Bukefalos 28 år!

sluta amma - börja med flaska

Vilsa

Trådstartare
Jag har helammat min tjej i 4,5 månader, sedan fick hon börja med smakisar. Nu, vid 6 månader, äter hon ett huvudmål + 1 grötmål om dagen och ammas sedan resten. Hon ammar massor även under nätterna. Jag skulle vilja sluta med amningen men antar att man måste vänja av lite långsamt...

Försöker vänja henne med flaskan, men hon gillar inte vällingsmaken (har iofs bara provat ett märke ännu med havrevälling, tänker att hon kanske lär sig tycka om smaken, jag matar då med sked), och hon gillar inte heller nappflaska! Hon bara tuggar och sormar runt med den i munnen - suger inte som hon ska och får inte i sig särskilt mycket. Kan man ge välling ur något annat? Jag har provat med pipmugg men då fick hon ont av pipen i munnen... Kanske är dumma frågor men jag har inte nån tidigare erfarenhet så jag har ingen aning!! :confused: Är et nåt annat man ska tänka på när man försöker sluta med amningen?
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Jag skulle ge ersättning istället för välling (med undantag för välling till kvällen).
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Ge ersättning istället för välling.

Jag gav ersättning fram tills min dotter var 1 år ( så som Turbo beskriver ).

Vad har du provat för flaska, det finns en mängd olika så det kanske krävs en del prövande.
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Börja med att blanda bröstmjölk och ersättning. Då känner hon igen smaken lite mer.

Jag ammade min dotter på natten i över 1 år. Hon vägrade flaska tills hon var 8 mån (men åt smakisar) och sen även fast hon åt välling så vaknade hon och skulle ha bröstet. För att sen en natt så började hon sova 20-09 :eek: Och gör fortfarande, kan räkna på mina fingrar hur många nätter hon vaknat.

Jag tror hon ville ha bröstet mer som trygghet, det var så mycket intryck och drömmar fram tills hon blev 14-15 månader.

Du kan ju testa att ge gröt på kvällen så kanske hon sover lite längre.
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Jag skulle precis som tidigare sagts i tråden ge ersättning istället. Kolla också flasknapparnas storlek, är det för litet hål blir det svårt för dem att suga ut, är hålet för stort kan de bli irriterade över att det kommer för mycket på en gång. Man får prova sig fram!
Vi gilla Dr Browns nappflaskor men det finns ju många andra alternativ om man vill prova sig fram.
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Tack för tipsen! Jag har provat 3 olika nappflaskor, men jag ska prova fler och se om hon vänjer sig. Såg i affären att det fanns ersättning från 4 och 8 månader, så jag antar att det är de hon ska ha istället då! Har gett vid några tillfällen tidigare och ersättningen slank ner då i alla fall. Det är bara flaskan som är problemet, men vi ska kämpa på! :)
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Enda flaskan som funkat med vår dotter är Tommee tippie. Vet inte hur mycket pengar vi lagt ut på olika sorters flaskor och nappar, men denna funkar.
Sen har jag varit envis och provat lite varje dag/kväll och till slut så har det gått bra.
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Sådär var det för oss också. Jag fortsatte helt enkelt med amningen, eftersom bebis uppenbart föredrog det. Nu ett halvår senare har amningen trappats ned av sig själv, ammar bara en gång per dygn numer. För mig var det en mycket enklare lösning än att hålla på att traggla med flaskor och välling och ersättning som bebis egentligen inte vill ha.
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Om jag var du hade jag nog lagt ner det hela och ammat några månader till, tills barnet kunde äta mer riktig mat, gröt mm och välling eller ersättning inte längre var nödvändigt. Jag hade tyckt det var enklast. Framåt 10 månader lever de flesta barn mest på "mat" ändå.
Lycka till hur du än gör :)!
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Jag gjorde likadant som Mabuse. Mitt barn hade redan tagit flaska och napp i ett par månader men en dag var det stopp och han ville inte någon vanlig mat heller, så mellan 6-13 månader fick jag vara hos honom var tredje timme. Nu funkade det bra i våra liv, och det var skönt att kunna göra det som var smidigast för alla.
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Om hon är sex månader så behöver ni ju inte gå "omvägen" om ersättning. Det som gör att de hellre accepterar ersättning är att det, precis som bröstmjölk är väldigt sött. Det är inte vällingen. Jag har gjort så att jag har "pimpat" vällingen med t ex mangopuré eller äpplemos i början och sen har jag kunnat minska på purén allteftersom. Efter ett litet tag har de ätit sin välling med glad min även utan puré. Att många barn vägrar nappflaska tror jag hänger ihop med att de inte vet/förstår att det är något som ger mättnad. Hunger för spädbarn är = smärta eller obehag och det enda som de vet som lindrar är att amma. En konstig nappflaska med nåt konstigt i är alltså helt ointressant, om man är lite enträgen och droppar i dem söt välling från nappflaskan så märker de efter några gånger att man blir mätt även på det sättet. Jag har upplevt dessutom att man måste försöka med nya saker när barnet är lagom hungrigt, inte för mycket för då blir de nästan panikslagna och vill amma för att dämpa hungern och inte för mätta får då har de inget intresse av att få i sig mer mat. På något sätt får man försöka hitta rätt tillfälle att introducera nya saker. Jag tycker att många är väldigt kategoriska och snabba med att bestämma sig utifrån ett enda försök att barnet gillar inte potatis/nappflaska/havrevälling eller vad det nu kan vara. Felet var kanske bara att man inte hittat rätt tillfälle att prova! Vill du fortsätta försöka sluta med amningen så gör det genom att ersätta ett mål i taget under en längre period. Ofta kan det vara ett sätt att få sova lite bättre på natten för de blir lite mättare på välling än på bröstmjölk. Jag har tyckt att från ca 4 månaders ålder har våra tjejer "behövt" nåt mer mättande än bara bröstmjölk och velat amma väldigt ofta, vissa mammor tycker att det funkar OK och vissa kanske tycker att man hellre vill stödmata med något annat. Vill du inte "bråka" så fortsätt amma, det är det bara du som kan bestämma!

Lycka till!

/Lilo Wonder
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Men rekomendationen är att ge ersättning/amma minst till 1 år, just för att ersättning/bröstmjölk innehåller saker som inte vällning gör (omega 3 bla om jag minns rätt)

Sen beror det förstås på hur barnet äter i övrigt, min "stora" dotter åt bra med mat och ville bara ha flaska till natten när hon var runt 8 månader.

Min lilla dotter är 9 månader och dricker fortfarande runt 5 flaskor ersättning/dygn, där hade det inte blivit bra att bara ge vällning.

TS skriver att hennes barn ammar mycket så om hon ersätter all ammning med välling så blir det väldigt mycket vällning (nu kanske inte alla amningstillfällen blir ersatta med flaska men om).

Sen är det inget krav att man måste ge vällning, tycker inte barnet om det och hellre dricker ersättning så finns det ingen anledning att "tvinga" barnet att dricka vällning.
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Jag tycker det kan finnas fördelar med att inte ge välling också, och gå direkt från amning till gröt/mat, för då slipper man ju vänja av kvällsvälling etc också, utan hela avvänjningen är klar när man slutar amma, barnet äter mat helt och hållet.

Välling är som jag har förstått det en väldigt svensk tradition, så det är absolut ingenting barn måste få för att må bra.
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Sådär var mitt ena barn också, vägrade flaska. Försökte flera gånger med olika flaskor och det bara gick inte, och vi ville kunna ge flaska för att jag skulle kunna få lite "frihet". Men så en dag så tog han bara flaskan var väl 8 mån då, dagen efter så vägrade han amma. Då var det bara flaskan som gällde, så det kan gå väldigt fort när det väl vänder!!

kl

För min del tyckte jag att vällingperioden var väldigt skön. En flaska på morgonen innan dagis var väldigt bra, speciellt när man måste dra upp barnen före kl 6, så vet man att de fått i sig lite på morgonen.
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Tack för era svar.

Jag vet att amning är det bästa för barnet, men jag är ensam med min dotter och försöker plugga och jobba lite samtidigt, det är oerhört uttröttande att inte få sova om nätterna och jag skulle vilja bli mer "fri". Dottern har en mormor och morfar som gärna är barnvakt och jag skulle önska att hon kunde sova över någon natt hos dem ibland. Så jag tänker att det bästa för min dotter är att jag orkar vara den bästa mamman jag bara kan, och för att orka så behöver jag lite egen tid också, och skulle jag få sova nätterna skulle jag få ännu mer ork. Dessutom studerar jag på distans och har en skolförlagd helg att åka till i augusti, vilket innebär att jag måste åka ifrån henne fredag till söndag. Vore smidigt om hon inte ammades så mycket då, annars vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det hela... Men jag vet att det tar tid och att det handlar om nedtrappning så det är ju det jag håller på med nu...

Som det är nu så har jag fortsatt amma, flaskan ratas fortfarande, välling går däremot an med sked. Gröt äter hon med god aptit i alla fall, hon får 1 -2 portioner av det. Och så får hon ett lagat mål mat per dag + lite mellanmål i form av frukt eller bär. Jag undrar när man kan börja lägga till ett mål riktig mat till, nu äter hon lunch och efter det är det gröt till kväll o eftermiddag. Hon är ju dessutom en rejäl dam på över 10 kg så det känns som om bröstmjölk egentligen inte mättar så himla bra längre...
 
Sv: sluta amma - börja med flaska

Hoppas du inte tog mitt svar som något "jag tycker minsann du ska amma mer", jag utgick bara från att jag själv tyckte det var enklare att slippa krångla med välling mm när barnet hellre ville amma. Din siyuation ser ut på ett sätt att det ju inte verkar vara den enklaste lösningen som det var för mig. Om hon gillar mat, så prova ett mål till, o se omm hon kanske vill dricka lite ersättning ur mugg e d som måltidsdryck.

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Dottern är nu 8 månader och ammar fortfarande till största delen. Smakar gärna maten vi äter, men äter inga mängder och är långt ifrån...
Svar
12
· Visningar
1 146
Senast: megin
·
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 402
Senast: inverterad
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 417
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 670
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp