Slukar saltstenen!

R

roxy

Hej!
Finns det någon som har erfarenhet från sin/sina hästar som slukar en saltsten på en vecka?!!
Det här har min häst börjat med den senaste månaden. Stora bitar tuggar den loss, och dricker väldiga mängder vatten på det. Den rids inte speciellt mycket, och svettas inte heller. Saltstenen är en ren saltsten utan mineraler.
Någon som har en idé om vad det kan röra sig om för nåt? Är det en ren olat eller? Den tuggar också väldigt mycket på boxinredningen... Ska man ta bort saltstenen och istället lägga lite vanligt grovsalt i kraftfodret?
:confused:
 
Min pålle ÄTER oxå saltsten, en sten på 3 dgr så jag har tagit bort den och kompletterar med salt i kraftfodret hur mycket är svårt att råda andra eftersom man gör en egen foderstat. Jag tror inte att det är nyttigt att äta så mycket salt. För att inte tala om allt pink!! som blir.
För min pålle är det en olat. :crazy:
 
Min hest klør seg bare på den... Jeg ser han har slikket litt på den, men han synes visst den er best til kløing! ;) Så jeg burde vel også gi han litt salt i foret i stedet...
 
Min pålla äter också upp en saltsten på 3 dgr, så hon får löst salt i fodret istället. Vilket jag egentligen tycker är bättre. Kan då dosera saltet utifrån hur mycket hon svettas.

För min pålla är det en olat.
 
Japp, min häst åt också på saltstenen. Antagligen är det en ovana hon har lagt sig till med när hon var skadad och uppstallad länge. Nu ger jag löst salt (krafft) i fodret. Tycker förövrigt att detta är mycket bättre eftersom man vet hur mycket och när hästen får i sig saltet. Dessutom tror jag inte att det är speciellt nyttigt att få rent salt direkt på tungan...
:rofl:
//Malin
 
Det låter som om din häst har tråkigt och äter saltstenen bara för det.
Se till att den har något att göra i boxen, ge den hö, halm eller varför inte julgranen att tugga på!
Den kanska inte får nog med motion utan hittar på sådana bus pga överskottsenergi.
Att den dricker mycket är inte så konstigt, man blir törstig av mycket salt...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Har en hund med möjlig tonsillinflammation, han dricker enorma mängder vatten, antagligen för att det lenar i svalget. Har fått...
Svar
10
· Visningar
1 885
Senast: Steffe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 102
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp