Slutmätning ponny

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare burton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 568
B

burton

Jag börjar bli lite nervös. Min shettis ligger i nuläget på lite drygt 106cm i mankhöjd.
Måste man slutmäta ponny för att kunna tävla körning med den? Jag vet inte ens hur det går till eller vart jag ska vända mig, är det nåt intyg han måste ha?

Kommer han att få tävla körning sen om det visar sig att han brakar iväg över shettismåttet? Kommer han kunna hävda sig mot B-ponnys? Skulle jag sätta skor på honom nu så skulle han definitivt halka över måttet direkt.

Eller kan jag tävla med honom utan att ha gjort nån formell slutmätning?

Sv: Slutmätning ponny

Tittade nyss på pappan till min häst, 98cm hög. Och hans mamma var liten. Hur är det möjligt att han blivit så stor?
Stort huvud, ja det mesta är ganska stort för att vara shettis.
Nästan inga grejer gjorda för just shettis passar.

Det kan ligga längre bak i stammen

för att kunna tävla måste du nog ha mätintyg. vad gäller skorna, så räknar man ju bort dem när man mäter hästen. man drar av typ en cm eller nåt. Men tävla får han ju ändå, men då som b-ponny som sagt.

Slutmätning sker tidigast vid 8 års ålder och sen behöver du aldrig mäta hästen mer efter det. Ponny måste alltid ha mätintyg (§500 TR V) för att få tävla...detta gäller vad jag vet, i alla de andra tävlingsgrenarna också, där kategoriindelning sker. Du får givetvis tävla din ponny även om den är över 107 cm, men då är den B-ponny istället.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 659
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 053
Senast: Juli0a
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 341
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 095
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka