Sluta drömma...

Skulle du vilja sluta drömma

  • Ja

    Röster: 20 18,3%
  • Nej

    Röster: 89 81,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    109

Jamtland

Trådstartare
Om ni kunde välja, skulle ni låta bli att drömma då? (Jag vet att drömmar är ett sätt att bearbeta, men vi bortser från det just nu).

Som ni kanske förstår på frågan så minns jag mest enbart otrevliga drömmar, inte direkt mardrömmar men vaknar ofta med obehagskänslor och har svårt att släppa det jag drömt.
 
Jag blev sjuk för några år sedan och har över huvud taget inte kommit ihåg drömmar/drömt. Nu har jag fått en ny medicin som har rikliga/verklighetstrogna drömmar som biverkning och det känns definitivt bra att drömma. Dels känner jag igen mycket dagrester och dels utökar det min för tillfället ganska smala upplevelserepertoar. Bara ibland påverkar de dagen efter.
 
Nä, jag tycker om att drömma! Men jag önskar att jag hade kunnat bestämma lite mer vad jag skulle drömma. För ibland kommer de där härliga drömmarna som gör att man nästan svävar lite på moln ett tag för att jag fått uppleva nåt som jag aldrig får chansen att göra i verkliga livet.
 
Jag kanske är lite knäpp, men jag gillar att drömma otrevliga drömmar. Om jag vaknar efter en fin dröm, då blir jag besviken på hur jäkla uselt mitt liv är. Om jag däremot vaknar efter en otrevlig dröm, då kan jag åtminstone vara glad åt att verkligheten är bättre och att allt hade kunnat vara värre än vad det är.
 
Nej tack. De ger mig ingenting utom en känsla av att jag hade kunnat sova bättre/djupare.
Utom dåliga/stressdrömmar då, som också kan bidra med olustkänslor eller ont i magen i flera timmar efter.
 
Jag valde ja! För drömmarna påverkar min sömn negativt iom att jag vaknar så pass många gånger under natten. Jag minns inte en enda "drömfri" natt sen tonåren. Jag kommer ihåg mellan 5-15 drömmar per natt och det är utmattande, oavsett om det är de sjuka drömmarna eller bara de ordinära.

Om jag hade sluppit vakna och sluppit komma ihåg så många drömmar så hade drömmarna gärna fått finnas kvar. Alltså om jag kunde haft bra sömnkvalitet drömmarna till trots.
 
Jag fullkomligt älskar mina drömmar. Även om jag till 85% drömmer mardrömmar som är fruktansvärda är det härligt att sedan vakna och typ "wooow, gjorde min hjärna det där monstret? Fan vad coolt!"

Eller när man drömmer alldeles för verklighetstroget om att bästisen dött eller liknande och skickar iväg ett sms för att bekräfta att hon fortfarande finns och får ett hjärta tillbaka. Den ångesten och avgrundsdjupa sorgen man vaknar med. Älskar dem med. Tror att det är för att jag gillar mina känslor, dåliga som bra. I bland får jag testa på känslan av att min bästis har dött, men det är inte på riktigt och känns mer som en förberedelse för det som kanske kommer. Det är lite svårt att förklara. Jag kanske är konstig?

Alla de coola otroliga saker man gör i bland i drömmar! Hur kan man inte vilja ha drömmar? :D 100% underhållning.
 
Jag drömmer inte (och har nog aldrig gjort det heller, såvitt jag kan minnas) så för mig är det normalläget.

Möjligen att jag drömt nån enstaka gång som yngre, men det har jag isf glömt bort för länge sen.
 
Tycker det är trevligt att drömma även om jag sällan minns särskilt mycket.
Vaknar i princip aldrig under natten, händer kanske två gånger per år.
 
Hade gärna sluppit drömmarna. Drömmer mycket mardrömmar. Helt fruktansvärda drömmar som pågår länge. Har lärt mig väcka mig själv när det blir för läskigt men det är ändå svårt att somna om efteråt. Vissa mornar när jag vaknar känner jag att jag drömt mycket, känner mig inte så utvilad i hjärnan då. En tydlig känsla men låter lite flummigt :p
 
Jag tänkte drömma som i att dagdrömma! Jag dagdrömmer EXTREMT mycket men ser det som en slags planering, ett inre vision board (eller vad de nu kallas, där man sparar bilder etc som representerar ens dröm och önskan om framtiden). Att inte kunna dagdrömma hade varit fasansfullt!!

Nattdrömmarna lever jag gärna med, även fast vissa återkommande visar på mina rädslor och de är inte roliga.....
 
Drömmer mycket konstiga drömmar och det känns som det inverkar negativt på min sömn. Känner mig liksom inte lika utvilad, så jag hade gärna sluppit dem.
 
Absolut inte! Drömmar har flera funktioner som jag är övertygad om har stor betydelse vårt välbefinnande.
För mig är obehagliga drömmar varningssignaler. Till exempel är mina värsta drömmar såna där människor på olika sätt gör intrång på min integritet. Det är tecken på att jag känner mig stressad och pressad och inte lyssnar på vad jag behöver.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 252
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 359
Senast: tuaphua
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 437
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp