Plötsligt energilös häst - Vad göra?

Fy vad tråkigt.
De behöver inte ha hög feber, min hade undertemp en utav gångerna och ingen temp alls en gång, dessutom var han halt i tre ben vid undersökning....

Tog du blodprov för fästing nu? Ta den vid återbesöket?
 
Oj då. Vi tog inget prov igår då vet var så himla säker på min beskrivning att det var andra problem. Men som sagt är anaplasma inte uteslutet.
Och med tanke på min hästs traumatiska höst då hon inte kunde använda sina bakhovar på ett bra tag så verkar det inte otroligt att hon har sviter efter det. Hur som helst så håller jag koll å tempar och noterar alla förändringar som sker. Jag måste ju kunna lita på veterinären känner jag, samtidigt som jag inte vill lämna tanken kring anaplasma helt heller...
 
Inte för å skrämmas...men preciiis sån blev min märr ...visade sej sen att hon hade fått fång...blev bara sej å loj...sen blev hon halt på ett bakben...inte alls typiska fånssymptom med andra ord.
 
Ta det lugnt nu och bli inte uppskrämd av alla som skriver de menar väl men lita på din veterinär. Efter din beskrivning så känns det ju rätt solklart att det är hälta och inget annat. Hoppas att din häst blir bra och svarar på behandling!
 
Det är inte för att *skrämma upp* TS.
Anaplasma är en lömsk sjukdom som kan ställa till mycket, ett blodprov kostar inte mycket.
 
Jag skulle inte provta för anaplasma i det här läget. Det har hittats hältor, de har lokaliserats och de har behandlats. Ge behandlingen en chans, och se om och hur hästen svarar på behandling.

Det är heller inte typiskt för anaplasma att ge enbart "låga hältor fram" eller liknande. Det är en omstridd sjukdom. Behandlingen innebär en risk, en mycket liten men ändock en risk, att hästen dör.

Jag - som behandlat en för erlichios (som det hette då) och alltså inte tillhör de som anser det inte finns - skulle inte i TS läge göra annorlunda än vad som gjorts. Dels för det jag redan skrivit, dels för att blodprov som inte tas i akut fas är svårtolkade.
 
Tack alla för era tankar och tips. Enligt veterinären jag pratat med så finns sjukdomen anaplasma, tidigare känd som erlichios, och är ganska vanlig hos hästar. Däremot är det borrelia som det inte finns några medicinska belägg för hos häst. Man har i experiment smittat friska hästar med borrelia utan att de blivit sjuka, men anaplasmainfektionen är alltså rätt vanlig. Men hög feber är det främsta symptomet för anaplasma, samt svullna ben, och eftersom tempen var så pass låg så var vet. inte orolig.

Min häst verkar svara bra på behandlingen iaf då hon inte alls tyckte att hon behövde stanna inne i boxen hela dagen... Hon plockade upp grimman med tänderna och svingade omkring den för att sedan kasta den rakt ut i stallgången, säkert 15 gånger idag. En gång mot en häst som råkade stå utanför boxen! Glansen i ögonen är tillbaka och hon buffas och håller på som hon brukat innan hon blev hängig. Hon börjar bli sig själv igen. Det känns skönt att hon inte behöver ha så pass ont längre, men jag kan inte sluta tänka på vår framtid... Det här är min första egna häst (efterlängtad i 15 år dessutom!), och jag har aldrig brytt mig så mycket om en annan varelse förut. :(
 
Härligt att det går åt rätt håll :)

Min erfarenhet av hästar som plötsligt blir energilösa är att det handlar om:
1, Ont.
2, För lite /dålig mat.
3, Häst som är rädd om ryttaren, ex om man sätter upp litet barn på moderlig häst ;)

Men jag tror det främst handlar om att hästen kan ha ont.
Min lilla pojk tappade lite bjudning mot hinder, visade sig vara fånganfall.

Hästar...de ställer upp på så mycket även om de har ont någonstans. Underbara och älskade knäppdjur.
 
Ja, hästar ställer verkligen upp i vått och torrt. Fantastiska är dom på det sättet. :)

Jag börjar alltid leta fysiska orsaker när jag upptäcker att saker inte är som de brukar. Och flera gånger de senaste två-tre månaderna har jag bett mer erfarna om hjälp när jag tyckt att hästen känts lite konstig. Men det är ingen som har sett någon hälta. Det tycker jag är jättekonstigt nu. Efter jag hade frågat om hjälp kanske fyra-fem gånger så började jag få svaret att "Du kan inte sluta rida för minsta lilla, då kommer du aldrig komma någonstans med ridningen". Det har jag fått höra minst 10 gånger den senaste tiden, vilket fått mig att börja tvivla på mig själv. Att jag bara inbillar mig. Jag är för känslig. Men av detta har jag lärt mig att jag ska aldrig mer bortse från min egen magkänsla. Den är ganska ofta på rätt spår ändå.
 
Men av detta har jag lärt mig att jag ska aldrig mer bortse från min egen magkänsla. Den är ganska ofta på rätt spår ändå.

Så sant.
Med min fånghäst kändes det inte bra i magen när han tappade bjudning. Var orolig att det var fång som återkommit. Tog ut hemmaveterinär, nej inte fång. Åkte till klinik, nej inte fång. Magkänslan var kvar, och den sa fång.
Så jag ställde av honom även om det kändes tokigt att ifrågasätta två veterinärers utlåtande, vid nästa hovslagarbesök så syntes det i hovarna, fång...

Magkänslan är bra att ha, den ska man lyssna på :)
 
Ja, hästar ställer verkligen upp i vått och torrt. Fantastiska är dom på det sättet. :)

Jag börjar alltid leta fysiska orsaker när jag upptäcker att saker inte är som de brukar. Och flera gånger de senaste två-tre månaderna har jag bett mer erfarna om hjälp när jag tyckt att hästen känts lite konstig. Men det är ingen som har sett någon hälta. Det tycker jag är jättekonstigt nu. Efter jag hade frågat om hjälp kanske fyra-fem gånger så började jag få svaret att "Du kan inte sluta rida för minsta lilla, då kommer du aldrig komma någonstans med ridningen". Det har jag fått höra minst 10 gånger den senaste tiden, vilket fått mig att börja tvivla på mig själv. Att jag bara inbillar mig. Jag är för känslig. Men av detta har jag lärt mig att jag ska aldrig mer bortse från min egen magkänsla. Den är ganska ofta på rätt spår ändå.

Dubbelsidig hälta syns sällan utan visar sig just som bristande bjudning.
 
Ja, hästar ställer verkligen upp i vått och torrt. Fantastiska är dom på det sättet. :)

Jag börjar alltid leta fysiska orsaker när jag upptäcker att saker inte är som de brukar. Och flera gånger de senaste två-tre månaderna har jag bett mer erfarna om hjälp när jag tyckt att hästen känts lite konstig. Men det är ingen som har sett någon hälta. Det tycker jag är jättekonstigt nu. Efter jag hade frågat om hjälp kanske fyra-fem gånger så började jag få svaret att "Du kan inte sluta rida för minsta lilla, då kommer du aldrig komma någonstans med ridningen". Det har jag fått höra minst 10 gånger den senaste tiden, vilket fått mig att börja tvivla på mig själv. Att jag bara inbillar mig. Jag är för känslig. Men av detta har jag lärt mig att jag ska aldrig mer bortse från min egen magkänsla. Den är ganska ofta på rätt spår ändå.

Magkänsla ska man alltid gå på. Men som någon sagt - dubbelsidig hälta syns sällan för en lekman, just för det är båda fram. Utan bjudningen blir sämre, ryttaren har en känsla av att handbromsen är i osv. Men det som syns är oftast inte mer än kortat steg båda fram, vilket kan vara svårt att se det med om man inte vet hur hästen brukar röra sig.

Så det är inte konstigt att ingen sett hälta när du frågat.
 
Det är inte för att *skrämma upp* TS.
Anaplasma är en lömsk sjukdom som kan ställa till mycket, ett blodprov kostar inte mycket.

Syftade inte på just dig utan på att det är lätt att jaga upp sig och se alla möjliga sjukdomar framför sig. Bättre att lita på veterinärens kunskap och låta hen göra sitt jobb...
 
Ja, hästar ställer verkligen upp i vått och torrt. Fantastiska är dom på det sättet. :)

Jag börjar alltid leta fysiska orsaker när jag upptäcker att saker inte är som de brukar. Och flera gånger de senaste två-tre månaderna har jag bett mer erfarna om hjälp när jag tyckt att hästen känts lite konstig. Men det är ingen som har sett någon hälta. Det tycker jag är jättekonstigt nu. Efter jag hade frågat om hjälp kanske fyra-fem gånger så började jag få svaret att "Du kan inte sluta rida för minsta lilla, då kommer du aldrig komma någonstans med ridningen". Det har jag fått höra minst 10 gånger den senaste tiden, vilket fått mig att börja tvivla på mig själv. Att jag bara inbillar mig. Jag är för känslig. Men av detta har jag lärt mig att jag ska aldrig mer bortse från min egen magkänsla. Den är ganska ofta på rätt spår ändå.

Det är svårt med hältor speciellt ledinflammationer som ofta kommer smygandes. Men som du skrev lita alltid på magkänslan och du känner din häst bäst. Men man kan inte heller springa till klinik så fort hästen inte går perfekt det är en väldigt svår balansgång. Jag föredrar att göra en check på klinik 1 ggr/år för att ha lite koll och så att säga "mota Olle i grind" självklart kollar jag även om hästen skulle kännas konstig eller oren på ngt sätt. Men det är som sagt inte lätt att avgöra men man lär sig mer och mer med åren.
 
Ja, hästar ställer verkligen upp i vått och torrt. Fantastiska är dom på det sättet. :)

Jag börjar alltid leta fysiska orsaker när jag upptäcker att saker inte är som de brukar. Och flera gånger de senaste två-tre månaderna har jag bett mer erfarna om hjälp när jag tyckt att hästen känts lite konstig. Men det är ingen som har sett någon hälta. Det tycker jag är jättekonstigt nu. Efter jag hade frågat om hjälp kanske fyra-fem gånger så började jag få svaret att "Du kan inte sluta rida för minsta lilla, då kommer du aldrig komma någonstans med ridningen". Det har jag fått höra minst 10 gånger den senaste tiden, vilket fått mig att börja tvivla på mig själv. Att jag bara inbillar mig. Jag är för känslig. Men av detta har jag lärt mig att jag ska aldrig mer bortse från min egen magkänsla. Den är ganska ofta på rätt spår ändå.

Hej!
Jag hade liknande problem med min, jag kände att det var någon, men varken hovslagare, tränare eller stallkompisar kunde se nåt. Jag åkte in ändå och nog 17 var hästen halt, man bara litegrann på ena hoven på volt i ena varvet. Man känner sin häst bäst och ska alltid lite på magkänslan.

Hoppas nu din pålle blir frisk fort så ni kan ut och ha roligt igen.

/Lavinia
 
Visst ska man lita på sin vet men när det gäller fästingsjukdomar så har en del vet inte mycket kunskap i ämnet.
Se bara vad TS vet sa om borrelia....jag vet flera som har haft just borrelia och min hade både borrelia och anaplasma titer sist och chefsvet ville inte bahandla pga av att det inte fanns en akut infektion, kronisk fanns ju inte...

Lita på sin vet, ja och nej.
 
Visst ska man lita på sin vet men när det gäller fästingsjukdomar så har en del vet inte mycket kunskap i ämnet.

Många veterinärer tror tyvärr blint på SVA som envist hävdar att borrelia inte existerar hos häst. Det verkar onekligen lite konstigt att människor och hundar kan få borrelia men inte hästar enligt SVA. I många andra länder är borrelia dock en vedertagen sjukdom hos häst. I t.ex. England behandlar man hästar för borrelia:

http://liphookequinehospital.co.uk/wp-content/uploads/2012/03/LymeDiseaseinHorses.pdf

Här är en läsvärd artikel om borrelia hos häst:

http://www.equisearch.com/horses_care/health/illnesses_injuries/lyme-disease-detection-in-horses/

Det är nog tyvärr mycket som man fortfarande inte vet när det gäller fästingburna sjukdomar.
 
Många veterinärer tror tyvärr blint på SVA som envist hävdar att borrelia inte existerar hos häst. Det verkar onekligen lite konstigt att människor och hundar kan få borrelia men inte hästar enligt SVA. I många andra länder är borrelia dock en vedertagen sjukdom hos häst. I t.ex. England behandlar man hästar för borrelia:

http://liphookequinehospital.co.uk/wp-content/uploads/2012/03/LymeDiseaseinHorses.pdf

Här är en läsvärd artikel om borrelia hos häst:

http://www.equisearch.com/horses_care/health/illnesses_injuries/lyme-disease-detection-in-horses/

Det är nog tyvärr mycket som man fortfarande inte vet när det gäller fästingburna sjukdomar.

Det håller jag helt med om!
Tyvärr går många hästar runt obehandlade och mår skit.
Hästar "överlever" både Borrelia och Anaplasma men deras livskvalitet utan rätt behandling blir inte bra.
 
Är det en barfotaverkare som verkat hästen att se ut såhär?
En hovslagare som visst har konverterat till barfota delvis, för hen skor också. Var tyvärr inte meddelad om det när jag antilade henom så det blev en tråkig överraskning.
 
En hovslagare som visst har konverterat till barfota delvis, för hen skor också. Var tyvärr inte meddelad om det när jag antilade henom så det blev en tråkig överraskning.
Stackars häst,jag såg bilden nu...
Hoppas du hade ork att anmäla den hovslagaren.hm undrar just
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 044
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 094
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 938
Senast: ll.96
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 318
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp