Slog hästen i huvudet – nu utreds tränaren

Bukefalos 30 år!

Den svenske travtränaren slår sin häst i huvudet.
Det visar en film som Trav365 har tagit del av.
Nu har förbundet Svensk Travsport startat en utredning mot tränaren.
– Det har inkommit material till oss som vi tittar närmare på och utreder, säger Mattias Falkbåge på förbundet.

Skötaren viftar mest tycker jag, man ser inte på filmen att hon slår (ev att hon träffar lätt vid första viftningen?) utan hon verkar försöka få hästen att stanna kvar. Jag skulle tippa på, utan att veta och jag lever under en sten så visste faktiskt inte ens vem tränaren var, att hästen levt rövare och kommit lös i transporten, de har kameran på och stannar för att sätta fast den, skötaren viftar med grimskaftet för att den inte ska hoppa ut under vad som verkar vara en gummifastsättning medans tränaren öppnar transporten och går in och då har hästen hunnit vända sig och då slår han honom i huvudet. Jag har inget belägg att det är så och det är såklart ingen ursäkt, till att slå hästen för den typen av bestraffning förstår den ju inte ändå, men skötaren kan jag förstå att hon inte vill att hästen ska ta sig ut och därför viftar med grimskaftet. Slagen förstår jag inte överhuvudtaget, och ja. Man ska vara snäll mot djur. Skönt att förbundet stängde av med omedelbar verkan denna gång.

Det finns en flashbacktråd där folk är oerhört upprörda över misshandeln.

Jag känner mig sorgsen över insikten att jag sett så mycket värre :(... Dvs folk behandlar verkligen hästar som skit.

Undrar om det här leder till ytterligare tapp av spelare, som jag förstått det är det en jättestor och känd tränare.

Skötaren försöker slå hästen på nosen med grimskaftet två gånger, träffar med kedjedelen men ganska lamt, tränaren slår sen med handflatan tre gånger mot hästens hals. Helt opåkallat vad det verkar utifrån det som framgår av klippet, såg inte ut att vara någon farlig situation även om hästen kommit lös inuti transporten. Sen som redan skrivits är det inte det värsta man sett, svårt att säga vad utredningen kommer resultera i, han kan nog komma undan genom att påstå det var en säkerhetsgrej för att hindra hästen bryta ut även om jag skulle kunna sätta en slant på att det var ren aggression från tränarens sida.

Finns klipp i hög upplösning här:

Om det var så att hästen levt rövare och kommit lös så är skötaren reaktion inte överdriven, uppfattar det som att hon mest viftar för att hästen inte ska smita ut.
Men hans agerande??????
Finns ingen som helst anledning till den!!!!!!
Bara att sätta fast hästen isf, om det nu inte är så att den reser lös.

Hon viftar inte utan försöker slå den på nosen och träffar två gånger, så beter sig inte en vettig person, hästen har grimma på sig, det är bara att ta den i grimman.

Om det var så att hästen levt rövare och kommit lös så är skötaren reaktion inte överdriven, uppfattar det som att hon mest viftar för att hästen inte ska smita ut.
Men hans agerande??????
Finns ingen som helst anledning till den!!!!!!
Bara att sätta fast hästen isf, om det nu inte är så att den reser lös.
Håller med. Hans agerande finns det ingen ursäkt för. Snarare att det förvärrar situationen om det är så att min tes stämmer. Man spöar ju inte upp en stressad häst liksom.. (eller ja, man spöar ju aldrig upp en häst men ni fattar vad jag menar)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur