Slö kattunge, akut eller inte?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Har 2 kattungar som igår kräktes upp massor spolmask. Köpte Banminth avmaskning som dom fick igår kväll. Men honan äter väldigt dåligt, har ätit väldigt lite sen i torsdags. Hon är trött och slö men reagerar på omgivningen men väldigt `mammig`. Har fått i henne lite vätskeersättning och igår några småbitar av hundens färskfoder. Ska jag ringa jourveterinär eller kan jag vänta till på måndag?

Gärna snabba svar!
 
Jag hade nog ringt, bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite, så får veterinären besluta om ni bör fara in
 
Har 2 kattungar som igår kräktes upp massor spolmask. Köpte Banminth avmaskning som dom fick igår kväll. Men honan äter väldigt dåligt, har ätit väldigt lite sen i torsdags. Hon är trött och slö men reagerar på omgivningen men väldigt `mammig`. Har fått i henne lite vätskeersättning och igår några småbitar av hundens färskfoder. Ska jag ringa jourveterinär eller kan jag vänta till på måndag?

Gärna snabba svar!
Ring såklart, varför sitta på buke om du är orolig för en kattunge?! :confused: :banghead:
 
En del blir mer medtagna av avmasking än andra. Om du fått i henne vätskeersättning bör det inte vara akut.
Blir det värre hade jag dock ringt
 
Jag hade ringt!
Skulle inte vågat riskera att vänta till måndagen ifall om hon ätit dåligt sen i torsdags, finns en risk för uttorkning.
Min katt blev dålig och vi valde att ringa efter två dagar, stackarn var uttorkad och fick ligga med dropp en natt för att återhämta sig.
Ring hellre än gång för mycket än en gång för lite.
 
Jag hade ringt!
Skulle inte vågat riskera att vänta till måndagen ifall om hon ätit dåligt sen i torsdags, finns en risk för uttorkning.
Min katt blev dålig och vi valde att ringa efter två dagar, stackarn var uttorkad och fick ligga med dropp en natt för att återhämta sig.
Ring hellre än gång för mycket än en gång för lite.

Ok då ringer jag jourvet.
Tack för svaren!
 
Anledningen till jag frågar här först är att jag är helt nybörjare på kattungar. Naturligtvis ringer jag veterinär när det behövs.
Jag hade avvaktat lite men det är ju jag det ;) du kan ju alltid ringa en vet och säga att du vill rådfråga lite. Det skadar ju inte om du känner dig osäker.
Däremot när det går fel så går det ofta snabbt så ha extra koll på den lilla.
 
Har pratat med veterinär nu och han sa att jag skulle avvakta tills imorgon. Ska ge mer vätskeersättning och hålla koll på tempen. :)

Äter hon inte imån ska jag ringa igen.
 
Anledningen till jag frågar här först är att jag är helt nybörjare på kattungar. Naturligtvis ringer jag veterinär när det behövs.
Ring ALLTID om du är osäker, fråga inte på nätet. Små kattungar kan det snabbt bli kritiskt för och det är bättre att ringa veterinär en gång för mycket istället för att fråga okända på ett forum.
 
Har 2 kattungar som igår kräktes upp massor spolmask. Köpte Banminth avmaskning som dom fick igår kväll. Men honan äter väldigt dåligt, har ätit väldigt lite sen i torsdags. Hon är trött och slö men reagerar på omgivningen men väldigt `mammig`. Har fått i henne lite vätskeersättning och igår några småbitar av hundens färskfoder. Ska jag ringa jourveterinär eller kan jag vänta till på måndag?

Gärna snabba svar!

Jag hade ringt olika veterinärer tills jag hade fått komma in med kattungen. Jag hade inte väntat med en kattunge som är slö och inte har ätit på flera dagar. Hur gammal är den? Hur mycket vätskeersättning har du fått i den? En katts inre organ kan ta stryk redan efter 24 timmar utan mat.

Du kan prova att göra kattungevälling och tvinga i henne försiktigt med en spruta. Har du tur så börjar hon äta den själv. Tänk på att du ska hålla henne som om hon stod upp och åt själv för annars är risken stor att hon sätter i halsen.

Kattungevälling:

Du gör såhär:
Koka upp 5 dl låglaktos eller helt laktosfri mjölk, observera att det ska vara låglaktos eller laktosfri mjölk eftersom det är vanligt att katter inte tål laktos. Laktos kan ge svåra diarréer hos katt.
Vispa i 1-2 msk maizena och 1 msk druvsocker i den kokande mjölken.
Låt svalna. Vispa i 1-2 msk smör under avsvalningen och när det svalnat helt vispar du i en äggula.
Servera ljummet och förvara färdig välling i kylskåp.

Hoppas verkligen att det går vägen med den lilla kissen.
 
ALLA funderingar som har med vård och liknande att göra ringer du till veterinären om först!
Om det hade varit ditt barn hade du förmodligen ringt sjukvårdsupplysningen, eller hur? Samma gäller för djur. Oavsett nybörjare eller inte, rent sunt förnuft!
 
om ett djur (speciellt smådjur) har mycket parasiter som vid avmaskning dör så kan de bli rätt dåliga just pga de döda maskarna, men det är sällan tal om liv och död för djuret själv vid såna händelser och de brukar pigga på sig efter nån dag och alltså inget som jag personligen skulle ha ringt vet för efter en dag, så ta inte så illa vid dig av en del kommentarer här inne.

Piggar de däremot inte på sig efter några dagar så är det läge att ringa och prata med en vet, men så länge de får i sig vätska så är det liksom ingen panik för att de blir slöa i direkt anslutning efter en avmaskning där man vet att där finns många parasiter!
 
om ett djur (speciellt smådjur) har mycket parasiter som vid avmaskning dör så kan de bli rätt dåliga just pga de döda maskarna, men det är sällan tal om liv och död för djuret själv vid såna händelser och de brukar pigga på sig efter nån dag och alltså inget som jag personligen skulle ha ringt vet för efter en dag, så ta inte så illa vid dig av en del kommentarer här inne.

Piggar de däremot inte på sig efter några dagar så är det läge att ringa och prata med en vet, men så länge de får i sig vätska så är det liksom ingen panik för att de blir slöa i direkt anslutning efter en avmaskning där man vet att där finns många parasiter!

Tack för svaret! Naturligtvis ringer jag veterinär så när det behövs, det tvekar jag inte över.

Sen jag pratade med veterinären i eftermiddags har hon fått vätskeersättning och hon har slickat i sig maten jag "kletat" på benet. Och hon verkar lite piggare så hoppas det vänder snart!

Jo imed att jag visste att det var mkt mask så trodde jag att det var därför hon inte åt för magen var full av mask.

När börjar man se mask i avföringen/lådan efter em avmaskning? Var inget i lådan i morses.
 
om ett djur (speciellt smådjur) har mycket parasiter som vid avmaskning dör så kan de bli rätt dåliga just pga de döda maskarna, men det är sällan tal om liv och död för djuret själv vid såna händelser och de brukar pigga på sig efter nån dag och alltså inget som jag personligen skulle ha ringt vet för efter en dag, så ta inte så illa vid dig av en del kommentarer här inne.

Piggar de däremot inte på sig efter några dagar så är det läge att ringa och prata med en vet, men så länge de får i sig vätska så är det liksom ingen panik för att de blir slöa i direkt anslutning efter en avmaskning där man vet att där finns många parasiter!
En kattunge som ätit väldigt dåligt sedan i torsdags och är slö och hängig sitter man inte och rådfrågar om på nätet, man ringer veterinär! :banghead:
 
Nedsatt allmäntillstånd hos en kattunge i mer än ett dygn är raka vägen till veterinären hos mig.
 
Har idag varit hos veterinären efter kontakt med dom imorses. Det var masken som ställt till det, att de kan bli så dåliga när det är mkt mask. Båda kattungarna fick vätska under huden då de va uttorkade. Fick med mat och en liten spruta så jag ska mata de tills dess att de äter själva.
De är piggare nu iaf:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
773
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 456
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 031
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 622
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp