Bukefalos 28 år!

SLU fick rätt mot hästägare

Var du där?
Jag tycker att påstå att nätet satt rätt är lika okej/inte okej som att påstå att det satt för lågt. Hur det satt i verkligheten? Det vet bara UDS.

Domstolarna har heller inte tagit ställning till hur nätet satt. Bara att hästägaren har bevisbörda och inte kunnat uppfylla den. Och ingen djurägare kan det. Så med den bevisbördan kan SLU lägga nätet på golvet men påstå det satt rätt. Hästägaren kan inte motbevisa eftersom man som hästägare inte får drälla där.

UDS och de som jobbar där vet. Ingen annan. Det kan ha varit för lågt, och det kan ha suttit helt perfekt.

Läs gärna igen, jag hävdar ingenstans att nätet suttit rätt eller fel, bara att ett "rätt" placerat nät är fel placerat i andra aspekter. Jag skriver "nätet KAN ha varit varit placerat i rätt höjd".

Jag jobbade 9 år på ett av de två största djursjukhusen för häst med just inneliggande patienter och har vårdat otalig hängmattehästar genom åren, så jag är väl insatt i hur det fungerar. Ibland hänger livet på en skör tråd för sådana hästar, och det är som sagt ibland pest eller kolera.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
980
Senast: Bufera
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar avlivades efter flera år av vanvård. Nu har hästägaren dömts av tingsrätten till villkorlig dom och dagsböter. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i norra Sverige anmälde en distriktsveterinär för tjänstefel i samband med att hon fick sina djur beslagtagna. Nu har hon...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett stuteri i mellersta Sverige ska betala över 83 000 kronor till en hästköpare och över 145 000 kronor i rättegångskostnader efter en...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp