Slutlig mankhöjd?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare h00jff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 4 057
H

h00jff

Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av hur hög en unghäst blir när de är stora, baserat på mankhöjden idag? Jag har en 14 månaders hingst som är ca 145 cm i mankhöjd. Jag har inte tagit något "tattarmått" på honom, men har hört att detta inte alltid stämmer heller. Hur länge kan man ta "tattarmått"? Är det bara när de är exakt ett år, eller hur länge kan man ta detta och det fortfarande stämmer hyffsat?

Kan man basera hästens mankhöjd på föräldrarnas mankhöjd? Någon som har fått ett mycket större/mindre föl än föräldrarna? Hingstens föräldrar är 160 och 161 cm i mankhöjd. Men om man tänker på sig själv så stämmer ju detta inte alls, min mamma är 156 cm, pappa är 175 cm och jag är 173 cm och min bror närmare 190 cm...

Vad har ni för erfarenheter?

/Jeanette

Sv: Slutlig mankhöjd?

En gammal tumregel som tydligen brukar stämma rätt bra är att de uppnått ungefär 90 % av sin vuxenhöjd när de är ett år. På din borde det ju då kunna stämma ungefär att den blir som sina föräldrar som vuxen (90 % av 160 är ju 144cm)

Jag brukar ta alla dessa metoder med en nypa salt. Har några exempel på varför:

Häst 1: Mamma 153cm, pappa 154cm, själv blev han 174cm
Häst 2: Mamma 160cm, pappa 163cm, själv blev han 172cm
Häst 3: Enligt tattarmått vid ett års ålder spåddes hon bli 170cm,(stor som föl och ettåring), men slutade på 154cm.

Egna exempel på halvblodsavkommor:

Sto, 170 cm, betäckt med hingst 160 cm = Avkomma (sto) som blev 158 cm i vuxen ålder.

Året efter fick stoet ett hingstföl med samma hingst och den avkomman är idag 166 cm.

Så det kan ju skilja sig även med samma föräldrar!

Det är jag den första att skriva under på. Min f.d. häst (f.ö. min avatar) är 167cm, hans helbror (ett år äldre) är bara 155cm...

Självklart ska man ta tattarmått med en nypa salt men på min förra häst stämde det skrämmande bra. Han skulle enligt detta mått bli ca 166 cm men var liten som unghäst. När han var tre år så hoppades jag bara att han skulle bli över 160 cm. Men sen började han växa som bara den o slutade på 167 cm.

min förra häst var 142 cm som tvååring och när han var 5 år var han 164 cm. (och har växt lite till sen dess) Han hade inte alls 90 % av sin höjd som ettåring.

Mäter man från kota upp till armbågen när dem är ett år och dubbla det så blir det precis samma som gylle säger 90 % av sin vuxenhöjd när de är ett år, sen kan det slå lite hit och dit på ngr centimeter;)

knapplån
har 3 stycken helsyskon.
alla efter amiral undan chanel 17142, som blivit ganska olika i storlek
mamman chanel är 166 cm och amiral vet jag inte just nu. men dessa 3 helsyskon har efter dessa 2 blivit 176, 158 och 174 cm kan någon förklara varför det skiljer så mycket på 3 helsyskon. har just nu en ett åring efter denna märr chanel 17142 efter pomme royal som nu vid 18 månaders är 165 i manke och 169 över baken, kan hon bli som syster och bror mot 175. hon har växt 2 cm på 2 månader
:confused:

knapplån
har 3 stycken helsyskon.
alla efter amiral undan chanel 17142, som blivit ganska olika i storlek
mamman chanel är 166 cm och amiral vet jag inte just nu. men dessa 3 helsyskon har efter dessa 2 blivit 176, 158 och 174 cm kan någon förklara varför det skiljer så mycket på 3 helsyskon. har just nu en ett åring efter denna märr chanel 17142 efter pomme royal som nu vid 18 månaders är 165 i manke och 169 över baken, kan hon bli som syster och bror mot 175. hon har växt 2 cm på 2 månader
:confused:

Jag tro det bero på åt vilket håll arvet kommer ifrån, moderns eller faderns släkt, precis som med oss människor eller tex hundvalpar, kattungar med sammma föräldrar blir ju olika stora:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 499
Avel Jag har ett sto med trevlig stam. Hon har nu skadat sig och jag funderar på vad jag ska hitta på för henne. Hon trivs inte med att vara...
Svar
11
· Visningar
4 553
Senast: axel
·
Hästhantering Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??........ja det är min fråga. Har två hästar på gården, det äldre stoet kan inte ridas...
Svar
17
· Visningar
1 975
C
Avel Bara funderar lite, jag har ingen egen erfarenhet av det här. Finns det nån "tumregel" för skillnad i mankhöjd mellan sto och hingst...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett