Sluta rida?

Låt mig förtydliga: Jag har undersökt, och inte hittat någon sådan. Men jag kan ju ha missat något. En del mindre verksamheter är inte så synliga på nätet. Upplys mig gärna, om någon vet att det finns!
Det finns en lyxridskola på lusitanos på Fors Gård. Där har man upplägget att man är medryttare på en häst. Då rider man lektion en gång i veckan och självständigt två gånger. Nivån är LA minst. Ganska dyrt runt 5 tusen tror jag. Men å andra sidan rider man välutbildade hingstar i childericsadel och kandar.
Bussen stannar utanför.
 
Det finns en lyxridskola på lusitanos på Fors Gård. Där har man upplägget att man är medryttare på en häst. Då rider man lektion en gång i veckan och självständigt två gånger. Nivån är LA minst. Ganska dyrt runt 5 tusen tror jag. Men å andra sidan rider man välutbildade hingstar i childericsadel och kandar.
Bussen stannar utanför.
Det står att man ska ha tävlat LA dressyr för att få rida där - det har inte jag, dessvärre. Jag är hoppryttare i första hand, så det har inte blivit mer än LB i dressyren på tävling. Kul upplägg, annars!
 
Man behöver inte ha tävlat LA utan det räcker om man rider på nivå LA.
Står ordagrant att man behöver ha vana av minst LA.
Det är ett kul upplägg. Har själv ridit där och kommer säkert göra det igen.
Deras lusitanos är jättefina.
 
Man behöver inte ha tävlat LA utan det räcker om man rider på nivå LA.
Står ordagrant att man behöver ha vana av minst LA.
Det är ett kul upplägg. Har själv ridit där och kommer säkert göra det igen.
Deras lusitanos är jättefina.
Är inte LA tävling och LA nivå samma sak? Dvs, rider man på LA nivå ska man utan problem kunna lotsa runt en genomsnittlig lättklasshäst på godkända procent i LA på tävling. Det är jag inte säker på att jag skulle klara. Det finns ju en anledning till att jag inte startat det.
 
Är inte LA tävling och LA nivå samma sak? Dvs, rider man på LA nivå ska man utan problem kunna lotsa runt en genomsnittlig lättklasshäst på godkända procent i LA på tävling. Det är jag inte säker på att jag skulle klara. Det finns ju en anledning till att jag inte startat det.
Inte riktigt. Tycker jag. Oftast tränar man ju ett snäpp svårare än den klass man tävlar.
Jag tror mest de satt den gränsen för att definiera ungefär vilken nivå ryttaren ska ha och att inga nybörjare ska få för sig att boka In sig på lektion.
 
Är inte LA tävling och LA nivå samma sak? Dvs, rider man på LA nivå ska man utan problem kunna lotsa runt en genomsnittlig lättklasshäst på godkända procent i LA på tävling. Det är jag inte säker på att jag skulle klara. Det finns ju en anledning till att jag inte startat det.
De menar nog mest att man typ ska kunna rida skänkelvikningar. Det brukar inte syfta på tävlingsnivå rakt av 😊
 
Det finns en lyxridskola på lusitanos på Fors Gård. Där har man upplägget att man är medryttare på en häst. Då rider man lektion en gång i veckan och självständigt två gånger. Nivån är LA minst. Ganska dyrt runt 5 tusen tror jag. Men å andra sidan rider man välutbildade hingstar i childericsadel och kandar.
Bussen stannar utanför.
Såg nu att deras pris gått upp till drygt 6000. Och så rider man självständighet en gång per vecka.
Jättedyrt, men det kan nog vara värt det för en ryttare som vill utvecklas. Hästarna går i passage och piaff väldigt lätt och man får en riktigt härlig ridkänsla.
 
Såg nu att deras pris gått upp till drygt 6000. Och så rider man självständighet en gång per vecka.
Jättedyrt, men det kan nog vara värt det för en ryttare som vill utvecklas. Hästarna går i passage och piaff väldigt lätt och man får en riktigt härlig ridkänsla.
6000 för 9 ridpass? Det är rätt saftigt, tycker jag. Nånting för den med mycket pengar som älskar lusitanos.
 
Till Mabuse,
Jag har läst igenom hela tråden nu, och din frustration över nuvarande situation lyser genom inläggen. Jag tycker att du ska sluta rida på nuvarande ridskola så fort som möjligt. Det är en sak att det ingår en hel del idéellt arbete när du rider i tävlingsgrupp, men om det är så stelbent att du inte kan fira ditt barns födelsedag är det ju sjukt. Även om du har gillat att rida där, och tidigare har trivts, så kommer den här situationen att äta upp dig inifrån. Det ska vara roligt att vara i stallet, och en sådan sak som att en person inte hälsar efter att du åkt hem när du fullgjort dina uppgifter vittnar om att miljön inte är bra. Lämna innan du är helt nedbruten!
Jag tycker att man kan jämföra med ett jobb där man inte trivs för att stämningen är osund. Det finns ingen vinst med att stanna för att försöka bevisa att man har rätt. Vänd om och gå, och titta inte tillbaka.

Du har ju ridit där länge, och jag tror att en paus kan ge nya insikter. Troligen har även du förändrats under de 20 år du ridit där, och att upplägget (och dåvarande organisation) passade då betyder inte att det passar lika bra nu.
Du är ju också, vad jag kan förstå, i en fas i livet med små barn. Sådant tar tid, och måste få ta tid.

Så småningom kommer du kanske tillbaka till ridningen i någon form. Eller så hittar du något annat. Men lämna det där stället där du inte längre är välkommen. Stå upp för dig själv! Lämna! 💪
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 602
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp