Sluta rida?

Det är ju för all del en viss skillnad på två dagar i veckan och fem. Jag har tid att åka till stallet 2-3 dagar i veckan, vissa veckor kanske bara en eller ingen dag. Låter det rimligt, tycker du? Jag har dessutom inte råd att ha en egen häst.

Jag skulle inte vilja ha en häst som jag bara såg 2 gånger i veckan, det skulle kännas alldeles för osäkert. Antingen skulle den då stå väldigt mycket, eller så fick jag ha en medryttare som red och träffade hästen mer än jag. Ingetdera känna lockande, och värt att försaka familjens ekonomi för. Egen häst är liksom inte meningsfullt när man har så lite tid.
Jag tänker att det måste ju finnas någon mindre ridverksamhet i Stockholm med fina hästar att ta lektioner på? Det finns ju ett par häromkring som har nischat sig på lite mera "privatträning" så att säga.
För det du beskriver låter ju vedervärdigt!
 
@Mabuse jag har läst igenom hela den här tråden nu, och kanske har du och alla som svarat och kommit med förslag redan vänt och vridit på alla möjligheter, men jag svarar ändå!

Det känns väldigt mycket som om du "sitter fast" i nuvarande upplägg - och det är ju inte så konstigt med tanke på hur länge du hållit på! Men det låter på dig som om det du har nu är det enda sättet du tror att du kan fortsätta rida på. Och det känner jag är lite synd om det nu egentligen inte är ridningen och hästarna du tröttnat på, utan upplägget i stort.

Nu vet jag ju inte alls hur mycket pengar du lägger på din ridning, men jag kan tänka mig att det närmar sig de nivåer som i alla fall jag betalar för egen häst. Och mängden tid verkar faktiskt både mer än jag lägger på mina egna hästar och framförallt mer uppstyrd! Jag har ALDRIG uteblivit från mitt barns födelsedagsfirande, till exempel, för att göra något i stallet. Trots egen häst som jag haft det fulla ansvaret för!

Jag är lite äldre än du, 50 i år, och har haft häst (foderhäst och/eller egen häst/hästar) sedan jag var 25. Dessförinnan var jag en mycket aktiv ridskoleryttare sedan barnsben, ridit i tävlingsgrupp och allt det där. Så jag har också provat många olika sätt att ha häst. De egna jag har och har haft har både stått på box och på lösdrift (ingen större skillnad i tidsåtgång för skötsel och motion för min del, tycker jag) och jag har normalt ridit 4-5 dagar i veckan per häst och varit i stallet lika många gånger. Att ha hästen "putsad" de dagar jag inte rider känns som överkurs för mig, och där jag haft mina inhyrda så blir de kollade morgon och kväll av den som sköter den sysslan (vilket är någon av hästägarna - vi roterar sysslorna). Och så har jag haft det hela vägen genom barnafödande, barnuppfostran, jobbresor och allt annat i livet. Har full förståelse för om du inte vill ha egen häst, men min känsla är att mitt upplägg nog nästan kostat mindre tid, ork och pengar än ditt!

Som flera andra har sagt - försök se dig om efter alternativa upplägg! Min uppfattning (från en helt annan del av landet, dock!) är att bra medryttare är svåra att få tag på och du verkar vara ett riktigt kap! Jag vet många medryttare som får möjlighet till träning och tävling, så kanske att du skulle ge det ett försök att hitta ett upplägg som funkar för dig? Om du kan hjälpa en pressad hästägare att ta några dagars träning i veckan av hästen samtidigt som du bidrar lite ekonomiskt kanske det kan bli en riktig win-win? Nu har jag inte haft medryttare själv i någon större utsträckning, men att ha en medryttare som faktiskt tränar hästen och tillför något är ju guld värt, istället för att få tillbringa första halvan av ridpasset åt att rida till hästen när medryttaren ridit? Jag tror att du är värdefullare som medryttare än vad du tror!
 
Jag blir ju nyfiken på vilken ridskola det är du rider på. Jag har nyss sålt hästen men hoppas på att kunna ta upp ridningen i höst igen(gravid nu).

jag är inte alls säker på att ridskola fungerar för mig efter alla år med egen häst. Men måste iaf ge det ett försök, på något sätt behöver jag ju rida. Även om jag inte vill kombinera egen häst, barn och heltidsjobb.

Det finns ju ett gäng ridskolor som har lite finare hästar och högre nivå på ridskolan, dock rätt få som går att åka kollektivt till. Jag har ju iaf bil vilket gör det något lättare.
 
Först av allt - det ska kännas roligt, avkopplande och energigivande att hålla på med en hobby så om det inte gör det, och om man är säker på att det inte bara handlar om en tillfällig svacka, så är det dags att byta hobby! Själv hade jag aldrig ställt upp på de villkor du beskriver, men jag är å andra sidan ingen tävlingsmänniska så för mig blir det kanske lite extra svårt att förstå att det kan vara värt att slita så som du verkar få göra bara för att ha möjligheten att tävla. För mig är relationen med hästarna och vår gemensamma utveckling det som får mig att fortsätta.

Nu vet jag visserligen inte alls vilken nivå du tävlar på, men så omöjligt borde det ju inte vara att hitta en medryttarhäst som du kan få tävla, eller? Till min gamla häst hade jag alltid medryttare och eftersom jag själv inte har intresse av att tävla så var det medryttarna som tävlade honom (de som var intresserade av det). Själv hängde jag med som chaufför och hästskötare.

Att så många föreslår att du borde skaffa egen häst istället beror nog på att du i ett av dina första inlägg beskriver att du rider 3-4 pass i veckan samt tävlar. Du beskriver också att det är väldigt mycket ideellt arbete utöver detta. Hinner man med (och har råd med!!) allt detta bör det rimligtvis funka både tidsmässigt och ekonomiskt att ha egen häst istället, särskilt om man har en medryttare som rider ut hästen i skogen 2-3 dagar/veckan som komplement. Längre fram i tråden låter det snarare som att det är 2 dagar i veckan du har tid att rida och att du vissa veckor inte hinner alls, då är det ju en helt annan situation som jag ser det.

Nu bor jag visserligen på andra sidan landet men häromkring har det under senare år dykt upp allt fler "alternativa ridskolor" som riktar sig mer till vuxna och erbjuder en annan kvalitet än vad de vanliga ridskolorna gör. Flera erbjuder vad jag förstått även möjlighet att tävla deras välutbildade hästar i någon utsträckning. Det skulle förvåna mig om det inte fanns en motsvarande utveckling runt Stockholm, efterfrågan bör ju knappast vara mindre där. Det handlar nog mest om att leta, och kanske också om att vara beredd att betala, för smakar det så brukar det kosta...
 
Jag har ridit sen jag var liten, aldrig haft egen häst utan alltid ridit andras hästar, på
ridskola och som medryttare. Under alla år
har jag alltid ridit på samma ridskola, det har blivit 35 år nu på samma ställe. Senaste åren har det inte känts så kul längre, jag har insett att jag är en förgivettagen inventarie där. Ridklubben kräver mycket engagemang och arbete, men ger inte så mycket tillbaka. Jag blir bättre behandlad och får mer respekt och uppskattning på mitt jobb, där jag får betalt, än på ridskolan där jag betalar. Medryttarhäst känner jag mig också rätt klar med av olika skäl.

Efter så lång tid känns det ändå som ett svårt steg att ta, att sluta. Jag har ju alltid varit där, liksom.

Är det nån här som har erfarenhet av att ha ridit länge och sen slutat? Alltså utan att ha egen häst då, jag tänker att saken då hamnar i ett annat läge. Hur har det gått? Ångrar ni er?
Jag var tvungen att sluta för ca 2 år sedan, det var inte så roligt längre och dessutom blev jag arbetslös i samma veva. Motivationen att leva riktigt snålt för att kunna rida på ridskolan var inte tillräckligt hög eftersom det inte kändes roligt. Första terminen åkte jag dit nästan varje vecka, borstade och myste med häst, fikade med gamla ridkompidarna och tittade på deras lektion. Sedan kom Covid och nu har jag inte varit där på ganska många månader. Det jag saknar mest är hästmyset med favoriten.

Jag trodde det skulle vara mycket svårare att ta ett uppehåll. Jag räknar med att jag kan börja igen när jag blir sugen.
 
Först av allt - det ska kännas roligt, avkopplande och energigivande att hålla på med en hobby så om det inte gör det, och om man är säker på att det inte bara handlar om en tillfällig svacka, så är det dags att byta hobby! Själv hade jag aldrig ställt upp på de villkor du beskriver, men jag är å andra sidan ingen tävlingsmänniska så för mig blir det kanske lite extra svårt att förstå att det kan vara värt att slita så som du verkar få göra bara för att ha möjligheten att tävla. För mig är relationen med hästarna och vår gemensamma utveckling det som får mig att fortsätta.

Nu vet jag visserligen inte alls vilken nivå du tävlar på, men så omöjligt borde det ju inte vara att hitta en medryttarhäst som du kan få tävla, eller? Till min gamla häst hade jag alltid medryttare och eftersom jag själv inte har intresse av att tävla så var det medryttarna som tävlade honom (de som var intresserade av det). Själv hängde jag med som chaufför och hästskötare.

Att så många föreslår att du borde skaffa egen häst istället beror nog på att du i ett av dina första inlägg beskriver att du rider 3-4 pass i veckan samt tävlar. Du beskriver också att det är väldigt mycket ideellt arbete utöver detta. Hinner man med (och har råd med!!) allt detta bör det rimligtvis funka både tidsmässigt och ekonomiskt att ha egen häst istället, särskilt om man har en medryttare som rider ut hästen i skogen 2-3 dagar/veckan som komplement. Längre fram i tråden låter det snarare som att det är 2 dagar i veckan du har tid att rida och att du vissa veckor inte hinner alls, då är det ju en helt annan situation som jag ser det.

Nu bor jag visserligen på andra sidan landet men häromkring har det under senare år dykt upp allt fler "alternativa ridskolor" som riktar sig mer till vuxna och erbjuder en annan kvalitet än vad de vanliga ridskolorna gör. Flera erbjuder vad jag förstått även möjlighet att tävla deras välutbildade hästar i någon utsträckning. Det skulle förvåna mig om det inte fanns en motsvarande utveckling runt Stockholm, efterfrågan bör ju knappast vara mindre där. Det handlar nog mest om att leta, och kanske också om att vara beredd att betala, för smakar det så brukar det kosta...
3-4 pass är inklusive tävling. Vissa veckor blir det 4 pass, vissa veckor 2. Det beror på. Att varje vecka året runt åka till stallet fyra dagar i veckan varken vill eller kan jag.

Jag har upprepade gånger sagt att jag inte har tid, råd eller ork till en egen häst. I klartext: Jag Vill Inte. Jag har inte råd, inte tid och inte ork för en egen häst, som man ju faktiskt alltid är ansvarig för. Därför blir det lite märkligt när det tjatas om att jag borde ha en egen - visst, det skulle jag gärna, men det går faktiskt inte. Jag har ingen bil och bor i innerstan - nu löser jag det genom att fixa rätt mycket när jag väl åker till stallet - rida flera lektioner, sköta ”mina” hästar, ordna med det ideella arbetet. Men med en egen häst kan jag ju knappast ta hela veckans mockning på en eftermiddag eller rida två träningspass timmarna efter varandra för att spara restid, eller hur? Jag har absolut inte tid att åka till stallet, mocka, fixa foder, sköta och rida en häst fyra dagar i veckan varje vecka, och jag har inte råd att stalla upp hästen på ett fullskötselstall nära stan med goda kommunikationer. Det enda realistiska alternativet tidsmässigt är Ryttis, och för det första är det svindyrt, och för det andra gör bristen på hagar där att jag anser att hästen behöver komma ut och göra något två gånger om dagen om den ska må bra.

Jag har alltså inte oändligt med varken tid eller pengar. Smakar det så kostar det - absolut, men jag har ju inte pengar till någon liten exklusiv ridskola. Jag är heller inte riktigt klar över vad jag skulle vinna på att rida på en sån? Jag är fullt nöjd med kvaliteten på hästarna på de vanliga ridskolorna, det är inte där skon klämmer.

Tävlandet i sig är inte särskilt viktigt - det är väl kul att ha som mål och som rolig grej ibland, men poängen med tävlingsgruppen för mig är träningarna och att vara garanterad att få ha samma häst. Att man får rida en häst såpass mycket att man verkligen lär känna den och kan skapa en relation till den, utan risk att den säljs eller försvinner på annat sätt (som det ofta blir med medryttarhästar).
 
Norr om stan så finns det minst en tävlingsinriktad ridskola. Buss går, men bil behövs om det inte ska ta evigheter att pendla. Om du lägger ut ett par krokar så går det säkert att samåka med någon. Alternativt skaffa en bil som får bo utanför tullarna nära någon pendelstation.
 
@Mabuse jag har läst igenom hela den här tråden nu, och kanske har du och alla som svarat och kommit med förslag redan vänt och vridit på alla möjligheter, men jag svarar ändå!

Det känns väldigt mycket som om du "sitter fast" i nuvarande upplägg - och det är ju inte så konstigt med tanke på hur länge du hållit på! Men det låter på dig som om det du har nu är det enda sättet du tror att du kan fortsätta rida på. Och det känner jag är lite synd om det nu egentligen inte är ridningen och hästarna du tröttnat på, utan upplägget i stort.

Nu vet jag ju inte alls hur mycket pengar du lägger på din ridning, men jag kan tänka mig att det närmar sig de nivåer som i alla fall jag betalar för egen häst. Och mängden tid verkar faktiskt både mer än jag lägger på mina egna hästar och framförallt mer uppstyrd! Jag har ALDRIG uteblivit från mitt barns födelsedagsfirande, till exempel, för att göra något i stallet. Trots egen häst som jag haft det fulla ansvaret för!

Jag är lite äldre än du, 50 i år, och har haft häst (foderhäst och/eller egen häst/hästar) sedan jag var 25. Dessförinnan var jag en mycket aktiv ridskoleryttare sedan barnsben, ridit i tävlingsgrupp och allt det där. Så jag har också provat många olika sätt att ha häst. De egna jag har och har haft har både stått på box och på lösdrift (ingen större skillnad i tidsåtgång för skötsel och motion för min del, tycker jag) och jag har normalt ridit 4-5 dagar i veckan per häst och varit i stallet lika många gånger. Att ha hästen "putsad" de dagar jag inte rider känns som överkurs för mig, och där jag haft mina inhyrda så blir de kollade morgon och kväll av den som sköter den sysslan (vilket är någon av hästägarna - vi roterar sysslorna). Och så har jag haft det hela vägen genom barnafödande, barnuppfostran, jobbresor och allt annat i livet. Har full förståelse för om du inte vill ha egen häst, men min känsla är att mitt upplägg nog nästan kostat mindre tid, ork och pengar än ditt!

Som flera andra har sagt - försök se dig om efter alternativa upplägg! Min uppfattning (från en helt annan del av landet, dock!) är att bra medryttare är svåra att få tag på och du verkar vara ett riktigt kap! Jag vet många medryttare som får möjlighet till träning och tävling, så kanske att du skulle ge det ett försök att hitta ett upplägg som funkar för dig? Om du kan hjälpa en pressad hästägare att ta några dagars träning i veckan av hästen samtidigt som du bidrar lite ekonomiskt kanske det kan bli en riktig win-win? Nu har jag inte haft medryttare själv i någon större utsträckning, men att ha en medryttare som faktiskt tränar hästen och tillför något är ju guld värt, istället för att få tillbringa första halvan av ridpasset åt att rida till hästen när medryttaren ridit? Jag tror att du är värdefullare som medryttare än vad du tror!
Åh vilket trevligt och konstruktivt inlägg!

Vill bara säga det!

@Roheryn Du måste vara mästare på att peppa och inspirera till nya tankegångar.
 
Norr om stan så finns det minst en tävlingsinriktad ridskola. Buss går, men bil behövs om det inte ska ta evigheter att pendla. Om du lägger ut ett par krokar så går det säkert att samåka med någon. Alternativt skaffa en bil som får bo utanför tullarna nära någon pendelstation.
Det är ju så jag har det nu, fast med sämre kommunikationer. Där jag rider nu går det att åka buss, men det är smidigt om man kan få skjuts en bit. Även om folk gärna skjutsar, så är det i längden lite tradigt att alltid tigga skjuts. Ett stall där jag är beroende av skjuts skulle bli ännu svårare, så jag sätter mig ogärna i den sitsen. Det finns bra ridskolor på närmre håll, men de flesta ridskolor har ju liknande upplägg.
 
Åh vilket trevligt och konstruktivt inlägg!

Vill bara säga det!

@Roheryn Du måste vara mästare på att peppa och inspirera till nya tankegångar.
Många är inne på att ha egen häst. Jag tror man kanske underskattar hur mycket tid och pengar en egen häst kostar där jag bor? Minimum restid för mig till ett stall är 1 timme. Man kan nog räkna med att man i snitt är i stallet 1 1/2-2 timmar (skötsel, ridning, mockning, ev intag, osv). Varje stallrunda tar alltså i runda slängar minst fyra timmar. Jag jobbar heltid, och är klar med jobbet runt 17. Om jag då åker direkt från jobbet och äter middag på bussen, så är jag tidigast hemma kl 21. 4-5 dagar i veckan i stallet innebär att jag kommer hem kl 21 åtminstone tre kvällar i veckan, plus använder en halv helgdag till stallet. Varje vecka. Jag har två barn som jag gärna vill träffa, och en man som har egna intressen.

Jag vet inte riktigt hur den här ekvationen skulle gå ihop, ens tidsmässigt? Ska jag strunta i barnen och familjen? Sluta träffa vänner eller göra annat än att vara i hemmet, stallet eller jobbet? Jag har ju andra intressen än ridningen också, som jag vill hinna med.
 
Många är inne på att ha egen häst. Jag tror man kanske underskattar hur mycket tid och pengar en egen häst kostar där jag bor? Minimum restid för mig till ett stall är 1 timme. Man kan nog räkna med att man i snitt är i stallet 1 1/2-2 timmar (skötsel, ridning, mockning, ev intag, osv). Varje stallrunda tar alltså i runda slängar minst fyra timmar. Jag jobbar heltid, och är klar med jobbet runt 17. Om jag då åker direkt från jobbet och äter middag på bussen, så är jag tidigast hemma kl 21. 4-5 dagar i veckan i stallet innebär att jag kommer hem kl 21 åtminstone tre kvällar i veckan, plus använder en halv helgdag till stallet. Varje vecka. Jag har två barn som jag gärna vill träffa, och en man som har egna intressen.

Jag vet inte riktigt hur den här ekvationen skulle gå ihop, ens tidsmässigt? Ska jag strunta i barnen och familjen? Sluta träffa vänner eller göra annat än att vara i hemmet, stallet eller jobbet? Jag har ju andra intressen än ridningen också, som jag vill hinna med.
Jag försökte förklara i ett tidigare inlägg varför jag tror att så många undrar varför du inte satsar på en egen häst, men det kändes som att du tog det som ytterligare ett tips om egen häst, vilket inte alls var min avsikt.

Kanske är det så att det du hade velat ha inte finns att få? Självklart hade det varit perfekt att ha tillgång till ett par trevliga tävlingshästar som står till ens förfogande för träning och tävling i den utsträckning man hinner och orkar för stunden, både inom rimligt avstånd och på en rimlig ekonomisk nivå och utan att man behöver slita ihjäl sig för att få tillgång till detta. Men ärligt talat, det låter mer som en dröm än ett realistiskt erbjudande. De flesta av oss får nöja oss med någon form av kompromiss. För mig är det viktigt med egen häst men samtidigt kompromissar jag kraftigt både med hur mycket jag hinner (och orka) rida och med hur mycket tid jag hinner lägga på annat än hästarna, nån annan kanske kompromissar mer med det ekonomiska och äter nudlar jämt för att ha råd att träna. Det är sällan man kan få allt, och då blir det ju extra viktigt att man verkligen bestämmer sig för vad det är som är viktigast och så får man välja att satsa på det. Uppenbarligen är du inte nöjd med upplägget du har nu så ta dig en ordentlig funderare och se till att först och främst komma fram till vad du inte vill vara utan. Sen får du hitta ett sätt att få det, men var beredd på att du (liksom alla andra) troligtvis kommer behöva kompromissa en hel del.
 
Många är inne på att ha egen häst. Jag tror man kanske underskattar hur mycket tid och pengar en egen häst kostar där jag bor? Minimum restid för mig till ett stall är 1 timme. Man kan nog räkna med att man i snitt är i stallet 1 1/2-2 timmar (skötsel, ridning, mockning, ev intag, osv). Varje stallrunda tar alltså i runda slängar minst fyra timmar. Jag jobbar heltid, och är klar med jobbet runt 17. Om jag då åker direkt från jobbet och äter middag på bussen, så är jag tidigast hemma kl 21. 4-5 dagar i veckan i stallet innebär att jag kommer hem kl 21 åtminstone tre kvällar i veckan, plus använder en halv helgdag till stallet. Varje vecka. Jag har två barn som jag gärna vill träffa, och en man som har egna intressen.

Jag vet inte riktigt hur den här ekvationen skulle gå ihop, ens tidsmässigt? Ska jag strunta i barnen och familjen? Sluta träffa vänner eller göra annat än att vara i hemmet, stallet eller jobbet? Jag har ju andra intressen än ridningen också, som jag vill hinna med.
Ja, förmodligen är det svårt för många att förstå hur annorlunda förutsättningarna ser ut när man bor centralt i stockholm jämfört med mellanstora städer, mindre städer eller landsbygd. Eller bara om man bor utanför centrala stockholm.
Plus att många som redan har egen häst tänker att det där är helt normalt ;)
Jag kommer oftast hem från stallet efter 21 och jag gör verkligen inget annat än att vara i stallet eller titta på tv på min fritid. Det är ju så jag vill ha det men jag förstår verkligen att det inte är en önskvärd vardag hos alla :)

Frågan är om det finns ridskolor som är lite mer flexibla kring att ha samma häst? Jag tänker tillbaka på när jag var tonåring och red på ridskola, jag hade alltid samma ponny hela tiden och så var det för alla i min grupp. Det var någon form av "specialgrupp" på så vis att vi var färre i gruppen än i de vanliga men ingen tävlingsgrupp eller liknande. Kanske finns det ridskolor som är öppna för sådana upplägg och inte håller stenhårt på att man byter häst var tredje gång?
 
Det är ju så jag har det nu, fast med sämre kommunikationer. Där jag rider nu går det att åka buss, men det är smidigt om man kan få skjuts en bit. Även om folk gärna skjutsar, så är det i längden lite tradigt att alltid tigga skjuts. Ett stall där jag är beroende av skjuts skulle bli ännu svårare, så jag sätter mig ogärna i den sitsen. Det finns bra ridskolor på närmre håll, men de flesta ridskolor har ju liknande upplägg.
Jag vet hur tradigt det är att tigga skjuts, men har du tillgång till bil ibland så kanske det jämnar ut sig? Alternativt köp en pendlarbil. Om du inte har bilen inne i stan så blir det billigare. Pendeln är smidig att ta (förbi alla köer) från Södermalm. Vinsten lär ju bli att du slipper lägga ner din tid på timmar av tvångstyrt arbete. Det kanske är värt det?

Den ridskola jag tänker på i första hand kräver inte allt det ideella jobb du gör i dagsläget. Alla hästarna tävlas. Tror det tar max 40 min att åka om du inte åker i rusning.
 
Jag försökte förklara i ett tidigare inlägg varför jag tror att så många undrar varför du inte satsar på en egen häst, men det kändes som att du tog det som ytterligare ett tips om egen häst, vilket inte alls var min avsikt.Kanske är det så att det du hade velat ha inte finns att få? Självklart hade det varit perfekt att ha tillgång till ett par trevliga tävlingshästar som står till ens förfogande för träning och tävling i den utsträckning man hinner och orkar för stunden, både inom rimligt avstånd och på en rimlig ekonomisk nivå och utan att man behöver slita ihjäl sig för att få tillgång till detta. Men ärligt talat, det låter mer som en dröm än ett realistiskt erbjudande. De flesta av oss får nöja oss med någon form av kompromiss. För mig är det viktigt med egen häst men samtidigt kompromissar jag kraftigt både med hur mycket jag hinner (och orka) rida och med hur mycket tid jag hinner lägga på annat än hästarna, nån annan kanske kompromissar mer med det ekonomiska och äter nudlar jämt för att ha råd att träna. Det är sällan man kan få allt, och då blir det ju extra viktigt att man verkligen bestämmer sig för vad det är som är viktigast och så får man välja att satsa på det. Uppenbarligen är du inte nöjd med upplägget du har nu så ta dig en ordentlig funderare och se till att först och främst komma fram till vad du inte vill vara utan. Sen får du hitta ett sätt att få det, men var beredd på att du (liksom alla andra) troligtvis kommer behöva kompromissa en hel del.
Jag lutar åt att helt enkelt sluta rida. Det jag inte vill vara utan är min familj och mitt jobb. Det är viktigast. Jag har prioriterat bort så mycket under alla åren för hästarna, kanske är det dags att göra något annat nu.

Jag är fullt medveten om att det är mycket jobb att ha en välskött ridhäst i full kondition. Det är därför jag inte riktigt tror på det där med att ha en häst på lösdrift som rids två-tre gånger i veckan för min del. Hela poängen med att ha en egen, för min del, vore just att äntligen ha möjlighet att optimera livet för den hästen, att lägga upp träningen så att den blir så välskött och vältränad som det går. En skolhäst sköts ju givetvis också bra, men den har ju sitt jobb att sköta, och man kan inte på samma sätt anpassa aktiviteten efter dagsform eller så att det blir optimalt för den hästen.

Tävlandet kan jag som sagt vara utan, men det är kul om hästen är så vältränad att man kan vara med på träningar och veta att hästen är ordentligt tränad för uppgiften.
 
Jag lutar åt att helt enkelt sluta rida. Det jag inte vill vara utan är min familj och mitt jobb. Det är viktigast. Jag har prioriterat bort så mycket under alla åren för hästarna, kanske är det dags att göra något annat nu.

Jag är fullt medveten om att det är mycket jobb att ha en välskött ridhäst i full kondition. Det är därför jag inte riktigt tror på det där med att ha en häst på lösdrift som rids två-tre gånger i veckan för min del. Hela poängen med att ha en egen, för min del, vore just att äntligen ha möjlighet att optimera livet för den hästen, att lägga upp träningen så att den blir så välskött och vältränad som det går. En skolhäst sköts ju givetvis också bra, men den har ju sitt jobb att sköta, och man kan inte på samma sätt anpassa aktiviteten efter dagsform eller så att det blir optimalt för den hästen.

Tävlandet kan jag som sagt vara utan, men det är kul om hästen är så vältränad att man kan vara med på träningar och veta att hästen är ordentligt tränad för uppgiften.

Man kan inte få allt. Precis som du skriver så vill man ju också ha tid för familjen och jobbet. Alla har nog saker som gärna hade gjort om vi inte haft t.ex. familj. Men i slutändan så väljer jag familjen då den är viktigare. Det finns andra intressen man kan ha som inte kräver uppmärksamhet. Intressen man kan plocka fram ur sin låda när man känner för det och har tid men som inte kräver något av en.
 
Jag lutar åt att helt enkelt sluta rida. Det jag inte vill vara utan är min familj och mitt jobb. Det är viktigast. Jag har prioriterat bort så mycket under alla åren för hästarna, kanske är det dags att göra något annat nu.

Jag är fullt medveten om att det är mycket jobb att ha en välskött ridhäst i full kondition. Det är därför jag inte riktigt tror på det där med att ha en häst på lösdrift som rids två-tre gånger i veckan för min del. Hela poängen med att ha en egen, för min del, vore just att äntligen ha möjlighet att optimera livet för den hästen, att lägga upp träningen så att den blir så välskött och vältränad som det går. En skolhäst sköts ju givetvis också bra, men den har ju sitt jobb att sköta, och man kan inte på samma sätt anpassa aktiviteten efter dagsform eller så att det blir optimalt för den hästen.

Tävlandet kan jag som sagt vara utan, men det är kul om hästen är så vältränad att man kan vara med på träningar och veta att hästen är ordentligt tränad för uppgiften.
Jag tror jag förstår vad du menar.

Kanske är det så att var sak har sin tid? Jag har flera bekanta som har återupptagit ridningen och skaffat egna hästar först när barnen flyttat hemifrån. Flera av dem tävlar nu och lägger all tid på hästen/hästarna. Under åren barnen bor hemma har man ju inte alls samma tid, då ser prioriteringarna annorlunda ut.

Sen måste jag ändå invända lite mot det här med att det inte skulle gå att ha en välskött häst i full kondition som bara rids 2-3 dagar per vecka om den går på lösdrift. Min häst har levt hela sitt liv i stora hagar med kompisar att leka med. Periodvis har han gått på lösdrift. Periodvis har han ridits mer och periodvis mindre men i och med att han rör sig konstant hela dagarna skulle jag säga att han är i bättre form än vilken häst som helst som står i ensam i en grusruta och motioneras kontrollerat en gång om dagen. Om det inte är en elitsatsning man siktar på så skulle jag säga att en bra lösdrift löser en stor del av hästens grundkondition och "rastning". Ser man sen till att de träningspass man får till har bra kvalitet och fokus på rätt saker så kan man komma rätt långt med det upplägget. Och vad är definitionen av en välskött häst? Är det att de måste stå inlindade i bomull och vara rena dygnet runt? I så fall föredrar jag en lycklig häst som man kan tvätta leran av inför träningarna... Välskött för mig är att hästen är frisk och mår bra, fysiskt och psykiskt, det gör de flesta om de får leva ett riktigt hästliv!
 
Man kan inte få allt. Precis som du skriver så vill man ju också ha tid för familjen och jobbet. Alla har nog saker som gärna hade gjort om vi inte haft t.ex. familj. Men i slutändan så väljer jag familjen då den är viktigare. Det finns andra intressen man kan ha som inte kräver uppmärksamhet. Intressen man kan plocka fram ur sin låda när man känner för det och har tid men som inte kräver något av en.
Precis. Hade jag inte haft familj så hade jag haft en egen häst nu. Det var ju ett medvetet val: barn eller egen häst? Och jag valde barnen. Men jag visste ju då att det innebar att jag valde bort egen häst för ganska många år framöver.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 878
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 022
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp