SLU fick rätt mot hästägare

Och en rimlig praxis. Det blir för dyrt annars. Vi talar inte om en pryl utan ett levande väsen som är besvärlig att hålla isolerad och inte mår bra av att lindas in i bomull.

Jag tror inte du vill stå för en räkning som avspeglar att man håller strikt hygien mellan hästarna (det inkluderar alltså klädbyte och dusch+ sterilisering)och inte kan man alltid hindra dem från att skada sig själv i alla lägen, det blir dyra behandlingar om veterinärkliniken ska stå för allt.

Jag har inte uttalat mig om det rimliga, det var annan skribent som gjorde. Jag bara utvecklade att det är inte främst att op inte ger önskat resultat de friskriver sig från.
 
Alternativet är att kliniken höjer priset ytterligare så att alla är med och betalar om något gått snett och en häst behöver avlivas på kliniken. Det är lika jobbigt oavsett anledning.

Att skicka en faktura på avlivning efter en sådan olycka känns verkligen som att sparka på någon som ligger. För sådana här ovanliga situationer är jag faktiskt beredd att betala lite högre priser mot att sådana situationer hamnar på "good will kontot".
 
SLU kanske vann den juridiska striden men knappast den moraliska. Nu vet jag iaf vart jag inte skulle skicka min sjuka häst.

De lär som sagt förlorat mångt mer än de vann ja. Jag tror de måste generellt ändra sin approach. Förr kunde de göra/vara lite som de ville. Alternativen var få om det var jour eller hästen behövde mer kvalitativ dygnet runt vård, svårare op osv. Det var de eller Strömsholm liksom.

Nu har de konkurrens. Hård konkurrens både vad gäller öppettider, teknik, kunnande och möjligheter. 30 minuter bort. De kommer inte ha råd att få ryktet kantstött på samma sätt som förr när det oavsett vad man tyckte och tänkte fanns noll realistiska alternativ.
 
När jag lämnade in min häst på slu för operation fick jag skriva på ett papper där jag friskrev dem allt ansvar, oavsett hur operationen gick och vad som hände. Det går väl oftast bra men det kändes inte helt ok faktiskt.
Det gjorde jag med när jag lämnade in min häst för operation. Jag är alltid rätt nojjig för vad som kan hända min häst men samtidigt så ser jag att det är nästintill nödvändigt från klinikens sida att ha en sådan friskrivning eftersom de omöjligen kan ta ansvar för om t.ex. en annan hästägare kommer dit med en häst som bär på smitta eller ansvara för om min häst helt plötsligt blir skrämd av något oförutsett och drar iväg. På samma sätt som jag inte skulle kunna tänka mig att hålla en stallägare ansvarig för om en olycka hände min häst när den stod uppstallad i stallägarens stall. Om det sedan skulle handla om felaktigt handhavande så är det ju en annan sak men då kommer man tillbaka till de ack så svåra bevisfrågorna som var avgörande i det här fallet.
 
Har haft häst på SLU pga. Kolik, år 2015. Tyckte det var stressigt och rörigt där, och folk verkade ha dålig koll. (När hästen hämtades). Är inte förvånad att något sånt händer där...
Men deras moraliska agerande där ger ju definitivt inte mer goodwill åt de! Nä, skäms SLU! :mad:
 
Det är väl omhändertagandet av kroppen som är den dyraste biten. Tror jag betalade över 6000 kr sist när dom skulle hämta kroppen.
Inte konstigt att det förekommer bortskänkesannonser på riktigt gamla hästar då. Ägarna kanske helt enkelt inte har råd att avliva.
 
Har haft häst på SLU pga. Kolik, år 2015. Tyckte det var stressigt och rörigt där, och folk verkade ha dålig koll. (När hästen hämtades). Är inte förvånad att något sånt händer där...
Men deras moraliska agerande där ger ju definitivt inte mer goodwill åt de! Nä, skäms SLU! :mad:
Det är precis samma som jag känner har hänt med det stora djursjukhuset i söder. Deras priser har stigit, men det känns som om kvaliteten har sjunkit de senaste åren. Stressigt och rörigt där också. Jag har tyvärr inte samma förtroende för kliniken längre. Tråkig utveckling.
 
Inte konstigt att det förekommer bortskänkesannonser på riktigt gamla hästar då. Ägarna kanske helt enkelt inte har råd att avliva.
Då ska man inte ha häst.
Avlivningskostnad måste finnas i budgeten.
Vad gör man annars om hästen blir sjuk, gammal etc?
Det kan vara ngt försäkringen inte tar. Och man kanske inte har tid att vänta på att få den utdömd.
 
En kompis lämnade in sin häst pga kolik på en av de 3 stora klinikerna.
Väl där när han stått på svält några dagar hade ett ljushuvud hängt en påse med hö på utsidan av hans box. Han nådde påsen genom gallret och åt både ikeapåse och hö.
Behöver jag tala om att det blev fler dagar där pga sämre mående hos häst?
Min vän är dock ett rivjärn. Så hon fick kliniken att stå för vård iaf några av de dagarna. Men jag tror inte de tog alla dagar efter påsen, utan några.
Ingen ursäkt!
 
Många intressanta kommentarer av okunskap i tråden.

Hästen är vårdad i hängmatta och har därmed försetts med hönät, det är så det går till. Ett alltför högt hängt hänät kan medföra komplikationer lungor och luftvägar då hästen konstant har huvudet högt. Hängmattan hindrar oftast hästen från en bekväm ätposition från marken och för att hålla en häst sysselsatt i veckor och ibland månader utan att sedera ner hästen så förses hängmattehästar med foder konstant dygnet runt för att förhindra att de försöker ta sig ur mattan i tristess eller panik.

Hönätet kan ha varit placerat i rätt höjd, men en häst som får panik i en hängmatta kan veva rätt ordentligt med ben. Så jag tycker många av er spm kommenterat drar lite snabba slutsatser.

Man blir väl informerad om riskerna med att vårda i hängmatta, ibland är det pest eller kolera. Ta bort hästen direkt eller göra att försök med hängmatta, vilket är riskfyllt på många vis då det är långt ifrån alla hästar som finner sig i det.
 
Många intressanta kommentarer av okunskap i tråden.

Hästen är vårdad i hängmatta och har därmed försetts med hönät, det är så det går till. Ett alltför högt hängt hänät kan medföra komplikationer lungor och luftvägar då hästen konstant har huvudet högt. Hängmattan hindrar oftast hästen från en bekväm ätposition från marken och för att hålla en häst sysselsatt i veckor och ibland månader utan att sedera ner hästen så förses hängmattehästar med foder konstant dygnet runt för att förhindra att de försöker ta sig ur mattan i tristess eller panik.

Hönätet kan ha varit placerat i rätt höjd, men en häst som får panik i en hängmatta kan veva rätt ordentligt med ben. Så jag tycker många av er spm kommenterat drar lite snabba slutsatser.

Man blir väl informerad om riskerna med att vårda i hängmatta, ibland är det pest eller kolera. Ta bort hästen direkt eller göra att försök med hängmatta, vilket är riskfyllt på många vis då det är långt ifrån alla hästar som finner sig i det.

Var du där?
Jag tycker att påstå att nätet satt rätt är lika okej/inte okej som att påstå att det satt för lågt. Hur det satt i verkligheten? Det vet bara UDS.

Domstolarna har heller inte tagit ställning till hur nätet satt. Bara att hästägaren har bevisbörda och inte kunnat uppfylla den. Och ingen djurägare kan det. Så med den bevisbördan kan SLU lägga nätet på golvet men påstå det satt rätt. Hästägaren kan inte motbevisa eftersom man som hästägare inte får drälla där.

UDS och de som jobbar där vet. Ingen annan. Det kan ha varit för lågt, och det kan ha suttit helt perfekt.
 
Var du där?
Jag tycker att påstå att nätet satt rätt är lika okej/inte okej som att påstå att det satt för lågt. Hur det satt i verkligheten? Det vet bara UDS.

Domstolarna har heller inte tagit ställning till hur nätet satt. Bara att hästägaren har bevisbörda och inte kunnat uppfylla den. Och ingen djurägare kan det. Så med den bevisbördan kan SLU lägga nätet på golvet men påstå det satt rätt. Hästägaren kan inte motbevisa eftersom man som hästägare inte får drälla där.

UDS och de som jobbar där vet. Ingen annan. Det kan ha varit för lågt, och det kan ha suttit helt perfekt.
@Sockerbit tar inte ställning till hur nätet satt utan förklarar hur det kan ha gått till och påtalar svårigheten att sätta nätet på ett 100% säkert sätt samtidigt som hästen får en så bra ätställning som möjligt.
 
@Sockerbit tar inte ställning till hur nätet satt utan förklarar hur det kan ha gått till och påtalar svårigheten att sätta nätet på ett 100% säkert sätt samtidigt som hästen får en så bra ätställning som möjligt.

Ja. Men tycker samtidigt att det är en massa påståenden av okunskap. Och just för att ingen vet tycker jag alla är lika fel eller rätt, eller kunniga/okunniga. Man kommer ju heller aldrig få veta svaret. Och hästar kan fastna i allt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
980
Senast: Bufera
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar avlivades efter flera år av vanvård. Nu har hästägaren dömts av tingsrätten till villkorlig dom och dagsböter. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i norra Sverige anmälde en distriktsveterinär för tjänstefel i samband med att hon fick sina djur beslagtagna. Nu har hon...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett stuteri i mellersta Sverige ska betala över 83 000 kronor till en hästköpare och över 145 000 kronor i rättegångskostnader efter en...
Svar
0
· Visningar
630
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp