fel så se över sadeln och foderstat. Depression har jag svårt att tro, hästar blir inte deprimerade så som vi människor. Jag är lite gammalmodig av mig och tycker att en ordentlig utredning av veterinär är det första man gör om hästen inte är ok för att utesluta ett fysiskt fel, sen kan man leta efter andra orsaker. Hoppas det blir bra med hästen....
 
Jag tycker faktiskt att du ska göra en ordentlig utredning på klinik, även om du inte ser t ex hälta. Speciellt som du upplevt att det varit en tydlig förändring. Hälta på båda fram eller ryggont kan t ex visa sig som dålig framåtbjudning. Beskriv hur hästen känns och på vilket sätt den har förändrats, kan vara lönt att ta blodprov också. Hittar de inget fysiskt fel så se över sadeln och foderstat. Depression har jag svårt att tro, hästar blir inte deprimerade så som vi människor. Jag är lite gammalmodig av mig och tycker att en ordentlig utredning av veterinär är det första man gör om hästen inte är ok för att utesluta ett fysiskt fel, sen kan man leta efter andra orsaker. Hoppas det blir bra med hästen....
Tack Gunhild. Jag kommer att ta hästen till klinik om jag inte ser någon bättring snart. Hellre en veterinär genomgång för mycket, än för lite.

Vad som är så konstigt är att hästen känns helt bra när hon väl går fram, inga ojämnheter eller så, men just när hon är seg så börjar jag ju undra om hon har ont någonstans. Ibland när jag skänklar och hon inte vill framåt så blir hon en "banan" åt något håll, oftast åt höger men även vänster. Det får mig ju att tro ännu mer att det gör ont nånstans. Usch. =(

Sadeln är kontrollerad och omstoppad för bara en månad sedan, så jag tror inte det är något fel på den. Hon har även en dressyrsadeln som används ca en-två gånger i veckan och verkar vara likadan i den just nu. Provat att både rida barbacka och ta hästen på promenad, men det är samma slöa häst. Igår kväll upplevde jag dock en något piggare häst på promenaden. Uppsynen var annan, steget mer framåt, och hon tittade sig omkring mycket och frustade nöjt.
Ska försöka ha is i magen tills veckan är slut, och har det inte blivit helt bra så ringer jag kliniken på måndag.
 
Nu har veckan gått och jag blir bara ännu mer förtvivlad. I onsdags verkade hästen må bättre, hon var piggare och mer framåt än tidigare i veckan. På torsdagen var hon lite svullen om alla fyra benen. Hon gick även ojämnt med bakdelen på något sätt. Tog en skrittrunda på 30 minuter och svullnaden försvann på frambenen, och blev bättre bak även om den inte försvann helt där. På fredagen tog vi ett par promenader under dagen och jag såg ingen ojämnhet eller hälta. Hon var inte svullen om benen som dagen innan, bara lite om ena kotan (vänster) bak. På lördagen är svullnaden på kotan bak nästan obefintlig och hon skrittas i skogen en stund.

Så kommer vi till idag:
Red ett pass på ridbanan för att känna av läget. Förutom att hästen inte vill svara framåt för skänkeln i början av passet så känns hon okej. Hon kändes jättebra i galopp i båda varven och hade bjudning där. Dock faller hon ut med högerbogen i skritt och trav på rakt som böjt spår. Svårt att svänga till vänster utan att tappa hela hästen hur jag än beter mig. Får bara med mig halsen. Efter en stunds ridande går det bättre och jag lyckas rama in henne och få alla bogar på plats. Då kommer ett annat problem, för när jag efter en paus ber henne att gå fram i skritt eller trav så böjer hon hela kroppen åt höger. Svarar inte alls för skänkeln. Efter lite övertalande med hellång tygel och smackningar får jag fram henne i trav, kortar upp tygeln och försöker mig sedan på en vänster galoppfattning, varpå hästen svarar med att krumma ihop till höger och sakta av. Då ger jag upp. Något är verkligen fel på henne. :(

I morgonbitti ringer jag kliniken och bokar tid för utredning.
 
@Jojo
Det låter som om du haft en anaplasma infektion.
Se till att du tar prov för anaplasma och borrelia, de flesta vets vill inte ta dessa prov så du får stå på dig.
 
@Jojo
Det låter som om du haft en anaplasma infektion.
Se till att du tar prov för anaplasma och borrelia, de flesta vets vill inte ta dessa prov så du får stå på dig.
Tack! Det ska jag se till att göra!
Det är inte alls omöjligt att hon har något sånt för hon hade en fästing för ett tag sedan, kanske 5-6 veckor, som lämnade en tydlig bula efter sig Bulan försvann ganska snabbt efter att fästingen avlägsnats, men jag har aldrig varit med om att det blivit en bula tidigare. Googlade lite då på fästingsjukdomar, men just då visade hon inte några symptom på listan alls så jag lade den tanken på hyllan. Strax efter blev hon huvudskygg över en natt, så jag trodde att någon slagit henne eller att hon råkat slå sig själv i nåt träd. Skyggheten har kommit och gått lite märkligt sedan dess, men försvunnit väldigt snabbt när den dykt upp (typ över en ridtur eller promenad). Kan det ha med den eventuella infektionen att göra eller är det bara en tillfällighet?
Hur behandlas en sådan infektion? Blir hästen frisk från det?
 
Huvudskyggheten vet jag faktist inte men fästingsjukdomar kan ge en massa konstiga symtom.
Det behandlas med tetracyklin intravenöst i minst 7 dygn och det finns en risk att magen pajar totalt.
Jag har gjort 2 behandlingar på klinik men det finns en del som har hästen hemma och vet kommer varje dag och ger.
Jag vågade ej ge hemma, därför klinik.
De flesta blir bra men finns de som aldrig blir det, mest beror det nog på hur länge de gått och vilka skador det gett i form av hältor mm.
Du måste få tag i en vet som kan övertyga försäkringsbolaget att beta behandling, det finns risk att ff nekar behandling annars.
Mälarkliniken är bra.
 
Huvudskyggheten vet jag faktist inte men fästingsjukdomar kan ge en massa konstiga symtom.
Det behandlas med tetracyklin intravenöst i minst 7 dygn och det finns en risk att magen pajar totalt.
Jag har gjort 2 behandlingar på klinik men det finns en del som har hästen hemma och vet kommer varje dag och ger.
Jag vågade ej ge hemma, därför klinik.
De flesta blir bra men finns de som aldrig blir det, mest beror det nog på hur länge de gått och vilka skador det gett i form av hältor mm.
Du måste få tag i en vet som kan övertyga försäkringsbolaget att beta behandling, det finns risk att ff nekar behandling annars.
Mälarkliniken är bra.
Hoppas på det bästa då. Känns nog som du säger tryggast att behandla på klinik, om det nu är fästingsjukdom.
Det är tack och lov Mälarkliniken jag ska till på fredag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 044
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 096
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 938
Senast: ll.96
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 321
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp