Sluta = 4 spår

Sv: Sluta = 4 spår

För att hästen inte ska ledsna så är det nog inte bra att rida för långa Slutor. I "Dressyrskola" så står det iaf att man inte ska rida Sluta (eller nån övning i över huvud taget) så länge, speciellt inte i den tvärningen. Min häst blir inte seg av att rida Sluta (han tycker att det är kul :P), men jag tror mer på att korta sträckor ger bättre resultat än att bara sitta och harva runt, runt för att få till den perfekta Slutan.
Elin
 
Sv: Sluta = 4 spår

PathOfClovers skrev:
Om man sitter och rider slutor ett helt pass kanske det blir jobbigt för hästen, men inte så att den inte orkar tävla sen. Om du tycker att din häst känns mer avslagen på tävling för att du har tränat slutor i veckan så är nog din häst lite för otränad.

Jag tror att du har missförstått mig. Jag säger inte att man Aldrig ska träna Slutor, man får j göra det varje dag om man vill, men inte så långa sträckor. Det är precis som med galopp. Själva fattningen och de 3 första stegen stärker hästen, men inte resten av galoppen (inte lika mkt iaf).
Elin
 
Sv: Sluta = 4 spår

Hej!
Har pratat lite om detta idag på workshopen med Elisabeth Lundholm och ett par domare.

Ändringen är till för att främja böjningen och den samling som kommer genom en rätt riden sluta.

De tycket inte vi skall göra någon stor grej av detta utan främst fokusera på form, flyt och samling så kommer detta att lösa sig.
Det gäller ju främst travslutor, då galoppslutorna oftast ligger på diagonalen.

Och snälla Akustisk, blanda inte ihop sluta och skänkelvikning. De är 2 helt olika rörelser - med olika syften.
 
Sv: Sluta = 4 spår

Men första gången skrev du inte att du menade att längre sträckor tröttar ut hästen, utan du skrev att det var tvärningen som gjorde det.
 
Sv: Sluta = 4 spår

Beauty_Boss skrev:
För att hästen inte ska ledsna så är det nog inte bra att rida för långa Slutor. I "Dressyrskola" så står det iaf att man inte ska rida Sluta (eller nån övning i över huvud taget) så länge, speciellt inte i den tvärningen. Min häst blir inte seg av att rida Sluta (han tycker att det är kul :P), men jag tror mer på att korta sträckor ger bättre resultat än att bara sitta och harva runt, runt för att få till den perfekta Slutan.
Elin

Vi menar inte att man bara ska rida slutor hela passet. Precis som du säger så är det viktigt att man alltid varierar och inte övertränar någon rörelse. Dock ser vi inget fel på att rida slutor på 4 spår, för den skull behöver man inte harva runt för att få till den perfekta slutan som du uttrycker dig.

Mvh//LG
 
Sv: Sluta = 4 spår

Jag tror att vi (de två sista + jag) har missförstått varandra. Jag ber så mycket om ursäkt om jag har sagt något som är Helt fel, det är så lätt att skriva på ett sätt och tro att alla ser det ur ens egen synvinkel. Precis som att jag slänger en pannkaka i golvet (tex), vissa kan ju tycka "Gu va hon är otacksam och inte äter" och vissa kanske bara garvar eller tror att jag tappade den?
Elin
 
Sv: Sluta = 4 spår

Ja, du har så rätt. Inte alltid lätt att uttrycka det man vill i skrift. Kul att vi är överrens nu :-).

Mvh//LG
 
Sv: Sluta = 4 spår

Tackar för att du förstår :D Var lite rädd att ni skulle bli ännu agare på mig :o Vet att jag är dålig på att förklara, mina lärare brukar Ofta missuppfatta mina uppsatser, haha ;)
Elin
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 984
Senast: Jeps
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 866
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp