Sluta rida?

Jag tror jag förstår vad du menar.

Kanske är det så att var sak har sin tid? Jag har flera bekanta som har återupptagit ridningen och skaffat egna hästar först när barnen flyttat hemifrån. Flera av dem tävlar nu och lägger all tid på hästen/hästarna. Under åren barnen bor hemma har man ju inte alls samma tid, då ser prioriteringarna annorlunda ut.

Sen måste jag ändå invända lite mot det här med att det inte skulle gå att ha en välskött häst i full kondition som bara rids 2-3 dagar per vecka om den går på lösdrift. Min häst har levt hela sitt liv i stora hagar med kompisar att leka med. Periodvis har han gått på lösdrift. Periodvis har han ridits mer och periodvis mindre men i och med att han rör sig konstant hela dagarna skulle jag säga att han är i bättre form än vilken häst som helst som står i ensam i en grusruta och motioneras kontrollerat en gång om dagen. Om det inte är en elitsatsning man siktar på så skulle jag säga att en bra lösdrift löser en stor del av hästens grundkondition och "rastning". Ser man sen till att de träningspass man får till har bra kvalitet och fokus på rätt saker så kan man komma rätt långt med det upplägget. Och vad är definitionen av en välskött häst? Är det att de måste stå inlindade i bomull och vara rena dygnet runt? I så fall föredrar jag en lycklig häst som man kan tvätta leran av inför träningarna... Välskött för mig är att hästen är frisk och mår bra, fysiskt och psykiskt, det gör de flesta om de får leva ett riktigt hästliv!
Men hur hinner du med hoppträning och konditionsträning och 1-2 trimpass per vecka på två dagar? Så att hästen är så väl genomriden att du när som helst skulle kunna ta ut den och tävla 1 m och LB med goda resultat? Och hur håller du din egen ridning på rätt nivå på bara två ridpass i veckan? Jag är väl ingen begåvning precis, men min upplevelse är att jag måste träna mer än så för att hålla nivån.
 
Men hur hinner du med hoppträning och konditionsträning och 1-2 trimpass per vecka på två dagar? Så att hästen är så väl genomriden att du när som helst skulle kunna ta ut den och tävla 1 m och LB med goda resultat? Och hur håller du din egen ridning på rätt nivå på bara två ridpass i veckan? Jag är väl ingen begåvning precis, men min upplevelse är att jag måste träna mer än så för att hålla nivån.
1m och LB ställer ju inga större krav på hästens kondition. Med god ridning och en häst som är välriden krävs inte så mkt mer. Jag tycker nog att ens ridning håller nivån även på få pass. Det handlar mer om vad man gör under passen än hur ofta man har dem.
Är ju inte GP vi pratar om.
 
3-4 pass är inklusive tävling. Vissa veckor blir det 4 pass, vissa veckor 2. Det beror på. Att varje vecka året runt åka till stallet fyra dagar i veckan varken vill eller kan jag.

Jag har upprepade gånger sagt att jag inte har tid, råd eller ork till en egen häst. I klartext: Jag Vill Inte. Jag har inte råd, inte tid och inte ork för en egen häst, som man ju faktiskt alltid är ansvarig för. Därför blir det lite märkligt när det tjatas om att jag borde ha en egen - visst, det skulle jag gärna, men det går faktiskt inte. Jag har ingen bil och bor i innerstan - nu löser jag det genom att fixa rätt mycket när jag väl åker till stallet - rida flera lektioner, sköta ”mina” hästar, ordna med det ideella arbetet. Men med en egen häst kan jag ju knappast ta hela veckans mockning på en eftermiddag eller rida två träningspass timmarna efter varandra för att spara restid, eller hur? Jag har absolut inte tid att åka till stallet, mocka, fixa foder, sköta och rida en häst fyra dagar i veckan varje vecka, och jag har inte råd att stalla upp hästen på ett fullskötselstall nära stan med goda kommunikationer. Det enda realistiska alternativet tidsmässigt är Ryttis, och för det första är det svindyrt, och för det andra gör bristen på hagar där att jag anser att hästen behöver komma ut och göra något två gånger om dagen om den ska må bra.

Jag har alltså inte oändligt med varken tid eller pengar. Smakar det så kostar det - absolut, men jag har ju inte pengar till någon liten exklusiv ridskola. Jag är heller inte riktigt klar över vad jag skulle vinna på att rida på en sån? Jag är fullt nöjd med kvaliteten på hästarna på de vanliga ridskolorna, det är inte där skon klämmer.

Tävlandet i sig är inte särskilt viktigt - det är väl kul att ha som mål och som rolig grej ibland, men poängen med tävlingsgruppen för mig är träningarna och att vara garanterad att få ha samma häst. Att man får rida en häst såpass mycket att man verkligen lär känna den och kan skapa en relation till den, utan risk att den säljs eller försvinner på annat sätt (som det ofta blir med medryttarhästar).


Jag tänker om tävlandet i sig inte är viktigt så kanske du kan hitta ett ställe att ta privatlektioner på som också ger möjlighet att hyra häst? Själv rider jag på en mindre ridskola, jag har alltid samma häst i gruppen och rider honom på de flesta kurser. Jag har också möjlighet att hyra honom när det inte är annat på ridskolan. Har hyrt en vecka i sommar och dagar här och där när det varit möjligt. Förra året hyrde jag honom tre hela veckor och även enstaka dagar. Då får jag lägga upp det som jag själv vill pass i paddocken, uteritt eller tömkörning. Jag tar lektioner i tömkörning därför får jag göra det. När jag hyr hämtar jag från hagen, fodrar och gör allt som hör till. Det finns ju en del ridskolor som numera har medryttarsystem också.
 
Jag tänker om tävlandet i sig inte är viktigt så kanske du kan hitta ett ställe att ta privatlektioner på som också ger möjlighet att hyra häst? Själv rider jag på en mindre ridskola, jag har alltid samma häst i gruppen och rider honom på de flesta kurser. Jag har också möjlighet att hyra honom när det inte är annat på ridskolan. Har hyrt en vecka i sommar och dagar här och där när det varit möjligt. Förra året hyrde jag honom tre hela veckor och även enstaka dagar. Då får jag lägga upp det som jag själv vill pass i paddocken, uteritt eller tömkörning. Jag tar lektioner i tömkörning därför får jag göra det. När jag hyr hämtar jag från hagen, fodrar och gör allt som hör till. Det finns ju en del ridskolor som numera har medryttarsystem också.
Det låter ju bra, men jag vet inte om det finns någon sån ridskola här? Jag vet att det finns på mindre orter, men jag misstänker att kostnaden skulle bli för hög för det i Stockholm kanske? Åtminstone känner jag inte till något sånt ställe.

Till min nuvarande ridskolas fördel måste jag ju också säga att min tränare vet vilka hästar jag passar med efter så många år, så hon har ett bra öga för att ge mig hästar som trivs med mig och jag med dem. Så det är ju en stor fördel - att inte bara få ha samma häst, utan en utvald häst som passar en.
 
1m och LB ställer ju inga större krav på hästens kondition. Med god ridning och en häst som är välriden krävs inte så mkt mer. Jag tycker nog att ens ridning håller nivån även på få pass. Det handlar mer om vad man gör under passen än hur ofta man har dem.
Är ju inte GP vi pratar om.
Efter att ha varit ute i de klasserna i många år, så skulle jag säga att om man aldrig tävlar kanske man underskattar att det för lättklassryttaren med lättklasshästen faktiskt behövs en del träning för att göra dedär klasserna snyggt och felfritt på tävling. Det är uppenbart inte lika enkelt som det ser ut (då skulle ju alla rida felfritt och på godkända procent, och så ser det ju inte ut på en tävling).
 
Min spontana tanke; man kan inte få allt. Just nu har du inte förutsättningarna för en egen häst och ridskola (utan de åtagande du har där idag) passar inte då du vill rida samma häst hela tiden. En lämplig medryttarhäst är det närmaste jag kan komma i tanken på vad som skulle kunna fungera för dig just nu. Annars kanske det är så att du får göra ett uppehåll och komma igen när du har tiden och ekonomin för det du verkligen vill. Har inte läst hela tråden, så kan ha missat något som gör att det här med medryttarhäst inte är aktuellt.
 
Men hur hinner du med hoppträning och konditionsträning och 1-2 trimpass per vecka på två dagar? Så att hästen är så väl genomriden att du när som helst skulle kunna ta ut den och tävla 1 m och LB med goda resultat? Och hur håller du din egen ridning på rätt nivå på bara två ridpass i veckan? Jag är väl ingen begåvning precis, men min upplevelse är att jag måste träna mer än så för att hålla nivån.
Jag hoppar in i tråden då även jag är en sådan som rider väldigt sällan och har hästarna ute, långa dagar. De står installade på natten dock.

Jag har mitt veckoschema enligt uppbyggande ridning dvs styrkepass, konditionspass och koordinationspass utflutet över två veckor (eller mer om det bara blir något enstaka pass per vecka som det blir ibland ). Var tredje till var fjärde pass är på töm. Det är yogan för min häst som har ks.
Det funkar jättebra. Ingen press och stress, utan hästarna får vara det andningshål och energipåfyllare som jag vill och behöver.

Nu tävlar jag inte, men jag tränar dressyr regelbundet. För mig är det viktigt med struktur och utveckling om jag ska tycka att det är värt det.

De dagar hästarna inte går sköter Hagman motioneringen, i sextontimmarspass ;).

Vi köpte en 23 årig ponny som på ett år gick från detta
https://m.facebook.com/photo.php?fb...et=pb.100000476138500.-2207520000..&source=42
...till det här på ett år.
https://m.facebook.com/photo.php?fb...et=pb.100000476138500.-2207520000..&source=42
Jag tänker kvalitet snarare än kvantitet när det gäller såväl hästens som min egen träning. Varje pass räknas!
 
Efter att ha varit ute i de klasserna i många år, så skulle jag säga att om man aldrig tävlar kanske man underskattar att det för lättklassryttaren med lättklasshästen faktiskt behövs en del träning för att göra dedär klasserna snyggt och felfritt på tävling. Det är uppenbart inte lika enkelt som det ser ut (då skulle ju alla rida felfritt och på godkända procent, och så ser det ju inte ut på en tävling).
Jag tänker att det är annat än antal träningsdagar och hästens kondition som avgör..
 
Jag tänker att det är annat än antal träningsdagar och hästens kondition som avgör..
Håller med. Hästen lär klara grundnivån med god ridning. Ridning är som att cykla. Själv hade jag uppehåll i 6-7 år. Det var bara att sitta upp en dag och fortsätta från nivån där jag var innan.
Sen så utvecklas man som ryttare förstås långsammare framåt om man inte rider lika ofta som man brukar. Men det är en annan fråga.
 
Jag tänker att det är annat än antal träningsdagar och hästens kondition som avgör..
Nämligen? Det vanliga är ju annars att man blir bättre med mer träning. Förhoppningsvis. Annars tränar man nog på fel sätt.

Dels behövs lite mängdträning för att få till timing, styrka och kondition, dels är det rätt mycket som ska hinnas med, och det blir svårt att få med allt på två ridpass i veckan. Jag vet med mig själv att ska jag rida ok och vara tillräckligt stark, så behöver jag rida 4-5 timmar i veckan i alla fall. En period red jag två hoppträningar i veckan (på två olika hästar då), och det gjorde jättemycket för min avståndsbedömning, t ex. Man behöver träna, helt enkelt. Det tror jag gäller alla idrotter.

Det är klart, har man själv och hästen gått 1,40 innan, då kan man förstås med lätthet skutta runt 1 m felfritt på gamla meriter, utan att träna särskilt mycket, men det är ju ett annat läge.
 
Håller med. Hästen lär klara grundnivån med god ridning. Ridning är som att cykla. Själv hade jag uppehåll i 6-7 år. Det var bara att sitta upp en dag och fortsätta från nivån där jag var innan.
Sen så utvecklas man som ryttare förstås långsammare framåt om man inte rider lika ofta som man brukar. Men det är en annan fråga.
Så är det inte för mig. Jag tycker jag fort tappar styrka och timing. Det har räckt med uppehåll på 4 månader i samband med barnafödslar för att de ska ta åtminstone ett halvår innan jag varit tillbaka på samma nivå. Ridning är kanske som att cykla i den meningen att man kommer ihåg på ett ungefär hur man gör, men det krävs ju rätt mycket bålstyrka för att ha balans och stillhet i sadeln. Med hoppningen tycker jag man blir ringrostig fort - helt plötsligt börjar hindren se höga ut, och avsprångspunkterna sitter inte längre.
 
Det är nog bara att acceptera att det inte funkar just nu, och avvakta tills senare i livet hellre än att vara missnöjd med nuvarande upplägg?

Det enda alternativet som jag ser det är att ha hästen inackorderad på heltid någonstans - där allting görs och man även kan köpa till tjänster som ridning/skolning av hästen, så att du de veckor du har mycket hemma/på jobbet kan åka till hästen färre gånger eller t.o.m. inte alls. Då bör man ju stå på en bra anläggning med renommerade tränare och ryttare så man kan lita på kvaliteten, men det kostar ju såklart.

En välutbildad häst som är igång kan utan att blinka gå ut och tävla LB med goda resultat utan några speciella förberedelser. Det är ju inte en jättehög nivå, och man får ju anta att man tränar på högre nivå än vad man tävlar?
 
Nämligen? Det vanliga är ju annars att man blir bättre med mer träning. Förhoppningsvis. Annars tränar man nog på fel sätt.

Dels behövs lite mängdträning för att få till timing, styrka och kondition, dels är det rätt mycket som ska hinnas med, och det blir svårt att få med allt på två ridpass i veckan. Jag vet med mig själv att ska jag rida ok och vara tillräckligt stark, så behöver jag rida 4-5 timmar i veckan i alla fall. En period red jag två hoppträningar i veckan (på två olika hästar då), och det gjorde jättemycket för min avståndsbedömning, t ex. Man behöver träna, helt enkelt. Det tror jag gäller alla idrotter.

Det är klart, har man själv och hästen gått 1,40 innan, då kan man förstås med lätthet skutta runt 1 m felfritt på gamla meriter, utan att träna särskilt mycket, men det är ju ett annat läge.
Ja klart man behöver träna för att bli bättre, men det räcker ju att ha få men bra träningar. Mycket kan man samköra dessutom.
Jag hoppar dock inte så mkt så tänker ur ett dressyrperspektiv. Har inte ridit själv sen september pga skadad häst, räknar med att det kommer bli lite flåsigt när jag ska igång igen men själva ridningen kommer ju inte ha påverkats så mycket.

obs! Ingen övertalningskampanj. Jag skulle inte heller vilja ha häst om jag bara hade tid 2 dagar i veckan. Resonemanget om krav på hästens kondition osv för att klara LB kändes bara skevt.
 
Så är det inte för mig. Jag tycker jag fort tappar styrka och timing. Det har räckt med uppehåll på 4 månader i samband med barnafödslar för att de ska ta åtminstone ett halvår innan jag varit tillbaka på samma nivå. Ridning är kanske som att cykla i den meningen att man kommer ihåg på ett ungefär hur man gör, men det krävs ju rätt mycket bålstyrka för att ha balans och stillhet i sadeln. Med hoppningen tycker jag man blir ringrostig fort - helt plötsligt börjar hindren se höga ut, och avsprångspunkterna sitter inte längre.

Muskler och att hitta sin balans igen efter att kroppen har ändrat sig påverkar så klart, men så mycket ändrar sig inte kroppen på någon vecka om man gör något mer sällan. Kroppsminnet (känslan) för en automatiserad rörelse försvinner inte.

Jag vet folk som varit hoppryttare i sin ungdom, som utan bekymmer styrt runt på både bana och 1.30-hinder efter långa uppehåll. Hos dessa ryttare har dock hoppningen varit väldigt väl befäst innan uppehållet, så det kan förstås påverka hur ringrostig man känner sig.

Men självklart så känner du din egen känsla bäst och jag kan absolut relatera till att känna sig ringrostig.
Du ska inte behöva slå knut på dig själv för att få till ridning på det sätt du vill ha det. Därför är det kanske vettigt att sluta rida för stunden.
 
Men hur hinner du med hoppträning och konditionsträning och 1-2 trimpass per vecka på två dagar? Så att hästen är så väl genomriden att du när som helst skulle kunna ta ut den och tävla 1 m och LB med goda resultat? Och hur håller du din egen ridning på rätt nivå på bara två ridpass i veckan? Jag är väl ingen begåvning precis, men min upplevelse är att jag måste träna mer än så för att hålla nivån.
Nu hoppar ju inte jag utan jag har valt att fokusera på dressyren, ju mindre tid man har desto mer behöver man smalna av vad man väljer att göra med den. Konditionsträningen sköter hästen rätt bra själv så för oss blir det mest trimpass på banan, med eller utan instruktör. Självklart går vår utveckling långsammare än vad den hade gjort om jag ridit betydligt mer. Inte minst hade min egen utveckling gått betydligt snabbare om jag ridit t ex flera hästar om dagen så som proffsen gör, men så länge jag känner att det faktiskt går framåt så nöjer jag mig med det. Jag har inte bråttom. :)
 
Det låter ju bra, men jag vet inte om det finns någon sån ridskola här? Jag vet att det finns på mindre orter, men jag misstänker att kostnaden skulle bli för hög för det i Stockholm kanske? Åtminstone känner jag inte till något sånt ställe.

Till min nuvarande ridskolas fördel måste jag ju också säga att min tränare vet vilka hästar jag passar med efter så många år, så hon har ett bra öga för att ge mig hästar som trivs med mig och jag med dem. Så det är ju en stor fördel - att inte bara få ha samma häst, utan en utvald häst som passar en.

Det är ju bara att undersöka saken om du är intresserad av det upplägget.
 
Låt mig förtydliga: Jag har undersökt, och inte hittat någon sådan. Men jag kan ju ha missat något. En del mindre verksamheter är inte så synliga på nätet. Upplys mig gärna, om någon vet att det finns!

Hittade en med Max fem elever i grupperna, medryttarsystem och möjligheter att boka privatlektioner. Nu kollade jag bara hemsidan så har ingen personlig erfarenhet av dem. Skickar namn i pm.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 602
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp