Slog över i transporten

Hästmassören

Trådstartare
Idag skulle vi hämta hem vår nya ponny efter att ha varit på klinik och böjt ben (vilket gick bra!)
När vi skulle åka från kliniken till stallet, så han jag inte komma så långt förrens det brakade till i transporten.
Jag stannade och gick ut och såg då att hästen hade lyckats göra en halv volt över främre bommen och nu låg med böjd nacke, huvudet nedåt och baken rätt upp, fastklämd framför främre bom och mellanvägg.
Jag var hel övertygad om att hästen höll på att dö!
Jag och säljare lyckades efter en del slit få bort hela främre bommen och melanväggen så att hästens bakdel ramlade ner och hon kunde resa på sig.
Hon gick lungt ut ur transporten, ruskade på sig och såg ut som om inget hade hänt.
Enda synliga skadan var ett skrapsår på vänster kota.
Eftersom stallet bara ligger ett par kilometer bort, så ledde jag hästen dit. När vi kom dit sprang jag lite med henne, men hon visade ingen hälta eller annat konstigt.

Bommen i transporten satt inte för lågt, den satt i högsta läget. Det enda som varit "fel" var att grimskaftet som hon stod bunden med, var tillräckligt långt för att hon skall ha kunnat stegra sig och få över frambenen. Eventuellt så slet hon först sönder grimman (tyggrimma, kanske inte världens bästa) innan. Grimman var trasig, men jag vet inte om den gick sönder när hon voltade eller innan.

Nu gick ju allt bra, men det här vill jag INTE vara med om igen!!!!'
Så, i morgon skall jag införskaffa lädergrimma, modell stabil. När jag kör häst nästa gång skall jag också se till att grimskaftet är tillräckligt kort för att hästen inte skall kunna komma över bommen.

Finns det några andra knep eller hjälpmedel som kan förhindra sånt här.
Min dotter kom på att man kanske skulle kunna ha typ en slaghjord, fast vid manken istället för korset, för att förhindra att hästen reser sig.

Några andra förslag?
 
Halsrem är nog det bästa..när jag åker med unghästar brukar jag låta grimskaftet löpa genom ringen på bommen och binda det fram..då behöver man inte binda dom jättekort så dom får panik för dens skull..tänk bara på att dom inte kan få tag på grimskaftet med frambenen och snirkla till det :D, men halsrem är väldigt bra.....
 
Jag har haft två russ som gjort så, far och son (ärftligt???), och det enda som funkade på dem var en halsrem bunden i bommen. Det spelade ingen roll hur kort man knyter grimskaftet, de kommer över ändå.

Jag hade en vanlig textil-halsrem till kor (de är mycket bredare för tunna remmar borde kunna ge skador) och satte fast den direkt på bommen med en läderrem. Sedan är det bara att spänna remmen runt nacken på hästen när man kommit in och bundit upp den. Det sitter en ring i dem från början, men den tog vi bort. De finns i vilken lantbruksaffär som helst antar jag.

/// ghost
 
Inga synliga skador, det var ju bra. Men jag kan starkt råda dig till att ta ut en kiropraktor och gå igenom hästen, det är VÄLDIGT lätt hänt att de skjuter en kota fel vid såna här tillfällen som inträffaade dig. Det är bara ett råd. De behöver inte halta eller visa något trots att kotorna inte ligger där de skall, så gå igenom hästen tillsammans med en kiropraktor för både hästens och din skull.
 
som ghost skriver skall den vara ganska så bred så den inte skär in o skadar...det finns halsremmar i både läder och nylon
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 166
Senast: Thera
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 153
Senast: jemeni
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 384
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 717
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp